Времето на традиционните чуждестранни производители на автомобили да се адаптират към китайския пазар на електромобили изтича. Това е сигнал за анализаторите от индустрията, че компаниите трябва да удвоят партньорствата си на местно ниво, за да оцелеят.

Производителите на автомобили, работещи с изкопаеми горива, се затрудняват да се задържат на най-големия автомобилен пазар в света. Причината е, че той бързо се превърна в такъв, на който превозните средства с нови енергийни източници вече представляват повече от половината от продажбите.

„Ако чуждестранните марки не успеят скоро да пуснат конкурентни автомобили с чиста енергия на китайския пазар, единствената надежда за спасяване на някакъв пазарен дял вероятно ще е чрез партньорство с местен играч“, казва Ту Ле, основател и управляващ директор на Sino Auto Insights. „Но дали не е твърде късно? Може би за много от тях е“.

Американският автомобилен производител General Motors, германският Volkswagen и японският Nissan имат сериозен спад на приходите си от продажби в Китай между 2019 и 2023 г., според изчисления на CNBC на база данни на компаниите.

През 2023 г. южнокорейската Kia също отчете с повече от 30% по-ниски продажби в Китай спрямо нивата от 2020 г. За сравнение, Tesla обяви, че продажбите ѝ на най-големия автомобилен пазар са се увеличили повече от шест пъти между 2019 и 2023 г.

Тъй като опасенията на инвеститорите нарастват, ръководствата на производителите обмисля какви стратегии да предприемат. Главният изпълнителен директор на GM Мери Бара заявява по време на отчета на приходите миналия месец, че компанията е насрочила срещи с акционери и членове на управителния съвет на съвместните предприятия, за да обсъди „преструктурирането“ с цел подобряване на печалбите в Китай. Някога този пазар беше най-големият за нея от гледна точка на приходите.

Американските, германските и други чуждестранни производители на автомобили, които навлязоха в Китай преди десетилетия, бяха задължени от Пекин да създават съвместни предприятия с местни компании, обикновено държавни. Едва през 2022 г. китайските власти им разрешиха да притежават изцяло местното си производство. Но още преди това Китай беше доходоносен пазар, на който GM и Volkswagen заемаха първите две места по пазарен дял още през 2022 г.

Оттогава насам обаче местните BYD и Geely се изкачиха значително в класацията, затвърждавайки съответно първото и второто си място, според данни от октомври на асоциацията на производителите на леки автомобили в страната.

„Западните производители на автомобили се събуждат и осъзнават, че не могат просто да седят и да гледат как пазарните им позиции ерозират. Трябва да направят нещо, трябва да направят нещо голямо“, казва Дейвид Норман, адвокат по сливания и придобивания в A&O Sherman.

Миналата година той представлява базираната в Нидерландия компания Stellantis при закупуването на дял от 20% в китайския производител на електрически автомобили Leapmotor на стойност около 1,59 млрд. долара.

„Ако трябва да извадя кристалната топка, мисля, че със сигурност ще видим повече сливания“, добавя Норман. „Технологичната преднина, която имат китайските компании за електромобили, е значителна и нараства.“

Те интегрираха в своите автомобили развлекателни дисплеи, подобни на смартфоните, проектори и технологии за подпомагане на водача, за да се задържат на силно конкурентния местен пазар. И въпреки че версията на Tesla за подпомагане на водача все още не е получила пълно одобрение в Китай, местните играчи вече са разработили свои собствени. Xpeng, BYD и други водещи компании използват чипове на Nvidia. Китайският телекомуникационен гигант Huawei също има своя система за подпомагане на водача и, както и за развлечение в автомобила.

„Мисля, че за да имат конкурентни автомобили в Китай, чуждестранните компании трябва да разполагат с усъвършенствана система за водача, която да е сравнима с тази, която виждате в някои от китайските модели“, казва Стивън Дайър, съ-ръководител на азиатската автомобилна практика на AlixPartners, който очаква те да започнат да си партнират с местни играчи в областта на системите за подпомагане на водача не само за китайския, но и за други пазари.

Миналата година Volkswagen инвестира 700 млн. долара в китайския стартъп за електрически автомобили Xpeng за създаване на модели, които да бъдат доставени в Китай през 2026 г. Предходната година германският автомобилен производител обяви плановете си да инвестира 2,4 млрд. евро (2,5 млрд. долара) за партньорство между дъщерното си дружество за автомобилен софтуер и китайския производител на чипове за автономно шофиране Horizon Robotics.

Други важни партньорства в областта на усъвършенстваните технологии за подпомагане на водача включват обявеното миналата година от Toyota съвместно предприятие за масово производство на автомобили с китайския стартъп за автономно управление Pony.ai.

Китайските компании може да не са лесни за купуване

Остава да се види дали чуждестранните производители на автомобили могат да изградят ефективно предимство чрез партньорство с китайски компании, които продават свои собствени автомобили или технологии на същия пазар.

„Местните марки за нови енергийни превозни средства са твърде конкурентни“, посочва Уенг Яджун, партньор в областта на сливанията и придобиванията в JunHe Law. „Може да положите всички усилия, но въпреки това да продадете само няколко автомобила.“

Той очаква, че в близко бъдеще играчите в бранша ще се борят „до смърт“ за оцеляване, а не за придобивания.

Производителите на автомобили в Китай намалиха цените, за да привлекат купувачи, като същевременно пуснаха на пазара множество нови модели само за една година. Дори китайските държавни автомобилни компании изпитват затруднения.

„Това означава, че чуждестранните автомобилни производители трябва да се конкурират с държавните за всяко местно придобиване”, казва Имин Уанг, анализатор в China Renaissance Securities, като добавя, че китайските стартъпи също все още не са достигнали етап, в който да искат да се продадат, въпреки че работят на загуба.

Участието на Volkswagen в Xpeng остава най-значимото досега обвързване между чуждестранен автомобилен производител и китайски стартъп за електрически автомобили на китайския пазар. Германската компания опитва и други стратегии, за да възстанови пазарния си дял. Нейната марка Audi, заедно с партньора SAIC, китайски държавен автомобилен производител, този месец пусна нова марка електрически автомобили, която премахва логото с четири пръстена, като вместо това изписва „AUDI“ със заоблени главни букви.

„Пазарният дял на чуждестранните производители на автомобили в Китай вероятно ще намалее през следващата година, като някои марки на практика ще напуснат страната”, смята и Джинг Янг, директор на отдела за корпоративни рейтинги в Азиатско-тихоокеанския регион във Fitch Ratings. „Световните автомобилни компании също така са изправени пред конкуренцията на китайските местните производители, които разширяват дейността си в чужбина. Въпреки митата те няма да се откажат лесно от експанзия в чужбина в името на по-високата рентабилност“.