В края на тази седмица акционерите на Tesla гласуваха както за повторно одобрение на пакета от възнаграждения на главния изпълнителен директор Илон Мъск, така и за преинкорпориране на производителя на електромобили в Тексас. С това осигуриха на предприемача значителни победи, докато той се опитва да възстанови контрола си върху компанията.

Пакетът за възнаграждения - най-големият в историята на САЩ - беше подкрепен от 77% от гласовете, подадени на годишното събрание на Tesla в Остин, съобщава Financial Times. Преместването в Тексас е получило подкрепата на 63% от гласувалите.

И сега идва важният въпрос: колко точно ценен е Илон Мъск за Tesla?

В последните дни инвеститорите дадоха два своеобразни отговора.

Единият е 48 млрд. долара - текущата стойност на оспорваните опции за акции, които Мъск притежава съгласно условията на сделката за заплащането му като главен изпълнителен директор от 2018 г. (тогава тази стойност е била $56 млрд.). