САЩ обмислят по-високи мита за китайския високотехнологичен внос
Администрацията на Байдън обсъжда повишаване на митата върху някои китайски стоки, включително електромобили, в опит да подкрепи американската индустрия за чиста енергия срещу по-евтиния китайски внос, твърдят запознати с темата пред Wall Street Journal.
Администрацията на Байдън, която отдавна е разделена по отношение на търговската политика, остави в сила митата от времето на Тръмп върху китайски стоки на стойност около 300 млрд. долара. Но служителите в Белия дом и други агенции отново обсъждат налозите, казват източници на изданието, с цел те да влязат в сила в началото на следващата година.
Китайските електромобили вече са обект на 25% мито, което спомогна за това силно субсидираните китайски производители да не успеят да навлязат на американския пазар. Повишаването на митата вероятно няма да има непосредствено въздействие върху потребителите в САЩ.
Други цели за потенциално увеличение на митата са китайските соларни продукти и акумулаторните батерии за електрически превозни средства. Въпреки че в момента САЩ внасят соларни материали предимно от страни от Югоизточна Азия, Китай все още е важен доставчик на батерии за електрически превозни средства.
Администрацията на Байдън обмисля също така да намали митата за някои китайски потребителски продукти, които служителите не смятат за стратегически важни, в допълнение към потенциалните увеличения на митата за продукти за чиста енергия, заявяват още източниците на WSJ.
Все пак към днешна дата администрацията не е взела финално решение по темата, а предишни вътрешни дискусии за коригиране на митата за високотехнологичния внос от Китай са се разминали без никакви промени. Говорителите на Службата на търговския представител на САЩ и на Съвета за национална сигурност отказват коментар.
Разговорите по темата се активизираха напоследък, тъй като американските официални лица са все по-загрижени за китайския износ в сектора на чистата енергия, който залива световните пазари на ниски цени, а вътрешната икономика на Китай се срива. Представителите на САЩ се притесняват, че американските компании, дори и със защитата на съществуващите мита и новите субсидии, няма да могат да се конкурират с китайското производство.
"Китай е решен да доминира на пазара на електрически превозни средства, като използва нелоялни търговски практики, но аз няма да им позволя. Обещавам ви", заявява Байдън през ноември пред членове на UAW.
Сегашният стремеж за повишаване на някои мита е промяна в сравнение с предишните обсъждания, когато разговорите се фокусират върху това дали да бъдат намалени. Някои длъжностни лица, като министърът на финансите Джанет Йелън, доскоро настояват за намаляване на някои от митата с аргумента, че те не постигат стратегическа цел. Освен това намаляването на митата са разглеждани и като начин за борба с високата инфлация през 2022 г.
Търговският представител на САЩ Катрин Тай, наред с други, се противопоставя на тази теза и се бори за запазване на по-високите мита, за да поддържа натиска върху Пекин.
Повишаването на митата върху китайския износ може да затрудни усилията на Вашингтон за стабилизиране на отношенията с Пекин, които подтикнаха администрацията на Байдън да се откаже в крайна сметка от налозите от времето на Тръмп. А президентските избори в Тайван следващия месец вече са напът да изострят отново двустранните отношения.
"Стабилизиращият импулс в американско-китайските отношения не трябва да бъде нарушаван от вътрешната политика. САЩ призоваваха да се остави пазарът да решава. Защо сега трябва да обръщат курса?", коментира Сие Фън, посланик на Китай в САЩ.
Повишаването на някои мита би било знак от страна на президента Байдън, че е твърд към Китай, докато наближава кампанията му за преизбиране през 2024 г., в която може отново да се изправи срещу Доналд Тръмп. Търговията с Китай бързо се превръща в основен въпрос в президентската надпревара през 2024 г. Тръмп превърна преследването на Китай в основен приоритет на своето президентство и по време на кампанията твърди, че усилията на Байдън за чиста енергия в крайна сметка ще бъдат от полза за Пекин. Други републиканци също често се опитват да представят Байдън като президент, който се отнася меко към Китай.
При неговото управление САЩ се стремят да помогнат на американските компании да се конкурират с китайските, които доминират в много сектори на чистата енергия. Затова и Законът за намаляване на инфлацията предлага стимули на компаниите, които произвеждат стоки без суровини от Китай.
Електрическите превозни средства са в центъра на тези усилия. САЩ забраниха на електромобилите, съдържащи материали за батерии от Китай, да се ползват от потребителска субсидия в размер на 7500 долара. В същото време обаче американската администрация се опасява, че местните производители на автомобили няма да могат да се конкурират без известно сътрудничество от страна на китайските доставчици. Затова и правилата за субсидиите са написани по начин, който оставя възможност на американските производители на автомобили да работят с китайски компании, опериращи в САЩ или в трети страни, за производството на батерии.
Някои автомобилни производители и членове на Конгреса се притесняват, че тези субсидии, заедно със съществуващите мита, може да не са достатъчни, за да защитят американския пазар от сравнително евтините китайски електрически автомобили. Китай вече е един от най-големите износители на автомобили в света, а неговите електрически превозни средства често са най-евтините на пазара. Европейският съюз наскоро също предприе стъпки за повишаване на митата върху китайските електрически превозни средства.