Китайските производители на електромобили атакуват Европа
IAA в Мюнхен, Германия, е едно от най-значимите автомобилни изложения в Европа, а тази година то е доминирано от китайските компании за електрически автомобили, които искат да разширят присъствието си на Стария континент и да предизвикат утвърдените производители - от BMW до Ford, в новата ера на автомобилите, задвижвани с електрически батерии, пише CNBC и разказва:
„Китайските стартъпи и вече утвърдени играчи предлагат едни от най-големите щандове в тазгодишното издание на събитието, високопрофилни пресконференции и премиери на нови модели, подчертавайки намерението си да пробият на европейския пазар“.
През последните няколко години Китай, най-големият пазар на електрически превозни средства в света, е свидетел на приливна вълна от компании за електрически превозни средства, подкрепяни от държавни субсидии и финансиране с рисков капитал. Но забавянето на пазара в страната, дължащо се на слабите потребителски разходи след премахването на ограниченията, свързани с Covid-19, в съчетание с привлекателния европейски пазар, принуждава китайските производители да разширят присъствието си зад граница, ако искат да останат конкурентноспособни.
"Европа е един от най-големите (втори след Китай) пазари на масови превозни средства. Ако китайските производители на електромобили искат да си осигурят път за растеж извън местния пазар, е логично да погледнат към Европа", коментира пред медията Даниел Роеска, старши анализатор в Bernstein Research, като добавя, че Европа, със своята "строга фактическа" забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., "тласка пазара по-бързо към електрическите превозни средства в момент, когато повечето марки в ЕС все още нямат особено добри предложения, което улеснява придобиването на пазарен дял от страна на китайските конкуренти".
Много от европейските производители на автомобили изостават в навлизането си в областта на електромобилите, докато китайските играчи пускат на пазара десетки нови модели.
Китай се отличава в Мюнхен
И тези амбиции на китайските компании за електрически превозни средства са демонстрирани по най-добрия начин по време на изложението IAA.
Сутринта на първия ден, разказва CNBC, Leapmotor , китайски производител със седалище в Ханджоу, обяви плановете си да пусне своя спортен автомобил C10 на европейските пазари през следващата година. В рамките на следващите две години пък компанията планира да представи пет "глобално ориентирани" продукта в целия свят.
"Всички следващи продукти на Leapmotor ще бъдат проектирани и разработени с глобално мислене и ще се придържат към глобалните стандарти", заявява главният изпълнителен директор на компанията Джу Дзянмин на пресконференция в понеделник.
Междувременно BYD, производител на електромобили, подкрепян от Уорън Бъфет, представи на европейския пазар своя електрически седан Seal, чиято цена започва от 44 900 евро. За сравнение, в Германия моделът на Tesla Model 3 започва от 42 990 евро.
Друг китайски производител – Xpeng, пък заявява, че ще разшири продажбите на своите автомобили на германския пазар през 2024 г. В момента компанията продава своите седан P7 и SUV G9 в Норвегия, Швеция, Дания и Нидерландия. А Брайън Гу, президент на Xpeng, коментира, че компанията планира да пусне най-новия си автомобил - G6, в Европа през следващата година, подчертавайки глобалната експанзия, която производителят със седалище в Гуанджоу планира.
"Ние признаваме, че Германия е най-важният и най-стандартен пазар за всички" производители на автомобили, казва Гу в интервю за CNBC. "Ако успеем да се наложим тук и след това наистина да направим така, че нашият продукт да бъде достъпен за клиентите на този пазар, това ще ни помогне да навлезем още повече в Европа. Имаме амбиции за по-широко пазарно покритие в международен план."
Навлизането на китайски компании в Европа се разглежда като заплаха за големите автомобилни производители, за които се смята, че се движат твърде бавно в областта на електромобилите.
В бележка, публикувана през юни, анализаторите от Bernstein заявяват, че ако китайските производители на автомобили навлязат на пазара "по нормален начин", то до 2030 г. традиционните производители могат да отстъпят до 5% пазарен дял. Но тези нови участници могат да завземат и до 20% пазарен дял, ако навлизането им в Европа е по-агресивно от очакваното, добавят анализаторите.
Ценова война и нарастваща конкуренция
Самите китайски компании обаче също са изправени пред нарастваща конкуренция не само на вътрешния си пазар, но и на глобалния. По-рано тази година Tesla предизвика ценова война, която оказа натиск върху печалбите и маржовете на някои от по-малките китайски играчи като Xpeng.
Междувременно, за да се преборят с нарастващата конкуренция и да настигнат Tesla, BMW и Mercedes представиха нови платформи за електрически автомобили, които ще бъдат в основата на техните превозни средства през следващите години. Това допълнително увеличава потенциалните препятствия, които не липсват и сега пред китайските претенденти.
"Определено не е лесно", казва Гу от Xpeng за натиска на традиционните производители на автомобили върху пазара на електрически превозни средства. "Като млада компания ние се опитваме да се учим от всяка стъпка, която правим, както и от конкуренцията и партньорите, които имаме. Но сме уверени в нашата технология, уверени сме в нашия продукт".