Tesla е най-зле представящата се акция в S&P 500. И има още да пада
Кризата ще се задълбочава, тъй като все повече китайски конкуренти навлизат в масовия сегмент
Tesla на Илон Мъск някога представляваше бъдещето на автомобилостроенето. Сега бъдещето на самата компания е под въпрос.
Лидерът на пазара на електромобили, обявен за част от т.нар. “Великолепна седморка” от технологични акции, в момента е най-зле представящият се в S&P 500 за тази година, като от януари насам е спаднал с близо 32%.
Историята на спада на Tesla е добре документирана. Компанията е измъчвана от проблеми с безопасността и изтегляния от пазара, забавя растежа си и дори е принудена да намалява постоянно цените. Но нов доклад на анализатора на Wells Fargo Колин Ланган, цитиран от CNN, предлага още по-мрачна картина от тази. Той определя Tesla като "компания, която няма растеж".
Ланган прогнозира, че растежът на Tesla ще остане без промяна през тази година, а след това ще намалее през 2025 г., тъй като конкуренцията се увеличава, доставките разочароват, а затруднената автомобилна и технологична компания ще бъде принудена отново да намали цените.
UBS също понижи прогнозата си за Tesla в сряда. Анализаторите заявиха, че опасенията се засилват, тъй като търсенето на електромобили се забавя, а китайските конкуренти заемат все по-голям дял от световния пазар.
С изключение на Tesla, всички компании от “Великолепната седморка” (която включва още Apple, Amazon, Meta, Google, Nvidia и Microsoft) отбелязаха двуцифрен или трицифрен ръст на печалбите през последните три месеца на 2023 г. Компанията на Мъск обаче отчете 40% спад спрямо предходната година.
Като цяло Tesla се движи в условията на перфектна буря. Средата на електрическите превозни средства става все по-пренаселена, точно когато компанията на Мъск се сблъсква със сериозни трудности. Цената на акциите на лидера на пазара е спаднала с около 60% от най-високата си стойност през 2021 г. от 407 долара.
Но дори при това негативно развитие, акциите на Tesla все още са много скъпи в сравнение с действителните приходи и печалби на компанията, казва Ланган, като добавя, че предишната ѝ склонност към бърз растеж вече е компрометирана и пазарната ѝ капитализация вероятно има още да падат.
Wells Fargo понижи целевата си цена за акциите на гиганта при електромобилите от 200 на 125 долара, като прогнозира още 25% спад в стойността. Междувременно UBS понижи целевата си цена от 225 долара на по-умерените 165 долара.
Nio засилва конкуренцията в сектора
Но проблемите на Tesla далеч не свършват с новината за продължаващия спад на нейните акции, след като в четвъртък стана ясно, че още един китайски конкурент в премиум сегмента - Nio, планира да разкрие своята марка за масовия пазар през май.
Ръководителите на производителя разкриха, че тя ще се казва Le Dao, добавяйки, че името има за цел да ангажира “целевия потребителски сегмент на семействата, които прекарват щастливо времето си заедно”.
Nio, основана в края на 2014 г., досега се фокусираше върху по-високия сегмент на пазара със SUV и седани, които струват повече от Model S или Model Y на Tesla, но идват с набор от допълнителни услуги. Месечните доставки на автомобили на компанията обаче остават скромни в сравнение с бързия растеж на някои нейни конкуренти. По-рано този месец Nio заяви, че нейната марка за масовия пазар ще дебютира през второто тримесечие, като първият продукт ще бъде пуснат на пазара през третото, а мащабните доставки ще започнат през последните три месеца.
Друг китайски стартъп за електрически автомобили - Xpeng, също заяви миналото лято, че планира да разработи нова марка за масовия пазар, която ще бъде насочена към ценовия диапазон от 150 000 юана (20 580 долара). Тогава компанията разкри, че ще разработи новия си бранд чрез стратегическо партньорство с Didi.