Страните от ЕС се колебаят дали да подкрепят допълнителните мита върху електрическите превозни средства, произвеждани в Китай, което показва, че Брюксел е изправен пред предизвикателства в събирането на подкрепа за най-мащабната си търговска инициатива, тъй като Пекин заплашва с широкообхватни ответни мерки.

Според правителствен източник Германия, чиито автомобилни производители са реализирали една трета от продажбите си през миналата година в Китай, иска да спре въвеждането на новите мита, докато Франция е сред най-твърдите им поддръжници. Според неофициално проучване на Reuters сред правителствата на страните от ЕС обаче мнозинството от държавите все още оценяват плюсовете и минусите от ескалиращата търговска разпра.

Въпросът ще бъде поставен пред членовете на консултативен вот през следващите седмици, което е първият официален тест за подкрепа в знаковото за Комисията дело. ЕС започна проучването без жалба от страна на автомобилната индустрия, като това е първата му подобна акция.

В четвъртък блокът трябва да потвърди временни мита в размер до 37,6% върху китайски марки като BYD, Geely и SAIC, както и върху произведени в Китай модели на Tesla, BMW и други западни автомобилни производители. През октомври пък страните членки на ЕС ще гласуват дали Комисията ще предложи многогодишни мита в края на своето разследване. Те ще бъдат блокирани, ако "квалифицирано мнозинство" от поне 15 държави, представляващи 65% от населението на ЕС, гласуват против тях. Франция, Италия и Испания, които имат 40% от населението на ЕС, са посочили, че ще подкрепят тарифите.

"Европа трябва да се защити, ако нашите компании са ощетени и не се конкурират при равни условия", категорично е испанското министерство на икономиката.

Но Чешката република, Гърция, Ирландия и Полша все още обсъждат въпроса, казват пред Reuters официални и правителствени източници, докато Белгия има служебно правителство, а Нидерландия се сдоби с кабинет едва тази седмица.

Негативни ефекти

Германия подчертава необходимостта от намиране на решение чрез преговори с Пекин. Нейните производители на автомобили са категорични, че митата са погрешен подход, тъй като отрицателните последици надхвърлят всички ползи. Увеличаването на цената на електрическите превозни средства за потребителите например ще подкопае целта на ЕС да бъде въглеродно неутрален до 2050 г., казват противниците на идеята. Tesla също вече заяви, че ще повиши цените за европейския пазар.

Освен това ответните мерки на Пекин могат да доведат до допълнителни мита върху износа на коняк, свинско месо или луксозни автомобили от ЕС.

Но Комисията твърди, че митата са необходими, за да се противодейства на евтините заеми, земя и суровини и на други субсидии, които Пекин предоставя на своите автомобилни производители, и че целта е да се осигурят равни условия, а не те да бъдат изключени, както вероятно ще стане с планираната 100% тарифа на САЩ. Митата биха могли също така да дадат на ЕС възможност за влияние в преговорите с Пекин и да накарат компаниите да произвеждат автомобили в ЕС.

Хосук Лий-Макияма, директор на European Centre for International Political Economy, посочва, че ясното мнозинство и в двете посоки може да окуражи противниците или поддръжниците на митата. По думите му окончателните позиции в края на разследването ще зависят от това какво ще предложи Пекин в преговорите.

"Ако тогава се стигне до гласуване, това означава, че преговорите са се провалили", смята той.

Разследването за електромобилите може да бъде само началото за ЕС, който изостря позицията си спрямо Пекин, тъй като неговите екологични и технологични компании изостават от световните си конкуренти, показват интервюта на информационната агенция с половин дузина търговски експерти. Те посочват актуализирания доклад от 712 страници за китайската държавна намеса и субсидии, публикуван през април, като най-силния знак, че Брюксел има сериозни намерения. Документът е най-обширният, изготвян от Комисията, и показва, че тя си е взела поука от разследването на китайските соларни панели преди десетилетие, когато не наложи мита, а индустрията на ЕС се срина.

Тя предлага доказателства в подкрепа на твърденията си, че Китай не играе по същите правила, и включва изследвания на по-широк кръг отрасли, извън традиционните като стоманодобивната, включително полупроводници, телекомуникационно оборудване и възобновяема енергия. Това оставя отворена вратата за бъдещи търговски мерки.

"Това е доклад, който подготвя обстановката и показва как и защо Европа променя политиките си", казва Алисия Гарсия Хереро, старши сътрудник в базирания в Брюксел икономически тинк-танк Bruegel. "Ако трябва да бъдем откровени, това е и послание специално за германското канцлерство".