В сряда Toyota Motor увеличи производството в своите заводи в Япония, след като във вторник компютърната система, обработваща поръчките за автомобилни части, се срина, което наложи затварянето на 14 завода за сглобяване в Япония.

Смущенията, пише Reuters, доведоха до спиране на системата, която е в основата на икономичното производство на Toyota и предоставя начин за намаляване на запасите и постигане на максимална ефективност. Тя е въведена първо от японския автомобилен производител, а конкурентите му широко я възприемат впоследствие.

Защо спря производството?

Все още не е ясно със сигурност какво е причинило прекъсването на работата на системата, а Toyota не е предоставила подробности за това какво се е объркало. От компанията заявяват обаче, че причината не е кибератака.

Виетнамската Vinfast стана третата най-ценна автомобилна компанияВъпреки че производителят на електромобили не може да се похвали с голям пазар, пред него са само Tesla и Toyota


Но през февруари миналата година Toyota отново трябваше да спре същите 14 завода в Япония, когато един от нейните доставчици - Kojima Industries, която доставя пластмасови части и електронни компоненти, обяви, че един от нейните файлови сървъри е бил заразен с вирус, който е съдържал заплашително съобщение.

Тази атака повдигна въпроси за киберсигурността на японската верига за доставки.

Какво е въздейстивето на еднодневното спиране?

Производството на Toyota се възстановява през тази година, така че прекъсването може да излезе на компанията по-скъпо от това през 2022 г.

Вътрешното производство на Toyota се е увеличило с 29% през първата половина на тази година, което е първото подобно увеличение от две години насам. Японският автомобилен гигант произвежда пълна гама от автомобили в Япония - от бюджетния Yaris до най-скъпите си модели, включително луксозните автомобили с марка Lexus.

В същото време производството на Toyota в Япония e около 1/3 от глобалното ѝ - средно около 13 500 автомобила на ден през първата половина на годината, и то без да се броят тези на останалите брандове в групата Daihatsu и Hino.

Toyota ще използва регенеративни горивни клетки за пилотиран луноходНАСА очаква Япония да предостави луноход с целева дата на изстрелване 2029 г. като принос към програмата


Средната глобална продажна цена на автомобилите на компанията през последното тримесечие се равнява на 26 384 долара, въз основа на финансовите ѝ отчети. Това означава, че един ден без производство в 14-те завода се равнява средно на 356 млн. долара приходи, изчислява информационната агенция, като добавя, че Toyotа не съобщава дали ще търси начин да възстанови загубите си.

Какво представлява системата за управление на производството и доставчиците?

Toyota по същество изобретява съвременното сглобяване на автомобили, въвеждайки своята система Kanban. Тя уведомява доставчиците за това кои части са необходими, къде и кога, за да се сведат до минимум складовите наличности.

Kanban означава „табела“ на японски език, а инженерът на Toyota и по-късно изпълнителен директор Тайчи Оно, който разработва системата, се вдъхновява от наблюдението на американската верига супермаркети Piggly Wiggly и начина, по който тя управлява складовите си наличности по рафтовете на магазините си. Това се случва по време на пътуване до САЩ през 50-те години на миналия век.

Системата на Toyota за икономично производство и доставка на части точно навреме е възприета в цялата автомобилна индустрия и е широко проучена. Преди повече от 20 години тя преминава от набор от отпечатани карти, които управляват работния процес на доставчиците, към интернет базирана система "e-kanban".

Ще успее ли Япония да стане сила на пазара на електромобили?Страната предприема редица действия в тази посока, но зависимостта ѝ от Китай остава предизвикателство


Системата на Toyota, която разчита на прости визуални сигнали за организиране на работния процес, е възприета и в други отрасли, включително в разработването на софтуер.

С какви други проблеми се сблъсква Toyota след смяната на ръководството?

Коджи Сато пое поста на главен изпълнителен директор от председателя на Toyota Акио Тойода през април.

През изминалите месеци, в които компанията се опитва да преразгледа подхода си към електрическите превозни средства и свързаните с тях производствени предизвикателства с оглед на лидера в областта на електромобилите Tesla, тя отчита и някои смущаващи грешки.

През април Toyota обяви, че филиалът Daihatsu е подправил част от тестовете за безопасност при страничен сблъсък за около 88 000 малки автомобила, повечето от които са продадени под марката Toyota.

През май пък компанията съобщи, че по невнимание е изложила в интернет потребителски данни на повече от 2 милиона собственици на Toyota заради грешка в начина на конфигуриране на облачната система, която използва за проследяване на обслужването.