Козът на Германия срещу митата на ЕС върху китайските EV - без тях Европа не може да се бори за нулеви емисии
Производители като BMW, Mercedes-Benz и Volkswagen могат да бъдат сериозно засегнати от ответните мита, тъй като всички те имат огромни производствени мощности в Китай. Климатичните цели обаче също са на фокус
Възможно е Германия да се опита да спре Европейския съюз от въвеждането на повишени мита върху китайските електромобили, които според съобщенията трябва да влязат в сила на 4 юли.
Европейският съюз разкри, че може да въведе тарифи до 38,1% за китайските електромобили след антидъмпингово разследване срещу няколко производители, в резултат на твърдения, че китайското правителство ги е субсидирало. Тезата е, че това е позволило на компаниите да продават моделите си на значително по-ниски цени, подкопавайки европейския пазар.
Очаква се действията на ЕС да най-вече да засегнат BYD, Geely и SAIC Motor.
На свой ред Китай вече намекна за налагане на мита върху произвежданите в ЕС автомобили, което може да бъде катастрофално за компании като BMW, Mercedes-Benz и Porsche. Германският канцлер Олаф Шолц вече подчерта, че мерките на ЕС могат да имат дългосрочни последици, особено що се отнася до създаването на работни места в Германия.
"Изолацията и незаконните митнически бариери - това в крайна сметка само оскъпява всичко и прави всички по-бедни. Ние не затваряме пазарите си за чуждестранни компании, защото не искаме това и за нас", каза Шолц наскоро.
Германските компании като BMW, Volkswagen и Mercedes-Benz биха могли да бъдат засегнати и по няколко други начина, тъй като те са създали огромни заводи в Китай и се възползват от местните субсидии и грантове, като например по-евтина земя и данъчни облекчения.
Освен това повечето германски производители отчитат, че по-голямата част от текущите им продажби идват от китайския пазар, така че в случай на изостряне на търговската война те могат да бъдат засегнати.
Може ли Европа да се бори за нулеви емисии без Китай?
Европейските потребители все по-често избират китайските електромобили, поради тяхната достъпност и стимули като безплатно зареждане за две години, камери на таблото и други екстри.
С нарастването на разходите за живот през последните няколко години европейските електромобили бяха недостъпни за повечето хора поради високата им цена. По този начин китайските модели могат да бъдат един от малкото начини, по които Европа да постигне целите си за нулеви нетни емисии.
Том Грут, главен изпълнителен директор на The Electric Car Scheme, казва пред Еuronews: "Опитът на Германия в последния момент да спре или да смекчи новите мита за електромобили от Китай трябва да бъде приветстван от потребителите. Последните данни на Международната агенция по енергетика ясно показват, че не можем да постигнем целите си за електромобилите без помощта на китайските производители."
57% от всички нови регистрации на превозни средства с батерии идват от Китай, но въпреки това има значителен отпор срещу допускането на тези модели на пазарите в Обединеното кралство и Европа. Ако сериозно искаме да постигнем целта си за 100% до 2035 г. и общите амбиции за нулеви емисии, трябва да приемем този технологичен принос, а не да го отбягваме”, посочва още Грут.
Независимо от това, ветераните в европейската политика за момента не показват колебания в преценката си.
“Европа трябва да стане по-малко пасивна в защитата на икономическите си интереси и да бъде готова да използва повече мита и субсидии в области, в които други държави имат несправедливи предимства", заяви бившият италиански министър-председател Марио Драги на пресконференция в петък, цитиран от Financial Times.
Това е сигнал, че той вероятно ще подкрепи по-интервенционална индустриална политика в доклада, който трябва да представи следващия месец относно отслабващата конкурентоспособност на Европа.
"Ние не искаме да станем протекционисти, но не можем да бъдем пасивни, ако действията на другите застрашават нашия просперитет", заяви Драги.