Българският бизнес продължава да търпи загуби от забавянето на Шенген по суша
Сред най-потърпевшите са шофьорите на камиони, които чакат с часове наред по граничните пунктове, не могат да спазват графици, а това води до закъснения
На 31 март България официално ще влезе в Шенген, но само по въздух и вода.
Все още няма яснота по въпроса кога ще стане възможно и преминаването през вътрешните граници на ЕС, отбелязва в материал по темата БНТ и разяснява какви са очакваните загуби за бизнеса от забавянето на процеса.
Славчо Гургулеев е директор на едно от най-големите дружества в Югозападна България занимаващи се с търговия на зърно.
Фирмата притежава над 70 камиона, които почти всеки ден пътуват до съседните Гърция и Румъния.
Ежедневно се налага товарите да чакат проверки с часове, а понякога и с дни на граничните пунктове. А това води до загуби за всички по веригата.
Според Гургулеев, бюрокрацията на границите в момента е огромна. Документите минават на проверка от поне 6, 7 институции, бавят се, което пък създава предпоставки за корупционни действия.
Предприемачът обяснява, че доставя суровини в сферата на храните, тоест изхранва животни, които се използват за угояване и предимно месодайни породи, затова ако доставката по верига се забави някъде, ще има животни без храна.
Забавянията по сухопътните граници заради различните документни проверки водят и до повишение в цените на стоките, казват от Съюза на международните превозвачи.
От браншовата организация обясняват, че около 95% от целия стокообмен на България минава по сухопътен път. Прост пример са така наречените бързооборотни стоки, които са най-чувствителни на тема транзитни разходи.
Българският потребител плаща с между 15% и 18% по-скъпи стоки от западноевропейските граждани само поради простата причина, че ние имаме изчакване по границите, убеден е Николай Рашков от Съюза на международните превозвачи.
Сред най-потърпевшите от чакането са шофьорите на камиони, които чакат с часове наред, не могат да спазват графици и часове, а това води до закъснения.
"На нас ни плащат на километър. Когато нямаш километри, какво печели една фирма? Нищо. Най-вече в България и Румъния е така.", каза Красимир Карагьозов, шофьор на камион.
Като крачка напред определят влизането ни в шенгенското пространство по въздух и вода от туристическия бранш.
Туроператорът Здравка Чимева, туроператор е категорична, че това ще се отрази добре, защото всички които пътуват, независимо дали като туристи или индивидуално организирани, не обичат да чакат на границата. "Ще бъде от абсолютна полза за пътуващите", категорична е Чимева.
В момента, за да се избегне дългото чакане по сухопътните граници, туроператорите разчитат единствено на добрата организация от страна на граничните власти.