Анализаторът на Wedbush Дан Айвс засили предупрежденията си за роботизираните таксита на Tesla, ако главният изпълнителен директор Илон Мъск ги превърне в приоритет и остави на заден план по-евтиния електромобил Model 2.

Дан Айвс, който е дългогодишнен "бик" на Tesla заяви пред CNBC, че подобен ход би бил авантюра, която може да определи бъдещето на производителя на електромобили през следващите няколко години.

Масовият електромобил с цена под 30 000 долара, който Уолстрийт нарече Model 2, може да съставлява 50-60% от допълнителния растеж на Tesla през следващите две-три години, докато напълно автономното роботизирано такси може да не е готово за още пет-шест години, обясни Айс.

Инвеститорът, който често измисля различни метафори за горещите си позиции по отношение на Tesla, предупреди, че това, което някога е било история за Пепеляшка, сега може да се превърне в "Кошмар на улица Елм". Макар че в дългосрочен план той е оптимист за роботизираните таксита и автономното шофиране, това не трябва да е за сметка на Model 2.

"Ако това се случи, ще бъде катастрофа с епични размери", категоричен е Айвс.

Според него Tesla ще се изправи пред момента на истината във вторник, когато ще излязат тримесечните резултати на компанията и Мъск ще проведе конферентен разговор с анализаторите от Уолстрийт, допълва Fortune.

Ако лоялните бикове на Tesla не харесат това, което ще чуят по време на разговора, те могат да се откажат, тъй като отхвърлянето на Model 2 ще създаде огромна дупка в растежа през следващите няколко години, смята Айвс.

Той сравни стратегията на Мъск с главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук, който хвърли подобна бомба по време на разговора за приходите на 2 май. "Това би било все едно Кук да излезе на 2 май и да каже: "Добре, iPhone 15 - вижте, няма да имаме нищо до iPhone 21. Но, вярвайте ни! Благодаря, че участвахте в конферентния разговор", пошегува се Айвс.

Все пак, той остава оптимист за Tesla в дългосрочен план, но подчерта, че трябва да чуе и стратегията на Мъск за растеж в Китай, който представлява 60-70% от растежа на компанията, но където жестоката конкуренция на пазара на електрически превозни средства е създала ситуация на "игра на тронове".

Доверието към Мъск също е под въпрос, защото последните няколко разговора за приходите бяха "влакче на ужасите", добави Айвс.

Залогът е голям за Tesla, след като по-рано този месец тя отчете тримесечни доставки с 13% под консенсусните оценки на Уолстрийт. Междувременно, акциите на Tesla са се понижили с 41% от началото на годината.

Според Айвс, Мъск и компанията преминават през "буря на търсенето от категория 5" на пазара на електрически превозни средства.

Tesla е заклещена между "две вълни на растеж" – първата, водена от нарастващите продажби на високотехнологични електрически превозни средства и втората, която трябва да дойде от масовите електрически автомобили и роботизираните таксита. Въпреки това, "търпението на инвеститорите започва да се изчерпва".

По-рано този месец Reuters съобщи, че Tesla се е отказала от плановете си да произвежда Model 2. Мъск отговори в X като заяви, че "Reuters лъже отново", но без да поясни за какво.

Късно в петък Tesla намали цените на електромобилите в САЩ, довеждайки някои модели до най-ниските нива досега. Миналата седмица Мъск обяви 10% съкращения и изтегли почти 3900 пикапа Cybertruck, за да поправи или замени педалите на газта, които могат да предизвикат непреднамерено ускорение, допълва Fortune.

Заради напрегнатата ситуация в компанията за електроавтомобили, милионерът дори отложи планираното си пътуване до Индия, като се позова на "много тежки" задължения в Tesla.

Мъск трябваше да пристигне там следващата седмица и се очакваше среща с министър-председателя Нарендра Моди в потвърждение, че Tesla ще построи завод в най-многолюдната страна в света.

"За съжаление, много тежки задължения на Tesla налагат посещението в Индия да бъде отложено, но с голямо нетърпение очаквам да го посетя по-късно тази година", написа Мъск в X в събота.

По време на посещението си той планираше да се срещне и с лидери на индийски стартъпи в областта на космическите технологии, включително с Пауан Чандана, съосновател на Skyroot Aerospace, който през 2022 г. изстреля първата частно разработена ракета в Индия.