Въпреки милиардните инвестиции в eлектромобили, голяма част от традиционната автомобилна индустрия бързо - и с видимо облекчение - се адаптира към новата реалност: удължен живот на двигателя с вътрешно горене.

Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли нарече промяната „възможност за милиарди долари“, докато конкурентът General Motors залага 900 млн. долара на бъдещето на по-чист V8 двигател, предназначен за бензинови и хибридни пикапи и SUV автомобили.

Този обрат крие сериозни рискове, предвид бързия възход на Китай в сегмента на електромобилите, пише Financial Times.

Фокусът върху бензиновите и хибридните превозни средства идва след забавянето на търсенето на електромобили в САЩ, очаквано след като президентът Доналд Тръмп отмени данъчните облекчения за покупка на EV и предложи да отмени правилата за емисиите на парникови газове.

„Това е повратен момент“, каза Фарли миналия месец, след като данъчните кредити изтекоха, добавяйки, че „няма да се изненада“, ако продажбите на електромобили в САЩ паднат от около 10% на 5% от пазара.

Ford и GM не са единствените. Stellantis върна емблематичния двигател Hemi V8 в пикапите Ram и новия Dodge Charger с бензинов мотор.

Honda отложи с две години планираната си инвестиция от 11 млрд. долара в завод за електромобили и батерии в Канада, докато Hyundai обяви планове за нов средноголям пикап в САЩ.

Дори в Европа и Обединеното кралство, където според Асоциацията на автомобилната индустрия (ACEA) продажбите на електромобили са достигнали 20% от новите регистрации през август, може да настъпи обрат.

Брюксел и автомобилният сектор вече водят „стратегически диалог“, след като ръководители от индустрията призоваха забраната на бензиновите двигатели от 2035 г. да бъде смекчена, така че да се позволи използването на други технологии като хибридите.

Единствено Китай напредва уверено в зелената трансформация - електромобилите там се очаква да надминат по продажби бензиновите още тази година.

За индустрия, притисната от по-високите разходи вследствие на тарифната война на Тръмп и ожесточената конкуренция от евтините китайски електромобили, по-дългият живот на бензиновите модели в най-печелившия ѝ пазар идва навреме.

„Животът на двигателя с вътрешно горене е по-дълъг и по-печеливш, отколкото някой е предполагал“, казва финансовият директор на GM Пол Джейкъбсън пред FT.

Той добавя, че това ще бъде „много по-голяма машина за парични потоци“.

Загубата на пазарен дял в Китай пък оставя на производителите малко алтернативи извън американския пазар.

Въпреки поевтиняването на батериите, електромобилите остават по-малко доходоносни за компаниите от бензиновите им аналози, като маржовете при пикапите и големите SUV са особено високи. Ford регистрира 5 млрд. долара оперативна загуба от електрическото си подразделение миналата година, докато печалбата от традиционните автомобили е 5,3 млрд. долара.

Изследователската компания AlixPartners понижи почти наполовина прогнозата си за дела на електромобилите в САЩ – очаква се през 2026 г. те да съставляват само 7% от продажбите, докато бензиновите ще държат 68%, а хибридите 22%.

Дори през 2030 г. прогнозата е само 18%, далеч под 40% в Европа и 51% в Китай.

Сред губещите от промяната в регулациите са компании като Tesla, която предупреди, че отмяната на правилата за емисиите ще „лишат потребителите от избор и икономически ползи“ и ще „влошат общественото здраве“.

Друг потърпевш е Porsche, която прогнозира загуба от 1,8 млрд. евро от оперативната си печалба заради разходите по разширяване на бензиновата и хибридната си гама, след като електрическата ѝ стратегия не даде очакваните резултати.

„Смъртта на двигателя с вътрешно горене няма да се случи в нашия живот“, казва Джоузеф Маккейб, президент на AutoForecast Solutions.

Анализаторите посочват, че BMW и Toyota се оказват сред най-предвидливите с „многопосочния“ си подход към въглеродната неутралност. Главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе заяви, че компанията винаги е следвала „гъвкава стратегия“ и че пренебрегването на търсенето на бензинови автомобили би било „грешка“.

Въпреки тарифни разходи от 9,3 млрд. долара годишно, силното търсене на хибриди в САЩ изведе Toyota до рекордни глобални продажби за първите осем месеца на годината – 7,4 млн. автомобила, увеличение с 6,2%.

Хибридите съставляват около 40% от продажбите, а наличните запаси от тези модели в САЩ покриват само пет дни търсене - далеч под средното за индустрията.

„Продължаваме да усъвършенстваме основните технологии на двигателите с вътрешно горене“, заяви президентът на Toyota Коджи Сато през май.

Перспективата от Китай, който вече е най-големият автомобилен пазар в света, обаче е съвсем различна. Анализатори предупреждават, че забавянето на електрификацията при традиционните производители, особено американските, може да се окаже фатална грешка.

Китайските компании продължават да доминират производството на електромобили, като през миналата година са произвели 18,6 млн. бензинови коли (над 4 млн. от които са изнесени), спрямо пика от 28,1 млн. през 2017 г., показват данни на Automobility.

Китай държи две трети от световните продажби на електромобили, в сравнение с едва 9% за САЩ, и контролира около 70% от световния пазар на батерии, както и ключови сегменти от веригата за доставки - никел, кобалт, графит, катоди и аноди.

И макар 100-процентовите мита да държат BYD и други китайски производители извън САЩ, те настъпват агресивно в Европа, предлагайки електрически и хибридни модели с високи технологии.