Tesla планира да представи роботизирани таксита на 8 август, според публикация в X на главния изпълнителен директор Илон Мъск.

Той говори за проекта от години и той може да представлява нов голям бизнес за автомобилния производител, тъй като инвеститорите стават все по-предпазливи в период на забавяне на растежа, отбелязва CNBC.

Акциите на Tesla поскъпнаха с над 3% в продължителната търговия след поста на Мъск.

Той сподели датата на разкриването в петък, след като Reuters съобщи, че плановете за дългоочаквания модел на по-евтин модел на компанията са били изоставени. Впоследствие Мъск обвини изданието в "лъжа".

През 2015 г. Илон Мъск заяви пред акционерите, че автомобилите на Tesla ще постигнат "пълна автономност" в рамките на три години. През 2016 г. той обяви, че до края на следващата година компанията ще може да изпрати един от автомобилите си на обиколка из САЩ, без да е необходима човешка намеса.

Tesla все още не е доставила роботакси, автономен автомобил или технология, която може да превърне моделите ѝ в автоматизирани превозни средства от "ниво 3". Въпреки това компанията предлага усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS), включително стандартна опция Autopilot или премиум опция Full Self-Driving "FSD", последната от които струва 199 долара на месец за американските абонати или 12 000 долара предварително.

В стремежа си да увеличи продажбите в края на тримесечието Мъск задължава всичките си търговци и автомонтьори да инсталират и FSD на клиентите, преди да им предадат ключовете. В имейл до служителите, цитиран от CNBC, той пише: "Почти никой всъщност не осъзнава колко добре (под надзор) работи FSD. Знам, че това ще забави процеса на доставка, но въпреки това е задължително".

Независимо от името си, премиум опцията на Tesla изисква човек-водач зад волана, готов да завие или да натисне спирачката във всеки един момент. На този фон подразделението за автономни превозни средства Waymo на Alphabet управлява търговски услуги за пътуване без шофьор във Финикс, Сан Франциско и Лос Анджелис и развива дейността си в родния град на Tesla - Остин, Тексас.

Waymo също така наскоро сключи многогодишно партньорство с Uber и ще използва роботакситата си за доставка на храна в Аризона. В Китай автономното звено на Didi работи с търговска цел на пазари. Компании, сред които Wayve във Великобритания и Zoox в САЩ, продължават да тестват своите превозни средства без шофьор.

На някои компании им е трудно да се справят с пренаселения пазар. В петък Apple закри своето звено за самоуправление и уволни около 600 души, които са били свързани с проекта. Услугата Cruise на GM по-рано предлагаше услуги за самоуправляващи се автомобили в Сан Франциско, преди да бъде закрита под натиска на регулаторните органи след инцидент. След случая автопаркът от роботизирани таксита на компанията беше закрит, местните и федералните власти започнаха собствени разследвания, а ръководството на Cruise беше разформировано.