Ще успеят ли новите мита на ЕС да спрат наводнението от китайски електромобили?
Китайските производители на електрически автомобили имат много пътища за заобиколяне на новите ставки на блока
Пекин се надява, че Европейският съюз ще преразгледа новите си мита за китайските електромобили и ще спре да върви в „грешна посока“, за да предпази автомобилната си индустрия от конкуренцията, съобщава държавната информационна агенция „Синхуа“.
Реакцията от страна на Китай и други участници в спора, включително европейски и китайски производители на автомобили, както и някои индустриални групи, сочи ясно противопоставяне на решението на ЕС и желание за деескалация на ситуацията.
Китай заяви, че ще предприеме мерки за защита на интересите си, след като в сряда Европейската комисия обяви, че от юли ще наложи допълнителни мита в размер до 38,1% върху вносните китайски електромобили. Това се равнява на милиарди евро допълнителни разходи за автомобилните производители от азиатската страна, сочат изчисления на Reuters, базирани на данни за търговията на ЕС през 2023 г.
"С оглед на икономическата си структура и огромния си размер, Китай и ЕС най-добре биха се възползвали от възможността да обединят усилията си по основни икономически и търговски въпроси", се казва в коментар на Синхуа. "За ЕС би било по-рентабилно да се възползва от предимствата на Китай, за да развие собствената си индустрия за електромобили."
Ходът на блока идва по-малко от месец, след като Вашингтон разкри плановете си да увеличи четирикратно митата за китайските електромобили до 100%. Брюксел заяви, че също така ще се бори с китайските субсидии с допълнителни мита, вариращи от 17,4% за BYD до 38,1% за SAIC, в допълнение към стандартното 10% мито за внос на автомобили. По този начин най-високата обща ставка достига почти 50%.
Китайската автомобилна индустрия, която е смесица от държавни и частни компании, има ценови предимства пред чуждестранните си конкуренти отчасти благодарение на държавните субсидии и доминиращата роля на страната в рафинирането на минерали за акумулаторни батерии.
Временните мита на ЕС ще се прилагат от 4 юли, като разследването ще продължи до 2 ноември, когато могат да бъдат наложени окончателно такива, обикновено за срок от пет години. Някои китайски производители и доставчици на електрически превозни средства вече започнаха да инвестират в европейско производство, което би им позволило да избегнат митата.
Акциите на китайските EV производители вървят в различни посоки
След като в началото акциите на китайските производители на електромобили тръгнаха надолу, подтиснати от новината, сега в по-голямата си част те се отърсиха от този натиск, тъй като той беше очакван. Листнатите в Хонконг акции на BYD поскъпнаха с повече от 7% в началото на търговията, с което отбелязаха най-големия си еднодневен процентен ръст от ноември 2022 г. насам.
"Резултатът от повишаването на митата на ЕС е леко положителен за BYD спрямо предишните ни очаквания за мита от 30%, което подобрява видимостта на растежа на износа на компанията през 2Q/3Q 2024. Митата на ЕС за BYD са по-ниски от тези на другите китайски играчи, което е добър знак за увеличаване на пазарния дял на компанията в блока", коментират анализатори от Citi.
Акциите на Geely Auto се повишиха с повече от 3%, тези на Xpeng се понижиха с 0,7%, докато Nio отбеляза ръст от 1,3%. В същото време ценните книжа на Leap Motor скочиха с 3%, а на Great Wall Motor в Хонконг поевтиняха с 1,2%. В Шанхай акциите на SAIC Motor спаднаха с 2,3%.
