Отвъд Google: Как новите медийни стартъпи процъфтяват без трафик от търсачките
Основателите им целят да не зависят от големите технологични платформи
&format=webp)
Без Google? Няма проблем.
Трафикът от търсачките към много сайтове намалява, но това не притеснява нова вълна медийни компании.
The Bulwark е една от тях. Джонатан В. Ласт, водещият редактор в новинарска и коментарна медия, казва, че трафикът от търсения е „на самото дъно“ сред факторите за растеж на изданието. The Bulwark, която стартира през 2018 г., изгражда значително присъствие в Substack и YouTube, като използва анти-Тръмп настроения сред републиканците.
„Дори ако Google спре да препраща читатели към нас, това няма да ни повлияе изобщо“, казва пред Business Insider Ласт.
Google Zero – въображаемо бъдеще, в което търсачката спира да препраща потребители към външни сайтове и отговаря на всички въпроси в собствената си платформа – се превърна в мрачен, но все по-често обсъждан сценарий в медийните среди. И този сценарий вече не изглежда нереалистичен. Потребителите кликат значително по-рядко върху външни линкове, откакто Google въведе AI резюмета в резултатите от търсенето, показва проучване на Pew Research Center.
В този контекст стратегията на The Bulwark е показателна за нова вълна медийни стартъпи, развили се в пост-Facebook ерата. Основателите им целят да не зависят от трафика на големите технологични платформи, за да не ги застигне същата съдбата като на предишното поколение дигитални медии.
Vice Media и BuzzFeed, например, някога струват над 1 млрд. долара, но оценките им се сриват, когато алгоритмите се променят и потокът от трафик секва. Подобни ефекти усещат и други дигитални издатели, включително Business Insider.
По-новите компании вече са развили свои зависимости, най-вече от YouTube, който е собственост на Google. Те обаче се стремят да намалят тази зависимост, като изграждат директна връзка с аудиторията си чрез имейл бюлетини, абонаменти и събития.
„Когато разчиташ на определена платформа за аудиторията си, ти си изцяло в нейната милост“, отбелязва Ласт.
Business Insider разговаря с основателите на девет медийни стартъпа, които растат – често печелившо – без да разчитат на трафик от Google и Facebook. Сред тях са политически издания като The Bulwark и по-нишови проекти като Ankler Media (Холивуд), Hell Gate (локални новини от Ню Йорк) и Aftermath (гейминг). Размерът им варира от малки компании като Feed Me и A Media Operator до Semafor, който има 90 служители и е привлякъл 34 млн. долара финансиране.
Големи сделки са редки в тази нова медийна среда. Изключение е покупката на The Free Press – медия, започнала в Substack – за 150 млн. долара от Paramount Skydance, след която основателката ѝ Бари Уайс е назначена за главен редактор на CBS News.
Много от тези медии стартират като имейл бюлетини чрез платформи като Substack и Beehiiv, които предлагат инструменти за монетизация и изграждане на общност. Постепенно те добавят и други източници на приходи като събития, реклами, подкасти и видео.
The Bulwark и Ankler Media например комбинират YouTube, социални мрежи и активни читатели, които им помагат да достигат до нова аудитория. „Нашите членове са най-големите ни посланици – препращат имейли, разказват на приятели. Това е огромен източник на растеж,“ посочва Ласт.
Уникално съдържание
Медийните стартъпи печелят, когато предлагат съдържание, което читателите не могат да намерят другаде – вътрешна информация, ексклузивни новини или ясно откроена гледна точка.
Ankler Media например продава годишни абонаменти за 169 долара срещу детайлна индустриална информация за Холивуд, като свободни позиции и проекти, получили „зелена светлина“. Компанията е печеливша и очаква приходи от около 10 млн. долара, твърди една от основателките Джанис Мин, според която „колкото по-конкретни сме, толкова по-добре работи моделът“.
Бившият журналист от CNN Оливър Дарси стартира бюлетина Status, фокусиран върху ексклузивни новини, който вече има 100 000 абонати. Един от първите му успехи е разкриването на връзката между Робърт Кенеди-младши и репортерката Оливия Нучи, което привлича много нови читатели.
Hell Gate покрива новините от Ню Йорк с ироничен и критичен тон. Тя очаква приходи от около 850 000 долара, допълнени от дарения и рекламни бюлетини.
Semafor е един от малкото медийни стартъпи с външно финансиране и се представя като „луксозен новинарски бранд“, насочен към по-елитна аудитория. Според изпълнителния директор Джъстин Смит това позициониране позволява на медията да продава реклама за до 200 долара на 1000 импресии и да бъде печеливша, без да въвежда платен достъп. Успехът ѝ се дължи на популярни автори, глобален подход и формати, които залагат на по-голяма прозрачност.
Различни формати
Освен от абонаменти, много от новите медийни стартъпи разширяват приходите си чрез събития и реклама. Ankler Media получава около 35% от приходите си от спонсорирани събития, а Semafor – вече три години след старта си, генерира половината от приходите си от такива формати и е организирал над 200 събития.
Медии като Ankler Media и The Bulwark залагат на подкасти и видео, а ежедневният бюлетин 1440 предлага съдържание както в текст, така и във видео. За много от тези издатели директните плащания от читатели са по-надеждни от рекламата. В The Bulwark над 110 000 от общо 890 000 абонати плащат за достъп, казва Джонатан Ласт.
Някои компании насърчават и корпоративни абонаменти. Джейкъб Донъли от A Media Operator счита, че е по-изгодно да продава достъп на цели екипи, макар приходът на отделен потребител да е по-нисък, пише Business Insider.
Друг източник на растеж е изграждането на общности около медийните марки. Hell Gate и Feed Me организират събития за своите абонати, а гейминг медията Aftermath поддържа контакт с читателите в Twitch. Това помага за задържане на аудиторията, макар процесът да е труден и да изисква постоянна ангажираност.
Все пак има проблеми
Дори без да разчитат на Google, тези медийни стартъпи се сблъскват с други предизвикателства. Създателите на бюлетини трябва да избягват спам филтрите и постоянно да намират нови читатели, докато част от аудиторията постоянно се отписва. Малките екипи поемат и административна работа, което води до дълги работни дни.
„Разходите растат всяка година, затова трябва да растем и ние,“ коментира Джейкъб Донъли от A Media Operator. За много журналисти продажбата на абонаменти е нова и трудна задача. „Това е първият път, в който изобщо се занимавам с бизнес,“ признава Райли Макклауд от Aftermath.
Всеки модел за приходи има недостатъци: събитията са трудоемки, рекламата и абонаментите са силно конкурентни, а AI вероятно ще промени медийната среда по начини, които още не са съвсем ясни. Затова много основатели на компании предпочитат постепенно и устойчиво развитие. „Всеки модел има своите слабости, но е добре, че хората продължават да създават медийни компании. Просто са по-малки,“ подчертава Брайън Мориси.



)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)