Засилва се натискът Брюксел да преразгледа забраната за ДВГ от 2035 г.
Сред държавите, които настояват най-силно ЕК да преразгледа автомобилната си политика, е и България
,fit(1001:538)&format=webp)
Най-малко седем от държавите в Европейския съюз призовават Европейската комисия да отмени забраната за продажба на нови дизелови и бензинови автомобили до 2035 г., като се аргументират, че в противен случай автомобилният сектор ще бъде засегнат, става ясно от две писма, с които Euronews твърди, че е запозната.
България, Чехия, Германия, Унгария, Италия, Полша и Словакия твърдят, че е „наложително“ ЕК да разгледа продажбата на хибридни автомобили след 2035 г. като част от предстоящия законодателен преглед.
Макар седемте държави да признават необходимостта от намаляване на емисиите на CO2, те защитават тезата, че законодателството на държавите членки трябва да се основава на технологична неутралност, което по същество дава на националните правителства свободата да избират най-добрия начин за конкурентоспособност при едновременно намаляване на емисиите.
Алтернативите, посочени от подписалите страни, включват хибридни модели и автомобили на водород и биогорива. Седемте държави-членки също така отбелязват необходимостта от допълнителна инфраструктура за зареждане в целия ЕС, както и от подобряване на тяхната достъпност от страна на ЕК.
„Предложението на ЕК трябва да се фокусира предимно върху добрите практики, данъчните стимули и програмите за подкрепа и да отразява технологично неутрален подход при насърчаване на прехода към превозни средства с ниски и нулеви емисии“, се посочва в едно от писмата, подписано от всички страни от ЕС с изключение на Германия, твърди Euronews.
Седемте държави, които лобират пред изпълнителния орган на ЕС и представляват приблизително половината от населението в Блока, отдавна са яростни противници на забраната на двигателите с вътрешно горене (ДВГ) до 2035 г.
Те твърдят, че автомобилните производители в техните страни се борят с високите цени на енергията, недостига на компоненти, включително батерии, и недостатъчното потребителско търсене на EV.
„Нашата цел е да запазим стратегическата независимост на европейската автомобилна промишленост“, се казва във второ писмо, подписано от Германия и Италия.
След като Китай се превърна втв водещ световен износител, европейският пазар беше наводнен от марки като BYD, докато местните производители бавно приемат електромобилите с батерии.
Дори Tesla на Илон Мъск се сблъсква с китайска конкуренция в Европа, като регистрациите са спаднали с повече от 50% във Франция и Швеция и с 40% в Дания, Нидерландия и Португалия, според официални данни.
Германия, която отдавна е автомобилна сила, вече усеща напрежението, докато се адаптира към приетия през март 2023 г. закон на ЕС, който налага прекратяване на продажбите на нови дизелови и бензинови автомобили.
Берлин твърди, че даването на приоритет на производството на чисти превозни средства и осигуряването на устойчиво използване на автомобилни части и материали отдалечават страната от глобалната конкуренция.
Германският евродепутат Йенс Гисеке (ЕНП), който е член на комисията по околната среда и на комисията по промишлеността в ЕП, защити позицията на своята група.
„Ние предложихме да се отвори законодателството, като се признае ролята на горивата с неутрален въглероден отпечатък, което ще отвори пътя за декарбонизираните двигатели с вътрешно горене да станат част от бъдещия технологичен микс“, коментира той пред Euronews.
„По този начин би била възможна справедлива, отворена и пазарно ориентирана конкуренция между различните технологии за задвижване.“, допълва евродепутатът.
Сигрид де Врийс, генерален директор на лобистката група Европейска асоциация на автомобилните производители (ACEA), целта за 2035 г. „вече не е реалистична“ предвид липсата на достатъчно инфраструктура и модернизация на електропреносната мрежа.
„Днешната регулация за CO2 се фокусира само върху доставките на нови превозни средства, без да прави достатъчно, за да стимулира реалното търсене, било чрез инфраструктура, обща цена на собственост или стимули, и без да я свързва с конкурентоспособност и устойчивост.“
Изпълнителният орган на ЕС трябва да обяви ревизии на стандартите за CO2 за леки автомобили и ванове в сряда.
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)