За първи път през миналата година автомобилните компании в Китай са продали повече автомобили от американските си колеги, благодарение на BYD и ръста на развиващите се пазари, се казва в доклад на изследователската компания Jato Dynamics, публикуван в четвъртък.

Китайските марки, водени от базирания в Шънджън гигант, са продали 13,4 млн. нови автомобила през миналата година, докато американските - около 11,9 млн. Японските производители са начело с 23,59 млн. продажби.

Ръстът на продажбите в Китай също изпреварва този в САЩ - 23% спрямо предходната година в сравнение с 9% в САЩ.

"Небрежността на традиционните автомобилни производители, която доведе до постоянно високи цени на техните модели, неволно насочи потребителите към по-достъпни китайски алтернативи", коментира в доклада, цитиран от CNBC, старши анализаторът на Jato Фелипе Муньос.

Китайските производители на автомобили, като например водещата марка BYD, разшириха дейността си в световен мащаб, тъй като ценовата война за електрически превозни средства у дома доведе до намаляване на цените и натежа на маржовете на печалба. Китайските марки са навлезли особено силно в развиващите се икономики, където според Jato миналата година на фона на повишеното глобално търсене е реализирана всяка пета продажба на нови автомобили.

"През 2023 г. в развиващите се икономики са продадени над 17,5 млн. нови автомобила. Това е повече от общите продажби в САЩ или Европа през годината", казва Муньос.

Китайските производители на автомобили завземат значителен пазарен дял в Близкия изток, Евразия и Африка, като същевременно отбелязват ръст в Латинска Америка и Югоизточна Азия, се казва още в доклада.

В същото време някои китайски марки са увеличили дела си и в развитите икономики, включително в Европа, Австралия, Нова Зеландия и Израел. Растежът е постигнат въпреки засилената търговска враждебност между Китай и Запада и други фактори като конфликтите в Европа, високите лихвени проценти и високите цени на автомобилите, казва Муньос.

Според доклада продажбите са нараснали във всеки регион, с изключение на Африка, като в Европа ръстът е бил най-бърз поради бурното търсене в Турция.

Но през 2024 г. секторът е изправен пред засилени търговски насрещни ветрове, тъй като все повече държави въвеждат мерки за защита на местната индустрия от евтиния китайски износ. Тази седмица ЕС обяви увеличение на митата върху китайските електрически превозни средства с до 38%. Това се случи, след като САЩ увеличиха четирикратно своите ставки върху китайския внос до 100%.

В събота Турция също обяви допълнителни мита от 40% върху превозните средства от Китай, което е сигнал, че някои развиващи се пазари може да последват примера ѝ.