2004 г. е преломна година в историята на Европейския съюз, тъй като тогава се случва най-голямото разширяване на блока, който достига до 25 държави по онова време. За мнозинството от 10-те нови членки - предимно държави от Централна и Източна Европа - това е политическа и социална революция след десетилетията на комунистическо управление и влияние на Москва и насочване към бъдеще, съобразено със западноевропейската демокрация. Освен това 2004 г. отвори вратите за създаването на хиляди предприятия в новите членове на ЕС.

Кълнове на растежа

Сред тези, които се възползват от новите възможности, е MADARA Cosmetics, производител на органична грижа за кожата и грим, базиран в Латвия.

„Решихме да се съсредоточим върху местната северна природа за нашите изследвания на активните съставки, защото оттам идваме, там е сърцето ни“, спомня си Лоте Тисенкопфа-Илтнере, съосновател на MADARA, пред Euronews.

Настоящият главен изпълнителен директор Гунта Шулте пък казва, че членството е дало на компанията огромен потенциал за растеж: „Това, че сме част от ЕС от първия ден, определи мисленето на основателите на тази компания и разбирането, че тя ще бъде глобална.“

Базираната в Рига MADARA започва своята дейност преди 18 години в малък апартамент, в който работят само няколко души. Местните растения и дървета осигуряват някои от основните съставки за нейните продукти.

„Любимата ми вода е брезовата, защото използването ѝ е много специфична скандинавска традиция“, казва Лоте Тисенкопфа-Илтнере. „Когато направихме клетъчно изследване, всъщност осъзнахме, че брезовата вода, която кара дървото да се съживява през пролетта, има много сравними ефекти върху кожните клетки.“

Извличане на максимална полза от единния пазар

Участието в единния европейски пазар засяга всички аспекти на бизнеса на MADARA - от интернационализацията до опаковането.

„Много по-лесно е да се изнася, да се търгува, да се сключват споразумения, защото нормативната уредба в областта на козметиката е хомогенна в целия ЕС”, казва Лоте. „Това ни отнема по-малко работа за етикетиране, за правните отдели, за отдела по качеството. Мога само да си представя колко трудна би била ситуацията, ако всяка страна имаше различен регламент.“

„MADARA е много добър пример за компаниите и предприемачеството, които се появиха в средата на 2000-те години с присъединяването на балтийските страни към ЕС“, обяснява главният изпълнителен директор Гунта Шулте. „Премахвате тази бариера на физическите граници за движение на стоките и така изчезва и бариерата в мисленето. Започвате да мислите глобално от първия ден".

Гунта добавя пред Euronews, че MADARA е разширила дейността си в Европа и по-далеч, отчасти благодарение на електронната търговия.

„През последните години наблюдаваме много нарастващо търсене на чисти, но и функционални формули за доставка на западните пазари. Бързо се развиваме във Франция и Германия. Миналата година във Франция влязохме в повече от 200 нови канала за търговия на дребно", казва тя.

20-годишна възходяща тенденция

Десетте държави, които се присъединиха към Европейския съюз през 2004 г., отбелязаха значителен икономически растеж. Търговските разходи са намалели, а веригите за доставки са по-добре интегрирани - както за новите държави членки, така и за вече членуващите в блока към онзи момент. Впоследствие ЕС продължи да се разширява: България и Румъния се присъединиха през 2007 г., а Хърватия - през 2013 г. Статут на кандидати за членство пък получиха още девет държави, сред които Албания, Сърбия и Украйна.

Чешката република е друг член на „класа от 2004 г.“, а базираният в Прага търговец на едро на фотоволтаици Raylyst Solar е най-бързо развиващата се компания в Европа според тазгодишния списък FT 1000. Германия сега е най-големият пазар на Raylyst, казва маркетинг мениджърът Михал Петржек и добавя:

„Единният пазар е много важен за нас. Това е свободното движение на продукти, помага ни да бъдем по-бързи, няма мита по границите, прави всичко по-евтино и в крайна сметка наемаме много хора от чужди държави, включително германци и италианци.“

Напът към зелената икономика

Рязкото нарастване на търсенето на енергия от възобновяеми източници в Европа, стимулирано от процеса на преход от изкопаеми горива, позволява на Raylyst да отчете годишен комбиниран ръст от над 800% между 2019 и 2022 г., разкрива Михал Петржек.

„Този пазар е успешен, защото трябва да направим трансформация на нашата енергийна инфраструктура и всъщност фотоволтаичните електроцентрали предлагат много интересна възможност да се направи тази децентрализация на мрежите“, казва той.

Тези примери ясно показват, че присъединяването към ЕС през 2004 г. е променило ситуацията в Латвия, Чешката република и другите държави членки, позволявайки създаването и развитието на нови предприятия и нови бизнес модели.