В понеделник страните от Европейския съюз одобриха окончателно закон за намаляване на емисиите на въглероден двуокис (CO2) от камионите, според който повечето нови тежкотоварни автомобили, продавани в ЕС от 2040 г. нататък, ще трябва да бъдат без емисии.

Законът ще наложи намаляване на емисиите на CO2 от новите тежкотоварни автомобили с 90% до 2040 г. Това означава, че производителите ще трябва да заложат на модели, които не отделят емисии на CO2, включително електрически превозни средства и такива, работещи с водородно гориво, за да компенсират всички останали продажби на нови превозни средства с емисии през 2040 г.

Понастоящем повечето камиони по европейските пътища се движат с дизелово гориво, което произвежда емисии на парникови газове и замърсители на въздуха, причиняващи рак на белия дроб и респираторни заболявания. Тежкотоварните превозни средства произвеждат една четвърт от емисиите от автомобилния транспорт в Европа.

Производителите на камиони също така ще трябва да намалят емисиите на CO2 на своите автопаркове с 45% до 2030 г., като тази нова цел заменя съществуващата за 30%, и с 65% до 2035 г.

От 2030 г. 90% от новите градски автобуси, продавани в ЕС, също ще трябва да имат нулеви емисии, а през 2035 г. изискването ще нарасне до 100%.

Европейската автомобилна група ACEA определи политиката на ЕС като най-амбициозната в света и заяви, че целите ще бъдат постигнати само ако правителствата ги съчетаят с бързото въвеждане на 50 000 обществени точки за зареждане на електрически превозни средства, подходящи за камиони, до 2030 г.

Политиката на ЕС за емисиите на CO2 от камиони вече е одобрена от държавите от ЕС и от Европейския парламент, което означава, че тя може да бъде приета със закон. Това се случи въпреки неотдавнашните оплаквания от страна на Германия и дясноцентристките законодатели на ЕС, които искаха политиката да позволи продажбата на повече камиони с двигатели с вътрешно горене след 2040 г., ако те се движат с неутрални по отношение на CO2 горива.

По време на гласуването в понеделник само Италия, Полша и Словакия се противопоставиха на политиката, а Чешката република се въздържа, разкри пред Reuters служител от администрацията на ЕС. За да спечелят подкрепата на Германия, страните от ЕС добавиха миналия месец преамбюл към закона, в който се казва, че Европейската комисия ще обмисли разработването на правила в бъдеще, които да отчитат камионите, работещи с неутрални по отношение на CO2 горива, при постигането на целите.