Ултиматум: Китай иска ЕС да се откаже от новите мита за електромобили до 4 юли
В противен случай Пекин готви реципрочни мерки срещу големите производители на автомобили с двигатели с вътрешно горене
Пекин иска Европейският съюз да премахне обявените си мита върху китайските електромобили до 4 юли, съобщава китайският държавен вестник Global Times, след като двете страни се споразумяха да проведат нови търговски преговори. Те се очаква да бъдат в размер до 38,1% и да бъдат въведени до същата дата - 4 юли, въпреки че блокът ще продължи да разследва дали Пекин дава прекомерни и несправедливи субсидии за китайските производители на електрически превозни средства до 2 ноември.
Китай многократно е призовавал ЕС да отмени митата си, като изразява готовност за преговори. Пекин не желае да бъде въвлечен в нова търговска война, тъй като все още се съвзема от американските ставки върху негови стоки, наложени от администрацията на Тръмп, но е категоричен, че ще предприеме всички възможни стъпки за защита на своите компании, ако такава се случи.
Двете страни се споразумяха да подновят преговорите за тарифите след разговор между комисаря на ЕС Валдис Домбровскис и китайския министър на търговията Уанг Вентао в събота по време на посещението в Китай на германския министър на икономиката, който заяви, че вратите за дискусия са "отворени".
Най-добрият резултат от разговорите е ЕС да се откаже от решението си за митата преди 4 юли, съобщи късно в неделя Global Times, тъй като все по-протекционистичните стъпки на блока ще предизвикат контрамерки от страна на Китай, а ескалацията на търговските търкания ще доведе само до "негативни” резултати и за двете страни.
Търговска война?
Търговската политика на ЕС става все по-протекционистка поради опасенията, че китайският модел на развитие, ориентиран към производството, може да го залее с евтини стоки, тъй като компаниите в азиатската страна се стремят да увеличат износа си на фона на слабото вътрешно търсене. Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии или че има проблем със свръхкапацитета, като заявява, че развитието на китайската индустрия за електромобили е резултат от предимствата на технологиите, пазара и веригите за доставки.
"Когато председателят на Европейската комисия Фон дер Лайен обяви, че ще разследва китайските превозни средства с нова енергия, имах интуитивното усещане, че това е не само икономически, но и геополитически въпрос", коментира пред Reuters Джан Яншенг, главен изследовател в Китайския център за международен икономически обмен. "Лично аз смятам, че е несправедливо да се започва подобна война, като се вземат предвид само степента на използване на капацитета и недостатъчното търсене".
Търговските отношения между 27-членния блок и икономика № 2 в света рязко се влошиха, когато през май 2021 г. Европейският парламент гласува за замразяване на ратификацията на документ, който се очакваше да бъде забележителен инвестиционен договор, заради санкции във връзка с твърдения за нарушаване на човешките права в китайския регион Синдзян. Пекин и Брюксел отново стигнаха до сблъсъци през същата година, когато Китай понижи нивото на дипломатическите си отношения с Литва и каза на мултинационалните си компании да прекъснат отношенията си с балтийската държава, след като Вилнюс покани демократично управлявания Тайван, за който Китай твърди, че е част от неговата територия, да открие представителство там.
Въоръжени и готови
Въпреки че Пекин призовава за преговори, той също така посочва, че има готовност за ответни мерки, ако Комисията не отстъпи, и че смята Брюксел за изцяло отговорен за ескалацията на напрежението.
Вестник Global Times, който пръв съобщи, че ръководството на азиатската страна обмисля да започне антидъмпингово разследване на вноса на свинско месо от Европа, посочва, че Пекин също така е подготвил антисубсидийно разследване на европейските млечни продукти и нови мита върху големите производители на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Китайските власти направиха намеци за възможни ответни мерки чрез коментари в държавните медии и интервюта с представители на индустрията.
"Изглежда вероятно Пекин да повиши митата до 25 % за произведените в Европа автомобили с двигатели с обем 2,5 или повече литра", предупреждава Якоб Гюнтер, водещ анализатор в MERICS, базиран в Берлин институт за изследване на Китай. "Свинското и млечните продукти вече са сложени на масата и вероятно още селскостопански продукти ще бъдат заплашени. От страна на ЕС се провеждат различни разследвания, използващи данни, събрани от Брюксел, така че трябва да очакваме още мерки, насочени към изкривявания при различни китайски продукти - от медицински изделия до скенери за сигурност на летищата и стоманени тръби."