В сряда Китай представи пакет от 520 млрд. юана (72,3 млрд. долара) за насърчаване на продажбите на електрически превозни средства и други екологични автомобили през следващите четири години. Това е мярка и в подкрепа на намалялото търсене на превозни средства, която трябва да доведе и до рязко покачване на акциите на автомобилните производители, пише Reuters.

Пакетът, очакван с нетърпение след обещанието на правителството да насърчи индустрията, идва в момент, когато спадът в продажбите на най-големия автомобилен пазар в света поражда безпокойство относно икономическия растеж, който губи инерция след силното начало на годината.

Превозните средства с алтернативно задвижване (NEV), закупени през 2024 г. и 2025 г., ще бъдат освободени от данък върху покупката в размер до 30 000 юана на превозно средство. Отстъпката ще ще бъде намалена наполовина през 2026 г. и 2027 г., става ясно от изявление на Министерството на финансите на Китай.

Ще успее ли Япония да стане сила на пазара на електромобили?Страната предприема редица действия в тази посока, но зависимостта ѝ от Китай остава предизвикателство
Този ход е продължение на настоящата политика, съгласно която NEV - група, която включва изцяло батерийни електрически превозни средства (EV), бензиново-електрически хибриди и превозни средства с водородни горивни клетки, са освободени от данък върху покупката до края на 2023 г.

"Удължаването на срока с още четири години надхвърли пазарните очаквания", коментира Куи Доншу, генерален секретар на Китайската асоциация на леките автомобили, като добавя, че то предполага, че допълнителни мерки за стимулиране на пазара са малко вероятни.

Съобщението доведе до ръст на цените на китайските автомобилни акции, като тези на производителите на електромобили NIO и Xpeng например са поскъпнали съответно с 6,1% и 5,5%.

Стимулите поставят NEV на преден план в широкообхватните усилия за съживяване на растежа във втората по големина икономика в света. През последните години Пекин активно насърчава производството на иновативни превозни средства с цел ограничаване на замърсяването на въздуха чрез стимули, които способстваха възхода на местни играчи като Li Auto, NIO и BYD.

Tesla може да стане жертва на собствения си успех в Китай Компанията иска да разшири производството си в Шанхай, но може да не получи разрешение от местния регулатор
По-рано тази година обаче продажбите на NEV спаднаха, след като правителството прекрати продължилата повече от десетилетие субсидия за закупуване на електрически превозни средства. Все пак те се възстановиха благодарение на това, че автомобилните производители, включително Tesla, намалиха цените, за да запазят пазарния си дял.

Съобщението от сряда маркира четвъртото удължаване на срока на данъчните облекчения за електромобили. Те са въведени за първи път през 2014 г. и удължавани през 2017 г., 2020 г. и 2022 г.

"Това ще подпомогне растежа на сектора на електромобилите в Китай", казва Сюзън Зоу, вицепрезидент в изследователската компания Rystad Energy, която очаква, че продажбите на електромобили ще нараснат с 30% през 2024 г., удвоявайки темпа на растеж от тази година, който се очаква да е на нива от 15%.

Фабрики за батерии за електромобили никнат като гъби из цяла Европа ЕС се стреми да намали зависимостта си от Азия и да спечели надпреварата при зелените субсидии със САЩ
Продажбите на NEV в Китай са се увеличили с 10,5% през май спрямо предходния месец, сочат данни на Китайската асоциация за леки автомобили, и с 60,9% в сравнение с година по-рано, когато ограниченията заради COVID-19 все още затрудняваха автомобилното производство и продажбите, припомня Reuters.

Този месец Министерството на търговията на Китай обяви общонационална кампания за насърчаване на покупките на автомобили с алтернативно задвижване в рамките на набора от усилия в подкрепа на търсенето на най-големия автомобилен пазар в света.