Една от основните пазарни новини миналата седмица беше споразумението между Tesla и General Motors, според което водената от Илон Мъск компания ще предостави на собствениците на EV модели на GM достъп до станциите за зареждане Tesla Superchargers в САЩ.

Това означава, че технологията за зареждане на Tesla ще бъде интегрирана в електромобилите на GM. Миналия месец такова споразумение компанията на Мъск сключи и с Ford.


В последния ден от американската търговска сесия миналата седмица акциите на Tesla удължиха напредъка си, след като General Motors заяви ден по-рано, че от 2025 г. ще произвежда електрически превозни средства с нейни портове за зареждане. Tesla завърши с ръст от 4,1% до $244,40, записвайки 11-а поредна сесия на печалби и отбелязвайки най-дългата подобна печеливша серия след тази, отчетена през януари 2021 г. Акциите на GM поскъпнаха с 1,1% до $36,23.

Борсовите индекси в САЩ завършиха седмицата със скромни печалби Акциите на Tesla регистрираха 11-и пореден ръст. Производителите на чипове също нарастват

Защо Ford и GM обединяват усилията си с Tesla, която отдавна се възприема от инвеститорите като заплаха за утвърдените автомобилни производители? И какво означава това за електромобилите?

Унифицирано зареждане

Собствениците на Tesla отдавна се радват на надеждно зареждане – компанията притежава около 17 000 бързозарядни станции в САЩ.

В страната са инсталирани общо около 54 000 обществени станции, като на този фон суперзарядните устройства на Tesla използват патентован дизайн на адаптера NACS (Северноамерикански стандарт за зареждане), който не работи с други електромобили.

Повечето други EV модели и зарядни станции в САЩ използват CCS адаптери (Комбинирана система за зареждане).

В момента колите на Tesla могат да се зареждат и чрез CCS, но NACS зарядните устройства не могат да бъдат използвани от притежатели на други марки електромобили.

Това означава, че докато собствениците на Tesla имат достъп до многобройните и надеждни станции за бързо зареждане на компанията, водачите на електромобили, различни от Tesla, които използват CCS, са оплетени в сложна мрежа и често ненадеждно оборудване, пише в свой анализ CNBC.

Американците все още не са влюбени в електромобилитеПо-малко от половината казват, че следващата им кола ще бъде електрическа
В проучване от миналата година изследователи от Калифорнийския университет в Бъркли проверяват 675 боря CCS бързи зарядни устройства в района на залива на Сан Франциско и установяват, че почти една четвърт от тях не функционират. Проучване на JD Power от август 2022 г. установява подобни резултати за CCS зарядни устройства в други части на страната, посочва CNBC.
Когато Tesla изгражда своята Supercharger мрежа, първоначалното ѝ намерение е да преодолее опасенията на потенциалните купувачи относно зареждането при пътувания. Степента и надеждността на мрежата за бързо зареждане е ключов компонент за успеха на компанията в САЩ.
За разлика от това, не толкова добрата надеждност на CCS е предизвикателство за Ford и GM (и други автомобилни производители), докато те се опитват да увеличат продажбите на собствените си електромобили.
Потенциалните купувачи на Ford или GM EV може да харесат това, което са изпитали по време на тест драйв, но без надеждна мрежа за зареждане и двата бранда са в неизгодно положение спрямо Tesla, посочва още CNBC.

Какво спира GM да настигне Tesla в продажбите на електромобили в САЩАвтомобилният производител от Детройт изостава с производството на високопрофилните GMC Hummer EV и Cadillac Lyriq


Друга причина водачите да предпочитат стандарта NACS: адаптерите на Tesla са значително по-малки и по-леки от тези на CCS.

На фона на нетърпението на Ford и GM да спечелят нови клиенти на EV пазара, подобряването на достъпността е висок приоритет.


През 2021 г. GM заяви, че планира да похарчи 750 милиона долара за подобряване на инфраструктурата за зареждане на електрически автомобили в САЩ и Канада, припомня CNBC.


Tesla обаче отвори стандарта NACS миналия ноември, като публикува техническите спецификации и покани мрежовите оператори за зареждане и други автомобилни производители да използват дизайна на адаптера.


Както за Ford, така и за GM, тази промяна предложи пряк път към нови клиенти и потенциал за големи спестявания.


VW се обзалага, че един стар SUV ще му помогне да спечели американцитеШефът на Scout Скот Кео залага на американски продукт, за да може VW най-накрая да пробие на ключовия пазар
Какво печели Tesla, позволявайки на своите конкуренти да използват нейната превъзходна мрежа за зареждане?
Компанията със сигурност ще се радва на допълнителните приходи, които получава от собствениците на електромобили на Ford и GM всеки път, когато те зареждат на станция със NACS адаптери.
Tesla също така ще се радва на косвеното одобрение на своята технология от отдавна установени конкуренти и вероятно ще търси дял от публичните субсидии за зареждане на EV, предоставени съгласно Закона за инфраструктурата в САЩ.

Зак в сянката на Мъск: Непознатият финансист без фенове, който движи Tesla Финансовият директор на Tesla Зак Къркхорн е малко известен извън компанията, но вътре той е широко ценен заради умението си да се справя с изискванията на своя шеф

Споразуменията с GM и Ford обаче не означават, че Tesla ще спечели монопол върху обществените такси в САЩ, дори ако всички производители на автомобили в крайна сметка приемат стандарта NACS.
Решението на EV гиганта да направи обществено достояние стандарта NACS означава, че конкурентните мрежови оператори за зареждане също са свободни да добавят зарядни устройства с NACS конектори – и почти сигурно ще го направят.

Българската AMPECO е отличена в САЩ за софтуера си за EV зарядни станцииГлобалната награда на AMPECO за продуктово лидерство идва след щателно проучване

Всъщност ключови играчи вече реагират след сделките на Ford и GM, отбелязва CNBC.
Швейцарският гигант за електрическо оборудване ABB, водещ производител на комерсиални зарядни устройства за EV, заяви в петък, че скоро ще предложи адаптери NACS като опция за своите продукти. FreeWire Technologies, базирана в Калифорния стартираща компания, която създава бързи зарядни устройства, обяви подобни планове след сделката на Ford с Tesla миналия месец.
Основната мотивация на Tesla - поне публично - може да е дори по-проста.
„Нашата мисия е да ускорим прехода на света към устойчива енергия“, каза Ребека Тинучи, старши директор на инфраструктурата за зареждане на Tesla, в изявление, обявяващо сделката с GM миналия четвъртък. „Даването на достъп на всеки собственик на EV до повсеместно и надеждно зареждане е крайъгълен камък на тази мисия.“