Редица европейски държави, сред които Унгария, Полша, Италия и Испания, се стремят да убедят китайски производители на електромобили да открият заводи в техните страни. Въпреки че Европейската комисия се опасява от навлизането на по-евтини китайски превозни средства на европейския пазар, отделните държави все пак предлагат редица безвъзмездни помощи и субсидии за заводите на източните компании.

Някои страни виждат печалбите, които могат да бъдат постигнати със създаването на такива фабрики и по този начин да се осигури местен икономически стимул. Китайските производители като Chery Automobile, BYD и SAIC Motor желаят да имат втора база в Европа и вероятно ще се изкушат от всяка субсидия, която им бъде предложена.

Компаниите, които искат да открият нови заводи в Европа, ще се възползват от предимства като данъчни облекчения, пари за създаване на работни места, по-малко регулации в определените зони и подкрепа за създаването на заводи за батерии, за да се опрости допълнително веригата за доставки. В резултат на това разходите за доставка от Китай до Европа също биха били по-евтини.

Като се има предвид, че китайските производители инвестират в европейския автомобилен пазар и планират да разширят дейността си, европейските заводи биха могли да бъдат много полезна база и стартова площадка, от която да се проучат нови регионални пазари, посочва Euronews.

По този повод Джанлука Ди Лорета, партньор в Bain and Company, казва пред Reuters: "Китайските компании знаят, че техните автомобили трябва да се възприемат като европейски, ако искат да предизвикат интерес сред европейските клиенти. Това означава производство в Европа."

Популярни ли са китайските модели в Европа?

Китайските EV стават все по-популярни в Европа, защото са по-евтини от местните аналози. Те разполагат с добра гама от екстри, които се предлагат стандартно, вместо чрез допълнително заплащане. Моделите предлагат безплатно зареждане за една или две години, камери за наблюдение, допълнителен комплект зимни гуми, както и други предложения.

Въпреки по-ниската си цена, китайските EV остават фокусирани върху дизайна и характеристиките и наскоро подобриха правилата си за безопасност. Нарастващата им привлекателност доведе до това, че ЕС обмисля увеличаване на митата и санкциите върху тях, за да контролира потока на вноса. В момента европейските тарифи за внос са около 10%.

Не е ясно до каква степен подобен ход ще бъде ефективен, тъй като китайските компании вече работят с голям марж на печалбата.

Rhodium Group, компания за проучвания, специализирана в Китай, подчертава: "Някои китайски производители все още генерират удобни маржове на печалба от автомобилите, които изнасят за Европа, поради значителните предимства, които имат по отношение на разходите.

"Мита в диапазона 40-50 % - вероятно дори по-високи за вертикално интегрирани производители като BYD - ще бъдат необходими, за да направят европейския пазар непривлекателен за тях."

Въпреки че повишаването на таксите идва с цел да се помогне на европейските производители, някои страни като Германия вече се изказаха срещу това, предупреждавайки за ответни мерки от страна на Китай, както и за цялостното въздействие, което това би имало върху националните пазари.

Наскоро германският канцлер Олаф Шолц заяви по време на събитие на Stellantis, че "изолация и незаконни митнически бариери - това в крайна сметка само оскъпява всичко и прави всички по-бедни. Ние не затваряме пазарите си за чуждестранни компании, защото не искаме това и за нашите компании.

"Съмнението в напредъка, забавянето на обновяването и трансформацията - това би имало горчиви последици. Ако го направим, другите ще ни изпреварят."

Последиците вече се усещат

На този фон акциите на китайските производители на електромобили спаднаха в Хонконг.

XPeng загуби 4,5% във вторник, Li Auto поевтиня с 4,3%, а акциите на NIO намаляха с 3,3%.

Geely Automobile и Great Wall Motor се понижиха съответно с 3,15% и 2,6%. Бенчмарк индексът Hang Seng спадна с 1,7%.

Разпродажбите дойдоха, след като в събота Министерството на търговията на Турция заяви, че ще наложи 40% допълнително мито върху вноса на автомобили от Китай.

Китайските производители на превозни средства съставляват 9,0% от турския пазар от януари до април тази година, според данни на турската Асоциация на автомобилните дистрибутори и мобилността.

Chery и MG Motor на SAIC са двата най-големи китайски играча на турския пазар с 20 782 и 7 185 продадени единици през първите четири месеца на годината. Акциите на SAIC се понижиха с 1,1 % в Шанхай по време на публикуването на статията.

BYD навлезе на турския пазар през ноември миналата година, като през първите четири месеца на годината продаде 862 единици. Конкурентът Tesla е продал 402.