Европейската комисия потвърди това, което изглеждаше като предопределено решение: върху произведените в Китай електрически превозни средства ще бъдат наложени високи мита. Мярката влиза в сила от 5 юли, съобщава Euronews.

Решението ще предефинира отношенията с Пекин, предизвиквайки ответни мерки срещу европейските производители, смятат много анализатори.

Мярката, представена в началото на юни, е резултат от деветмесечно разследване, което установява, че произведените в Китай EV са субсидирани по цялата верига на доставки. Публичните пари имат роля навсякъде - от добива на суровини, необходими за производството на батерии, до транспортните услуги, използвани за доставяне на готовите продукти до бреговете на Европа.

Този мащаб на субсидии позволява на китайските производители да предлагат своите EV на значително по-ниски цени от тези, сглобени в блока, където разходите за енергия и труд са много по-високи. Разликата в цените предизвика бърз скок на вноса на произведени в Китай електромобили: от 3,9% пазарен дял през 2020 г. до 25% в края на 2023 г., според ЕК.

Вълната от евтин внос представлява „заплаха от икономическа вреда“ за индустрията на ЕС, която може да доведе до опустошителни загуби и да изложи на риск повече от 12 милиона преки и непреки работни места, предупреждава изпълнителната власт.

Поради това са необходими мита, за да се компенсира предимството, предоставено от субсидиите.

Китайското правителство е похарчило 230,8 милиарда долара за повече от десетилетие, за да развие своята индустрия за електрически автомобили, според анализ на базирания в САЩ Център за стратегически и международни изследвания, цитиран от CNBC.

Решението, публикувано в четвъртък, предвижда диференцирани мита, изчислени според компанията майка, годишния оборот и предполагаемия размер на получените субсидии. Те ще се добавят към съществуващата ставка от 10%, като допълнителното мито за BYD е 17,4%, за Geely - 19,9%, а за SAIC - 37,6%.

Други EV производители в Китай, които са сътрудничили на разследването, но не са включени в индивидуална извадка, включително Tesla и BMW, ще бъдат обложени с 20,8%.

Митото за други производители в Китай, които не са сътрудничили, е 37,6%.

За момента въвеждането на мерките ще бъде временно. Митническите власти ще изискват банкови гаранции, а не пари в брой, от китайските износители, което означава, че крайните клиенти може да не забележат веднага промяната в джоба си.

Държавите членки ще проведат първо гласуване след две седмици, но то ще бъде необвързващо и ще служи за проверка на политическите нагласи, посочва Euronews. Митата ще останат в сила, докато не бъде взето окончателно решение след четири месеца, което страните могат да блокират с квалифицирано мнозинство.

Германия и Унгария са сред страните, които вероятно ще се противопоставят, въпреки че може да не достигнат необходимия брой, за да провалят инициативата (трябват поне 15 държави членки).

Междувременно Брюксел и Пекин ще обсъдят възможни решения, които биха могли да предотвратят постоянното въвеждане на мита.

„Ние продължаваме да работим интензивно с Китай за взаимно приемливо решение. Всеки договорен резултат от нашето разследване трябва ясно и изцяло да адресира опасенията на ЕС и да бъде в съответствие с правилата на СТО“, казва в изявление Валдис Домбровскис, изпълнителен заместник-председател на ЕК, отговарящ за търговията.

Въпреки това надеждите за пробив са ниски. Пекин оспори разследването по форма и по същество, наричайки го „гол протекционистки акт“, който „изкуствено конструира и преувеличава така наречените субсидии“, и обеща да „вземе всички необходими мерки за твърда защита на законните права и интереси на китайците компании."

Миналия месец Министерството на търговията на Китай започна антидъмпингово разследване на вноса на свинско месо от ЕС, ход, който широко се възприема като прелюдия към ответни мерки.

Селското стопанство и авиацията се считат за секторите, които са най-уязвими от гнева на Пекин.