Заблудата в цената: Прогнозите на Мъск се сблъскват с пазарната реалност на Tesla
През 2019 г. той заяви, че стойността на електромобил на Tesla след покупката му ще поскъпе. Това не се случи
През 2019 г. Елон Мъск направи удивително твърдение за Tesla. Той заяви, че стойността на електромобилите след покупката им ще поскъпе.
Причината за това е пълната способност за самоуправление, която по думите на Мъск изисква само някои допълнителни софтуерни актуализации и регулаторно одобрение, преди електромобилите да станат напълно независими. Той повтори това твърдение отново през юни 2023 г.
"Можете да мислите за всеки автомобил, който продаваме или произвеждаме и който има възможност за пълна автономност, като за нещо, което в бъдеще ще струва пет пъти повече от това, което е днес", каза той в разговора за приходите на компанията през третото тримесечие на 2023 г.
И не само, че цената на една употребявана Tesla ще се повиши - Мъск също така прогнозира свят, в който пакетът за подпомагане на водача, който компанията нарича "Пълно самоуправление", сам по себе си ще струва 100 000 долара.
Защото при одобрение от страна на регулаторните органи вашата самоуправляваща се Tesla ще може да "работи" като такси. Всичко, което трябва да направите, е да седите и да събирате парите.
4 години след прогнозата от 2019 г. средностатистическата употребявана Tesla Model 3 се продава в САЩ за 29 000 долара. А регулаторното одобрение също не е пристигнало, тъй като компанията все още се опитва да подобри софтуера, пише CNN.
За да сме наясно, употребяваните автомобили по принцип не поскъпват. С изключение на онзи луд период в началото на 2020-те години, когато цялото автомобилно производство на практика спря и почти всички автомобили се превърнаха за около година в поскъпващи активи. Освен тази пазарна странност обаче Мъск е грешал.
През последните една-две години стойността на употребяваните Tesla пада рязко, тъй като компанията се бори да запази доминиращата си позиция на пазара на нови електрически превозни средства. Като намали агресивно цените на своите нови автомобили и SUV, Tesla предизвика ефекта на доминото, като понижи стойността и на другите си модели, отбелязва CNN.
Ефектът на доминото
Според Cox Automotive през 2020 г. Tesla е произвела 80% от всички продадени в САЩ електрически автомобили. До 2022 г. пазарният дял на производителя е спаднал до 64%. Миналата година той се понижи още повече - до 55%.
Това беше естествено развитие, тъй като на пазара навлязоха повече конкуренти. Купувачите на електромобили вече могат да избират от Ford, Hyundai, Kia, Audi, Volkswagen и други.
Реакцията на Tesla беше агресивно намаляване на цените, тъй като се опитваше да забави ерозията на своя пазарен дял. Цените на моделите са спаднали с около 21% през изминалата година, според Cox Automotive.
През изминалата година цената на употребяван седан Model 3 за 2021 г. е спаднала средно с около 29% - от $40 522 през януари 2023 г. до $28 700 през януари 2024 г., според данни на Edmunds.com. Като цяло употребяваните електромобили с моделна година 2021 са загубили около 19,5% от стойността си през същия период.
Промените в цените на новите превозни средства оказват пряко въздействие върху цените на употребяваните от същата марка и модел. Логично е хората да очакват да платят по-малко за ползван автомобил, отколкото за нов. Така че, когато цената на новите спадне, стойността на употребяваните версии също се понижава.
Загуба при препродажба
Брейдън Уол, който живее в Колорадо, купува употребяван Model 3 от 2020 г. преди около две години за $51 000. По думите му наскоро го е закарал в дилърство на Tesla за замяна и за него са му предложили само $22 000.
Уол казва пред CNN, че не съжалява за решението си да купи модела, а само за времето, в което го е взел.
"Разбирам, че стойността на автомобилите пада и те не са инвестиция", споделя той.
"Но да загубиш над 50 % от за 18 месеца е огромен шут в задника."
Бързият спад в стойността на употребяваните електромобили е голяма част от причините, поради които през януари Hertz обяви, че продава 20 000 коли, голяма част от които са на Tesla. Компаниите за коли под наем разчитат, че след определен период от време ще могат да продават употребяваните си автомобили.
"Tesla стана по-скъп вариант, тъй като когато предложената от производителя цена на дребно се понижи, остатъчната стойност също пада, а амортизацията се повишава", заяви главният изпълнителен директор на Hertz Стивън Шер миналия месец.
Например средната цена на употребяван Ford Mustang Mach-E 2021 г. е спаднала с почти 37% през последната година. По отношение на размера, цената и спецификациите си, Mach-E е много близък конкурент на Model Y, който поевтиня с 31% за същия период. В същото време средната цена на всички останали употребявани електромобили от 2021 г. се е понижила с около 34%, посочва CNN.