Китай започна антидъмпингово разследване на вноса на свинско месо и неговите производни продукти от Европейския съюз - стъпка, която изглежда е насочена главно към Испания, Нидерландия и Дания и идва в отговор на ограниченията върху вноса на електрически превозни средства в блока.

Разследването, обявено от китайското министерство на търговията в понеделник, ще се съсредоточи върху свинско месо, предназначено за консумация от хора, като пресни, студени и замразени цели разфасовки, както и свински черва и други субпродукти. Проверката ще започне на 17 юни и е мотивирана с жалба, подадена от Китайската асоциация по животновъдство на 6 юни от името на местната свиневъдна индустрия.

След като на 12 юни Европейската комисия обяви, че от юли ще наложи антисубсидийни мита в размер до 38,1% върху вносните китайски автомобили, световните компании за хранителни продукти са в повишена готовност за ответни мита от страна на Пекин. Испания е най-големият доставчик на свинско месо за Китай и нейната група на производителите на свинско месо Interporc заяви, че ще окаже пълно съдействие на разследването на китайските власти.

"ЕС и Китай разполагат с достатъчно време, за да постигнат споразумения", се казва в изявление на Interporc.

Европейските производители на свинско месо следва да могат да продължат да изнасят за Китай без мита, докато тече разследването, в очакване на решение и обявяване на ставки за внос от страна на Пекин. Китайското министерство на търговията заяви, че разследването трябва да приключи до 17 юни 2025 г., но при необходимост може да бъде удължено с още шест месеца.

В понеделник лобистката група Danish Agriculture& Food Council предупреди, че секторът на свинското месо в страната ще бъде "изключително силно засегнат" от евентуални ограничения на продажбите за Китай.

Доставчиците на свинско месо от Южна Америка, Съединените щати и Русия биха могли да бъдат сред тези, които ще спечелят пазарен дял, ако Пекин ограничи вноса от Европейския съюз.

Подкрепяният от държавата китайски вестник Global Times съобщи за първи път в края на миналия месец, че местните компании планират да поискат от властите да започнат антидъмпингово разследване на някои европейски продукти от свинско месо, позовавайки се на неидентифициран бизнесмен. След това, на 8 юни, в същия вестник се появи втора новина, в която се призоваваше длъжностните лица да проверят вноса на европейски млечни продукти. Китайските власти и преди са намеквали за възможни ответни мерки чрез коментари в държавните медии и интервюта с представители на индустрията.

Говорител на Европейската комисия заяви пред Reuters, че блокът не е притеснен от това, че Китай ще започне своето разследване, добавяйки, че ЕС ще се намеси по подходящ начин, за да гарантира, че разследването е в съответствие с всички съответни правила на Световната търговска организация.

Според митнически данни на ЕС се пада повече от половината от внесеното от Китай през 2023 г. свинско месо на стойност около 6 млрд. долара, като около една четвърт от него идва от Испания. На второ и трето място са Холандия и Дания, които миналата година са изнесли за азиатската страна продукти от свинско месо на стойност съответно 620 млн. и 550 млн. долара.

"Няма да е първият случай, когато на проверка, обявена в една юрисдикция, се отговаря с ответна реакция, така че с оглед на проверката на ЕС за електромобилите това не е изненада", коментира Йенс Ескелунд, председател на Търговската камара на Европейския съюз в Китай. "Свободните и отворени пазари разчитат на търговски практики, основани на правила".

Нарастващата тревога от китайския промишлен свръхкапацитет, който залива ЕС с евтини продукти, включително електрически превозни средства, открива нов фронт в търговската война на Запада с Пекин, която започна с митата на Вашингтон през 2018 г. Търговската политика на ЕС се превръща във все по-протексионистка срещу глобалните последици от китайския модел на развитие, ориентиран към производство и дълг.

Правителствата обикновено налагат антидъмпингови мита върху вносни стоки, когато подозират, че въпросната стока се продава на по-ниска цена, отколкото е струвало производството ѝ, за да защитят местните компании.