Европейският съюз трябва да избегне вредно разединяване на световната търговия, предвид това, че обмисля мита върху китайските електромобили и други стоки.

Това заявява европейският комисар по икономиката Паоло Джентилони пред CNBC.

"Смятам, че що се отнася до Европа, ние се нуждаем от по-зряло отношение в нашата търговия и обезпечаване на икономиката - особено с Китай", обяснява той.

Джентилони отбелязва, че текущите антисубсидийни проверки на ЕС, обхващащи пазара на електрически превозни средства и вятърни турбини, са насочени към опасенията, че Китай препълва световните пазари с продукти за зелена енергия.

Тези разследвания са начин да се разбере дали субсидиите, предоставяни от китайското правителство на местни компании, "нарушават всякакъв шанс за европейските компании.

Но това не ни води до теория за отделяне на световната търговия, което би било катастрофа", обяснява Джентилони.

"Характерното за икономиката на ЕС е да бъде по-отворена, да се влияе повече от търговията и по-малко от вътрешното потребление. Това е икономическата причина, поради която е в интерес на Европейския съюз да държи вратите на търговията отворени."

Във вторник САЩ обявиха високи мита върху китайски внос на стойност 18 млрд. долара, включващ електрически превозни средства и използваните в тях литиево-йонни батерии, слънчеви клетки, стомана и алуминий.

Китай твърди, че неговият пазар на електромобили се разраства благодарение на иновациите, а не на държавните субсидии, и че американският Закон за намаляване на инфлацията, който също предизвика опасения за протекционизъм сред длъжностните лица от ЕС, включително Джентолони, субсидира американското производство.

В същото време няколко държави от ЕС са притеснени от потенциални китайски ответни търговски мерки, които могат да засегнат важни местни индустрии - от германските автомобили до френския коняк.

Това се случва в момент, когато блокът се стреми да се възстанови от годините на бавен икономически растеж и плитка рецесия през втората половина на 2023 г.

Джентилони обаче задава оптимистичен тон за перспективите за годината, която според него следва "много, много трудна 2023 г.", белязана от икономическа стагнация, повишени нива на спестявания и несигурност от продължаващата война в Украйна.

"Постепенно активността се ускорява, а основният двигател ще бъде частното потребление. В същото време имаме два други фактора, които са много положителни. Инфлацията наистина намалява. Заетостта все още е висока, много висока, тя ще продължи да се увеличава през следващите месеци", посочва той.