Канадското правителство обяви 100-процентна такса върху електрическите автомобили, произведени в Китай, и 25-процентно мито върху стоманата и алуминия, като се присъедини към западните съюзници, за да защити местните производители.

Този ход е огледален на стратегията на Съединените щати, най-близкия търговски партньор на Канада, където през май администрацията на Байдън въведе 100% мито върху китайските електромобили.

За разлика от тях Европейският съюз планира да наложи много по-ниски облагания върху вноса от Китай, особено върху автомобилите Tesla.

Решението беше взето след тридневна среща при закрити врати, на която присъстваха съветникът по националната сигурност на САЩ Джейк Съливан, канадският министър-председател Джъстин Трюдо и министри от кабинета в Халифакс, Нова Скотия, предава Euronews.

Трюдо заяви: „Дейци като Китай избраха да си осигурят несправедливо предимство на световния пазар, като застрашиха сигурността на нашите критични индустрии и изместиха отдадените канадски работници в автомобилната и металургичната промишленост.“

Той също така подчерта, че Отава ще продължи да работи със САЩ и техните съюзници, за да гарантира, че потребителите по света не са несправедливо санкционирани от непазарните практики на държави като Китай.

Новите тарифи за електромобили, които включват и някои хибридни превозни средства, камиони, автобуси и микробуси, ще влязат в сила на 1 октомври, като се добавят към съществуващото мито от 6,1 % върху вноса от Китай.

Допълнителните налози върху стоманата и алуминия ще започнат да се прилагат от 15 октомври. Заместник министър-председателят на Канада Кристия Фрийланд обяви, че страната ще започне и 30-дневни консултации за проучване на потенциални мита върху други сектори, включително батерии, соларни продукти, чипове и критични минерали.

100-процентната такса ще засегне и произведените в Китай Tesla, като акциите на най-големия производител на електромобили в света спаднаха с 3% в понеделник.

Канадското правителство заяви, че производителите на автомобили няма да бъдат засегнати, ако преместят производството си от Китай в други държави.

Всъщност китайските компании все още не са успели да завоюват значителен пазарен дял в Канада, като основните електромобили там са Tesla, произведени в Китай.

Данните на канадската статистическа служба показват, че стойността на електромобилите, внесени от Китай в Канада, е нараснала до 2,2 млрд. канадски долара (1,97 млрд. евро) през миналата година, в сравнение със 100 млн. канадски долара (90 млн. евро) през 2022 г. Според данни от Ванкувър, най-голямото канадско пристанище, вносът от Китай се е увеличил с 460% през 2023 г., когато Tesla започна да продава в Канада електромобили, произведени в Шанхай.

Основната загриженост на канадското правителство обаче е свързана с други китайски производители, като BYD, който планира да навлезе на пазара още през 2025 г.

За разлика от тях Европейската комисия наскоро актуализира новите си налози върху Китай, като намали допълнителната тарифа за електромобилите Tesla, произведени в Китай, на 9%, в сравнение с предварително планираните 20,8%.

ЕС стигна до заключението, че Tesla е получила по-малко субсидии от китайското правителство, като се е възползвала предимно от доставките на батерии на цени, по-ниски от пазарните и намаляването на данъка върху доходите на износителите в Китай.

Китайският отговор

Китайското посолство в Канада излезе със становище, в което обвини Канада в пренебрегване на правилата на Световната търговска организация, определяйки този ход като „типичен акт на протекционизъм“, който „вреди на потребителите, бизнеса и усилията за преход към зелена енергия и справяне с глобалното изменение на климата“.

В изявлението също така се твърди, че бързото развитие на китайската индустрия за електромобили и други сектори е резултат от иновации, цялостна система за производство и конкурентни продукти, а не от разчитане на субсидии за постигане на предимство.

Посолството предупреди, че „Китай ще предприеме всички необходими мерки, за да защити законните права и интереси на китайските предприятия“.