Tesla намалява цената на абонамента за своята първокласна система за подпомагане на водача (Full Self-Driving - FSD) за клиенти в САЩ, съобщи компанията в петък.

Kлиентите на Tesla вече ще плащат за FSD $99 на месец, което е спад от $199 преди.

Намаляването на цената е в противоречие с предишните обещания на изпълнителния директор Илон Мъск, който многократно е казвал, че цената на FSD само ще се повишава, тъй като Tesla добавя нови функции към системата, отбелязва CNBC.

„Цената на FSD ще продължи да расте, тъй като софтуерът се доближава до пълна способност за самостоятелно управление с регулаторно одобрение“, написа Мъск в Twitter, сега X, на 18 май 2020 г. Той посочи тогава, че „стойността на FSD вероятно е някъде над $100 000″ на електромобил.

Въпреки широкото ѝ рекламиране, опцията FSD не прави превозните средства на Tesla автономни или функционални като роботакси, посочва CNBC.

Мъск обещава на акционерите и клиентите роботаксита от години, изтъквайки, че съществуващите превозни средства на Tesla скоро ще станат самоуправляващи се след актуализация на софтуера.

По време на разговор с инвеститорите през 2019 г. той заяви, че автономното шофиране ще превърне Tesla в компания с пазарна капитализация от 500 милиарда долара спрямо около $42 млрд. по онова време. (Днес компанията струва над 500 милиарда долара, дори без да е разработила автономна кола.) Tesla събра над 2 милиарда долара чрез дълг и собствен капитал след това изказване на Мъск.

Известие, което сега се показва чрез сензорните дисплеи в някои от колите на Tesla, гласи:

„FSD (под наблюдение) може да управлява вашата Tesla почти навсякъде. Системата ще прави промени в лентата, ще избира разклонения, за да следва вашия навигационен маршрут, ще навигира около други превозни средства и обекти и ще прави завои наляво и надясно. Трябва да се използва с повишено внимание и внимателен шофьор. FSD не прави вашето превозно средство автономно. Не ставайте самодоволни.“

Компанията използва сензори в камерите на волана и кабината, разположени над огледалото за обратно виждане, за да определи дали водачът е внимателен или не, и звуково предупреждава шофьорите да държат очите си на пътя или ръцете на волана.

През 2022 г. Калифорнийският отдел за моторни превозни средства официално обвини Tesla в участие в измамни практики около маркетинга на нейните системи за подпомагане на водача, включително нейния стандартен пакет Autopilot и FSD в САЩ, според документи в държавна административна агенция.

Междувременно Waymo, собственост на Alphabet, вече управлява търговски услуги за роботаксита в няколко града в САЩ. Компанията също така сключи партньорство с Uber Eats за доставка на храна без шофьор.

В Китай автономното звено на Didi работи с търговска цел на няколко местни пазара, включително Гуанджоу.

Подкрепяната от Бил Гейтс Wayve в Обединеното кралство и Zoox на Amazon в САЩ също тестват роботаксита.

При отчета за продажбите в края на тримесечието Мъск заяви, че е наредил на целия търговски и обслужващ персонал да инсталира и демонстрира FSD за клиентите, преди да им предава ключовете. „Знам, че това ще забави процеса на доставка, но въпреки това е твърдо изискване.“

След това Tesla обяви, че ще даде едномесечна безплатна пробна версия на FSD на всички клиенти в Северна Америка. Отговорите на собствениците за най-новата версия на FSD бяха смесени: от добрите коментари на впечатлени фенове на Tesla до много загрижени за безопасността шофьори, които изключиха безплатната пробна версия на FSD, разглеждайки я като непоследователна и опасна, посочва CNBC.

Наскоро Мъск също така обеща да „разкрие“ информация за ново специално роботакси на 8 август.

Подобни представяния на Tesla са маркетингови събития и не посочват дата за началото на производството и доставките. Tesla например представи нова версия на Roadster и напълно електрически тежкотоварен камион, наречен Semi, през 2017 г. Компанията не започна доставките на Semi до декември 2022 г. Все още не е произвела новата версия на Roadster.