Ще жертва ли ЕС френския коняк в търговската война с Китай
Индустрията твърди, че е заложник на търговската проверка китайските електромобили
Френските производители на коняк предупреждават, че след броени дни може да се окажат невинни жертви на изострящия се търговски конфликт между Европейския съюз и Китай.
"Имаме чувството, че сме заложници и можем да бъдем премахнати от пейзажа с един замах", казва Рафаел Делпех, генерален директор на френския орган за управление на коняка BNIC. "Това ще бъде абсолютен провал на търговската политика, както за Франция, така и за Европа", допълва той в интервю за Politico.
Тъй като Европейската комисия е готова да наложи мита върху вноса на китайски електромобили, BNIC, чиито членове наемат 70 000 души и реализират експортни продажби на стойност близо 4 млрд. евро, се опасява, че този ход ще доведе до ескалация на търговското напрежение с Пекин.
В отговор на разследването на държавните субсидии за китайските електромобили, което Париж подкрепи, Пекин отвърна на удара през януари със собствена проверка на европейските алкохолни напитки на винена основа.
Този ход беше ясно насочен към френските марки луксозен коняк, които съставляват 99% от вноса в Китай.
По време на посещението си във Франция този месец китайският президент Си Дзинпин се ангажира да не налага мита - поне не и до окончателното приключване на проверката, започната от Пекин.
Смятайки, че е спечелил, неговият домакин, президентът Еманюел Макрон подари на Си няколко бутилки от най-добрите френски коняци като предложение за мир.
"За съжаление изобщо не сме успокоени от изявленията, направени след срещата между двамата президенти. Изобщо не", смята Делпех. "Опасяваме се, че разследването ще бъде прекратено по политически причини и че към нас ще бъдат приложени окончателни мита."
Китай е вторият по големина експортен пазар за френския сектор на коняка след САЩ, като според данни, предоставени от BNIC, през 2023 г. там са продадени 61,5 млн. бутилки.
Браншът твърди, че френските власти не са го чули достатъчно рано, когато е предупредил за риска Пекин да посегне на сектора на коняка още през септември миналата година, когато председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви, че започва разследване дали държавните субсидии за китайските производители на електромобили са несправедливи.
"Това, за което наистина съжаляваме, е, че когато рискът беше доказан, не бяха предприети необходимите мерки, за да се предпазим от него", каза Делпех. "Ние, секторът на коняка, бяхме възприети като променлива величина за приспособяване, като приемливи съпътстващи щети."
Очаква се търговският отдел на ЕК да уведоми производителите и вносителите на автомобили за решението да наложи временни мита върху китайските електромобили до началото на юни - дни преди изборите за Европейски парламент.
Фон дер Лайен заяви по време на предизборната кампания, че Брюксел ще наложи "целенасочени" мита върху китайските електромобили, припомня Politico.