Готов ли е китайският BYD да вземе короната от Tesla като EV производител номер 1?
Илон Мъск е изправен пред най-голямото изпитание от години, жонглирайки с необходимостта да харчи за разработване на нови и по-достъпни модели и инвестициите в скъпи залози като роботи и технологии за самостоятелно управление
Продажбите на Tesla се понижават за второ поредно тримесечие, съобщи компанията във вторник, но не толкова, колкото се очакваше, което тласна цената на акциите ѝ с 10% нагоре и задържа американския производител пред китайския му конкурент BYD като най-голям глобалеб продавач на електрически превозни средства (EV).
Tesla заяви, че е доставила 443 956 електромобила в световен мащаб в периода април-юни, което е спад от 4,8% спрямо същото тримесечие преди година. Понижението идва, тъй като Tesla се бори с охлаждащо се търсене на своите автомобили и засилващата се конкуренция.
Забавящият се растеж на Tesla подчертава и предизвикателствата пред по-широката индустрия. Други производители пуснаха десетки нови EV модели, но търсенето не отговаря на първоначалните очаквания, въпреки падащите цени и скока на нисколихвени и лизингови сделки.
Данните за продажбите на Tesla за второто тримесечие бяха внимателно следени от анализаторите за индикации, че компанията може да се върне към растеж след мрачния старт на годината.
Tesla отчете първия си годишен спад в глобалните доставки от 2020 г. през първото тримесечие на 2024 г., което отчасти се дължи на спиране на производството.
Автопаркът на Tesla застарява, като най-популярният ѝ автомобил, SUV Model Y, наближава пет години – време, за което традиционните автомобилни компании обикновено правят големи промени в дизайна, за да повишат търсенето. Компанията увеличава производството на актуализиран седан Model 3 и на най-новия си модел - тромавия Cybertruck, който струва от 61 000 до 100 000 долара.
Мъск като цяло понижава цените за превозните средства на Tesla, докато други големи автомобилни производители пускат конкурентни предложения.
Няколко пъти предприемачът заяви, че още милиони хора биха си купили Tesla, ако превозните средства бяха по-евтини.
Докато компанията работи върху по-достъпни модели и намалява цените обаче, това означава и по-ниска печалба - оперативните маржове на Tesla бяха 5,5% през първото тримесечие на тази година, което е рязък спад от 16,8% през 2022 г. В опит да укрепи печалбата, Мъск намалява разходите и предупреждава, че ще съкрати повече от 10% от глобалния персонал на компанията.
На този фон Мъск се опитва да върне ентусиазма на инвеститорите със залозите на компанията върху роботиката и изкуствения интелект - технологии, които по думите му, могат да повишат пазарната стойност на Tesla с до 30 трилиона долара.
Компанията, която планира да похарчи 10 милиарда долара за изследвания в областта на изкуствения интелект тази година, се очаква да покаже автономно превозно средство през август. Мъск също така каза, че Tesla ще започне ограничено производство на своя робот Optimus през следващата година.
Той обаче трябва да поддържа печалбите в Tesla, за да финансира тези залози. Компанията има за цел да увеличи глобалните доставки през 2024 г., каза Мъск през април, но за разлика от предишни години не обяви конкретни цели за този растеж.
Въпреки че все още доминира в продажбите на EV в САЩ, преднината на Tesla намалява. Компанията представлява почти половината от всички електрически превозни средства, продадени в САЩ през май, в сравнение с около 60% за същия период на предходната година, според данни на Motor Intelligence.
Tesla е изправена и пред една от най-тежките си конкуренции в Китай, където продажбите на компанията са намалели, тъй като съперниците ѝ пускат EV модели на по-ниски цени. През юни продажбите на Tesla в страната са паднали с 24% в сравнение с миналата година, докато по-широкият пазар отчита скок в доставките на фона на прилив на отстъпки и държавни субсидии.
Продажбите на автомобили с батерии на BYD през второто тримесечие са скочили с близо 21% на годишна база до 426 039 единици, според изчисленията на CNBC.
Миналата година общото производство на BYD – включващо автомобили, захранвани само с батерии, както и хибриди – беше над 3 милиона и надмина производството на Tesla от 1,84 милиона автомобила за втора поредна година.
BYD обаче е произвела 1,6 милиона леки автомобила с батерии и 1,4 милиона хибрида, поставяйки Tesla на върха по отношение на EV производството.
BYD също така загуби позицията на най-големия доставчик на електромобили в полза на американския електромобилен гигант през първото тримесечие на 2024 г.
Китайският конкурент обаче е на път да изпревари Tesla в продажбите на електрически превозни средства тази година, като пазарният му дял се очаква да нарасне, според доклад на Counterpoint Research.
Китай остава доминираща сила на пазара на BEV, като BYD води парада. Продажбите на електромобили в Китай се оценяват на четири пъти повече от тези в Северна Америка през 2024 г., казват от изследователската компания.
Китай ще продължи да държи над 50% пазарен дял от глобалните EV продажби до 2027 г., като се очаква продажбите там да надминат тези в Северна Америка и Европа през 2030 г., според Counterpoint.
Миналия месец Европейският съюз обяви, че ще наложи допълнителни мита върху китайските производители на електромобили, за да се справи със „заплахата от ясно предвидими и непосредствени щети за индустрията на ЕС“.
BYD ще бъде обект на допълнителни мита от 17,4%, Geely - от 20%, а SAIC ще трябва да плаща най-много - 38,1%. Това е в допълнение към стандартното мито от 10%, което вече е наложено върху вносните електромобили.
Понастоящем митата са временни, но ще бъдат въведени от 4 юли, ако дискусиите с китайските власти не доведат до решение, се казва в изявление на комисията от 12 юни.
„Новите тарифни ставки на ЕС за китайски електромобили имат за цел да изравнят условията за европейските производители на електромобили, които се борят с китайския внос на по-ниски цени“, казва асоциираният директор на Counterpoint Research Лиз Лий.
„Тези мита може да тласнат китайските производители на автомобили към развиващи се пазари като Близкия изток и Африка, Латинска Америка, Югоизточна Азия, Австралия и Нова Зеландия“, добавя Лий.
Глобалните EV продажби се очаква да достигнат 10 милиона през 2024 г., което съвпада с продължаващия спад на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, се казва още в доклада на Counterpoint Research. Растежът ще бъде подкрепен от усилията, насочени към подобряване на ефективността на разходите и достъпността.
Други големи автомобилни производители също отчетоха продажбите си за второто тримесечие. General Motors заяви, че те остават почти без промяна за периода април-юни, докато Toyota Motor отчете 9% печалба спрямо тримесечието на предходната година.
Няколко автомобилни компании, включително GM, отчетоха добри тенденции по отношение на EV пазара, който обаче все още представлява малък процент от общия им бизнес.