Пазарната капитализация на Tesla е спаднала с над 700 млрд. долара през последните две години, а на този фон главният изпълнителен директор Илон Мъск продължава с опитите си за космическо възнаграждение от акционерите.

Цената на акциите на автомобилния гигант отбелязва спад с цели 63% от най-високата си стойност от 409 долара през ноември 2021 г., а пазарната ѝ капитализация е под границата от 500 млрд. долара за първи път от година.

От януари производителят на електромобили се сблъска и с редица други неуспехи, включително първия годишен спад на продажбите от пандемията, стотици хиляди съкращения и възможно спиране на планирания евтин модел електромобил.

Това не попречи на Управителния съвет на Tesla да призове акционерите да одобрят пакет от заплати на главния изпълнителен директор в размер на 45 млрд. долара. Пакетът за възнаграждение на Мъск (тогава на стойност 56 млрд. долара) беше отменен от съдия в Делауеър през януари, припомня Fortune.

Сега компанията провежда ново гласуване, за да накара инвеститорите да одобрят заплатата на Мъск. Председателят на управителния съвет Робин Денхолм твърди, че тъй като съдията е отхвърлил пакета, предприемачът "не е получавал възнаграждение за никаква работа в Tesla през последните шест години".

И все пак, макар че инвеститорите и поддръжниците на Мъск са известни със своя фанатизъм, последните резултати на компанията доведоха до призив за промяна.

Дългогодишният бичи настроен инвеститор на Tesla, Дан Айвс от Wedbush Securities, заяви пред CNBC, че макар Мъск да заслужава големия пакет заплати, той е изправен пред "кръстопът" и трябва да промени нещата. "Това е нещо, което от история за Пепеляшка се превърна в шоу на ужасите в краткосрочен план", допълни Айвс.

Инвеститорът Рос Гербер, главен изпълнителен директор на инвестиционния консултант Gerber Kawasaki, е съгласен с Айвс, че Мъск заслужава такава заплата, но призова борда на Tesla да се справи с порочния процес, който е отнел доверието им.

От самото си създаване Tesla се рекламира като компания, която въвежда бъдещето на изцяло електрическите превозни средства, но напоследък конкуренцията от страна на китайските производители и отслабващият ръст на продажбите компроментират изпълнението на тази цел.

Според доклад на Reuters от началото на април, Tesla се отказва от Model 2, отдавна планиран евтин електромобил, и вместо това се фокусира върху роботаксита. Главният изпълнителен директор на Tesla отрече първата част на информацията, но потвърди в X, че ще пусне роботаксита на 8 август.

"Model 2 е важна част от нашата стратегия. Ако го спрат, това ще промени инвестиционната теза", коментира пред Bloomberg Дейвид Барон, ключов инвеститор в Tesla и портфолио мениджър в Baron Capital Inc.

Рос Гербер от Gerber Kawasaki се присъедини към мнението на Барон, оспорвайки информацията за пренасочването на Tesla към роботаксита.

Инвеститорът отдавна изказва недоволството си от нивото на контрол на Мъск. През март той дори заяви, че Tesla може да обърне посоката си, ако получи "истински главен изпълнителен директор" или, като алтернатива, Мъск да удвои фокуса си върху компанията и "просто да замълчи", допълни Гербер.

"Според нас часовникът удари полунощ и Мъск трябва да изложи стратегията за растеж, да даде реалистични цели за доставки и маржове, да обсъди защо сега се правят значителни съкращения и най-важното – да даде ясна перспектива около Model 2", заяви Дан Айвс от Wedbush.

В четвъртък акциите на Tesla затвориха със спад от 3,5 % до около 149 долара.

"Акциите на Tesla ще пострадат значително със или без Мъск", коментира Дейвид Трейнър, главен изпълнителен директор на New Constructs, инвестиционна изследователска компания, базирана в Нешвил, която не притежава акции на автомобилния производител.

"Основната добавена стойност на Мъск за Tesla през последните няколко години се изразяваше в отвличане на вниманието на инвеститорите от истината за слабостите в бизнеса, които най-накрая и безпрепятствено се появиха.", допълва той, цитиран от Yahoo Finance.

Самият Мъск по-рано тази година предупреди, че ще разработи модерни технологии за изкуствен интелект и роботика извън Tesla, ако не получи по-голямо влияние върху компанията.

Забележките му повдигнаха въпроси относно дългосрочната стойност на компанията и отново разпалиха критиките за раздвоеното внимание на Мъск. Наред с ръководенето на Tesla, той е главен изпълнителен директор на SpaceX, собственик на X и основател на xAI, компания за изкуствен интелект.

На този етап плановете му за бъдещето на Tesla остават неясни. През седмиците, предшестващи срещата на акционерите през юни, ръководителите на компанията ще бъдат подложени на натиск да представят подробно как ще изглежда следващата фаза на автомобилния производител. Възможно е да бъде предприет рязък завой, който да промени негативната траектория от последните 2 години, допълват анализаторите.