Tesla отчете най-големия спад на приходите от 2012, ускорява пускането на по-достъпни EV
Мъск обеща компанията да пусне в продажба своя хуманоиден робот за индустриална работа Optimus до края на 2025
Във вторник Tesla отчете 9% спад на приходите за първото тримесечие, което е най-големият такъв от 2012 г. насам, и не успя да отговори на прогнозите на анализаторите, тъй като изпитва ефекта от продължаващото намаляване на цените.
Все пак акциите на производителя на електрически превозни средства скочиха в продължителната търговия, след като главният изпълнителен директор Илон Мъск заяви пред инвеститорите, че производството на нови достъпни модели може да започне по-рано от очакваното.
Tesla отчете печалба на акция от 45 цента (коригирани спрямо 51 цента очаквани от анализаторите на LSEG) и 21,30 млрд. долара приходи (спрямо очаквани 22,15 млрд. долара). Приходите са намалели както спрямо 23,33 млрд. долара година по-рано, така и в сравнение с 25,17 млрд. долара през четвъртото тримесечие на 2023.
Нетната печалба на компанията спада с 55% до 1,13 млрд. долара, или 34 цента на акция, от 2,51 млрд. долара, или 73 цента на акция, преди година. Спадът на продажбите е дори по-рязък от този през 2020 г., който се дължеше на нарушеното производство по време на пандемията. През първите три месеца на 2024 г. приходите на Tesla от автомобилна индустрия са намалели с 13% на годишна база до 17,38 млрд. долара.
По време на разговора с инвеститорите Мъск заяви, че компанията планира да започне производството на нови модели "в началото на 2025 г., ако не и в края на тази година", след като преди това очакваше това да се случи през втората половина на 2025 г. Той също така изтъкна инвестициите на Tesla в инфраструктура за изкуствен интелект и заяви, че компанията води преговори с "един голям автомобилен производител" за лицензиране на своята система за подпомагане на водача, която в САЩ се продава като опция за пълно самоуправление или FSD.
В своя документ за акционерите Tesla потвърждава песимистичната си прогноза за 2024 г., заявявайки, че "темпът на растеж на обема може да бъде значително по-нисък от този, постигнат през 2023 г.".
Преди скока от 11% след края на работния ден акциите на Tesla се понижиха с повече от 40% тази година, достигайки най-ниското си ниво от януари 2023 г. насам заради опасения за слаби доставки, засилената конкуренция в Китай и продължаващото намаляване на цените на компанията. По-рано този месец Tesla отчете 8,5% спад на доставките на автомобили на годишна база за първото тримесечие.
Производителят на електромобили акцентира, че ускорява пускането на "нови превозни средства, включително по-достъпни модели", които "ще могат да се произвеждат на същите производствени линии" като настоящата му гама. Tesla се стреми да "използва напълно" настоящия си производствен капацитет и да постигне "над 50% ръст спрямо производството през 2023 г.", преди да инвестира в нови производствени линии.
Едновременно с това компанията представи базирана на роботизирани таксита услуга за превоз на пътници, но Мъск отдавна обещава самоуправляващ се автомобил, без до момента да е изпълнил това си обещание.
Ръстът на продажбите на електромобили се забавя, а Tesla и основните ѝ конкуренти намаляват цените на моделите си, за да се опитат да стимулират търсенето. Брутната печалба на американския производител е спаднала с 18% през първото тримесечие, отчасти поради намаляването на цените през тази година.
След като обсъди оперативните предизвикателства през първото тримесечие, включително прекъсванията на веригата за доставки в Червено море, Мъск заяви: "Смятаме, че второто тримесечие ще бъде много по-добро".
Този месец Tesla започна мащабно преструктуриране, като двама изпълнителни директори - Дрю Балино и Рохан Пател - подадоха оставки. Едновременно с това миналата седмица Мъск съобщи в меморандум за цялата компания, че автомобилният производител ще съкрати повече от 10% от глобалната си работна сила.
Иначе капиталовите разходи на компанията нарастват до 2,77 млрд. долара, което е с 34% повече в сравнение с предходната година, а свободният паричен поток става отрицателен през тримесечието - дефицит от 2,53 млрд. долара. Преди година Tesla отчете свободен паричен поток в размер на 441 млн. долара, а през четвъртото тримесечие той достигна 2,06 млрд. долара. Обяснението на този сериозен спад е натрупването на запаси на стойност 2,7 млрд. долара и капиталовите разходи за "инфраструктура на изкуствения интелект" в размер на 1 млрд. долара.
Приходите в енергийното подразделение на Tesla са се увеличили със 7% до 1,64 млрд. долара, а тези от услуги и други дейности - с 25% в сравнение със същия период на миналата година до 2,29 млрд. долара.
Хуманоиден робот
Не на последно място, Мъск обяви, че въпреки че хуманоидният робот на Tesla все още се разработва в лабораторията, той може да бъде готов за продажба още в края на следващата година. По думите му роботът, наречен Optimus, ще бъде готов да изпълнява задачи в реална производствена среда до края на тази година.
Милиардерът и преди е казвал, че продажбите на роботи могат да станат по-голяма част от бизнеса на Tesla спрямо другите сегменти, включително производството на автомобили.
"Мисля, че Tesla е най-добре позиционирана от всички производители на хуманоидни роботи, за да може да достигне до ефективно серийно производство", каза Мъск по време на разговора с инвеститорите във вторник, цитиран от Reuters.