Брюксел продължава с митата за китайските електромобили, отхвърляйки предупрежденията на германското правителство, че този ход рискува да започне скъпоструваща търговска война с Пекин.

Според Financial Times Европейската комисия ще уведоми в сряда производителите на автомобили, че от следващия месец временно ще прилага допълнителни мита в размер до 25% върху вноса на китайски електрически превозни средства. Брюксел твърди, че източните компании се възползват от субсидии, които подбиват цените на европейските им конкуренти.

Митата, за които главно се застъпват Франция и Испания, ще доведат до годишни приходи от милиарди за бюджета на ЕС, тъй като продажбите на китайски електромобили в Европа нарастват. Според анализаторите от Rhodium Group Китай, най-големият търговски партньор на блока, е изнесъл електромобили за 10 млрд. евро в ЕС през 2023 г., като е удвоил пазарния си дял през миналата година до 8%.

Германия, Швеция и Унгария заявиха, че не одобряват този ход, опасявайки се от ответни мерки от страна на Китай. Представители на ЕС твърдят, че Берлин е оказал натиск върху Урсула фон дер Лайен, която се стреми към втори мандат като председател на Комисията, да се откаже от антисубсидийното разследване.

Германският канцлер Олаф Шолц наскоро предупреди, че "изолацията и незаконните митнически бариери в крайна сметка само оскъпяват всичко и правят всички по-бедни".

Но интензивното лобиране от страна на правителството на Шолц не даде резултат.

Допълнителните тарифи в Европа ще засегнат китайските производители, включително BYD и SAIC, както и компании като Tesla, които имат заводи в Китай. Митата могат да варират в зависимост от производителя, в зависимост от нивото на субсидиите, които ЕС твърди, че е установил.

Институтът в Кил, икономически мозъчен тръст, установява, че допълнително 20-процентно мито върху китайските електромобили ще намали вноса с една четвърт. Той изчисли, че при 500 000 внесени автомобила през 2023 г. това съответства на приблизително 125 000 единици на стойност почти 4 млрд. долара.

"Спадът до голяма степен ще бъде компенсиран от увеличаването на производството в ЕС и по-малкия обем на износа на електрически превозни средства, което вероятно ще означава чувствително по-високи цени за крайните потребители", заключават изследователите.

Комисията очаква китайските електромобили да заемат 15% от пазарния дял в ЕС през следващата година. Според нея цените обикновено са с 20% по-ниски от тези на моделите, произведени в ЕС.

Валдис Домбровскис, комисар на ЕС по търговията, заяви, че електрическите превозни средства са от решаващо значение за прехода към зелена икономика, когато обяви разследването през октомври. Но той добави: "Конкуренцията трябва да бъде честна."

Според официални лица неговият отдел е събрал доказателства, че китайските производители на автомобили и техните доставчици са получили субсидирани заеми, данъчни облекчения и евтин терен за заводи.

Много производители от ЕС осъдиха плана, опасявайки се, че Китай може да им отговори със същото или дори да блокира достъпа им до своя пазар. През 2022 г. на европейските марки се падат около 6% от продажбите на електромобили в страната.

Германия е изнесла 216 299 автомобила за Китай през 2023 г., което е спад от 15% спрямо предходната година; марки, сред които Mercedes и Volkswagen, също имат заводи в страната.

Geely, една от разследваните китайски компании, е собственик на шведското Volvo. Премиерът Улф Кристерсон се присъедини към Шолц и унгарския премиер Виктор Орбан, който ухажва китайските инвестиции, като се противопостави публично на митата на ЕС.

Тримата лидери ще трябва да привлекат поне 11 други правителства, за да отменят решението на Комисията за тарифите. Очаква се към опозицията да се присъединят и други централноевропейски държави като Чешката република и Словакия.

Износители на храни и луксозни стоки като Италия също се опасяват от ответни мерки срещу продукти от страната.

Но Франция, която настояваше за разследването, за да защити собствената си промишленост и да принуди Китай да инвестира в производството си там, едва ли ще се огъне. Испания, друг голям производител на автомобили, също посочи, че ще подкрепи митата.

Държавите членки ще бъдат приканени да гласуват по тарифите преди 2 ноември. Окончателните мита обикновено се налагат за срок от пет години.

Пекин вече прилага 15-процентна мито за европейските електрически превозни средства и предупреждава, че ще предприеме ответни мерки.