Движение имаше и в капитализацията на големите европейски производители на автомобили, които реализират голяма част от продажбите си в Китай. Акциите на някои от тях се понижиха в сряда заради опасения от ответни китайски мерки. Въпреки че европейските производители на автомобили са изправени пред предизвикателството на притока на по-евтини електрически автомобили от китайските си конкуренти, те на практика не подкрепят митата. Сред най-големите противници на новата политика са най-големите европейски автомобилни производители като BMW, Volkswagen, Stellantis и Mercedes Benz. Особено германските компании са силно зависими от продажбите в Китай и се опасяват от възмездие от страна на Пекин. Европейските автомобилни играчи също така внасят свои собствени автомобили, произведени в Китай.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен неведнъж е заявявала, че Европа трябва да предприеме действия, за да попречи на Китай да наводни пазара на блока със субсидирани електрически превозни средства.
„Търговските и икономическите отношения между ЕС и Китай се намират на кръстопът и е от решаващо значение блокът да демонстрира стратегическа и дългосрочна визия“, се казва в тази връзка в коментара на „Синхуа“. "Надяваме се, че ЕС ще направи сериозен размисъл и ще спре да върви в грешна посока".
Пътища за заобикаляне на правилата
Но китайските производители на електромобили в Европа могат да заобиколят новите мита на блока. Още повече, че някои анализатори предупреждават, че тези сравнително ниски ставки ще забавят, но няма да спрат техния поход към Европейския съюз.
Според Rhodium Group при нива, по-ниски от около 50%, износът на продукти за ЕС все още ще бъде търговски привлекателен, дори и на компаниите да се наложи да прехвърлят допълнителните разходи върху клиентите, или да свият маржовете си на печалба.
„Дори за такива като подкрепяната от държавата SAIC, която беше засегната по-силно заради липса на сътрудничество и по-високи субсидии, може да има заобиколни пътища“, категорични са анализаторите.
Няколко производствени групи с дълбоки джобове ще инвестират в производства в рамките на ЕС. BYD и Chery, например, вече са потвърдили плановете си съответно за Унгария и Испания. Европейските държави се конкурират, за да привлекат повече китайски производители на автомобили, които да последват примера им, развивайки местни вериги за доставки и работни места. За да си заслужава рискът, заводът за електромобили обикновено трябва да продава около 100 000 единици годишно.
Но половинчатият вариант, известен като „нокдаун производство“ (knock-down manufacturing), при който ключови части като батерии се внасят и само се сглобяват на място, също може да се окаже привлекателен.
Китайските производители на автомобили могат да намерят достъпни производствени бази и извън блока. Разположената в близост страна Мароко, където някои производители на батерии, включително Gotion, създават цехове, или Турция, която налага собствени мита върху китайския внос, са удобни варианти. Има и по-отдалечени центрове, които им позволяват да се възползват от споразуменията за свободна търговия на ЕС, като Южна Корея, където подкрепената от Geely Polestar се съгласи да произвежда автомобили в съществуващия завод на Renault. Главният изпълнителен директор Томас Ингенлат коментира, че компанията може дори да изнася за Европа от новия си завод в Южна Каролина. Според съобщението на Комисията Geely подлежи на мита в размер на 20%.
Друга възможност е промяна в стратегията. Вместо да изнасят електромобили, марките биха могли да изберат да се опитат да продават повече хибриди или дори модели с двигатели с вътрешно горене в Европа, като нито един от тези продукти не е обект на митата. Миналия месец например BYD обяви, че скоро в Европа ще се предлага хибридна версия на популярния модел Seal.
Митата не са единственото предизвикателство
Но митата не са единственото предизвикателство. На изборите за Европейски парламент в неделя партиите от крайната десница спечелиха, а зелените загубиха, което може да подкопае подкрепата за налагането на електрическата мобилност в по-широк план.
Националните политики в блока също са обект на промени: Германия, най-големият автомобилен пазар в Европа, прекрати преждевременно програмата си за субсидиране на електромобили през декември.
Не на последно място, каквито и да са действията на китайските производители, те ще бъдат внимателно наблюдаваним тъй като вносът от Китай в ЕС е скочил от 1,6 млрд. долара през 2020 г. до 11,5 млрд. долара през 2023 г., твърди Rhodium, което е 37% от целия внос на електромобили в блока.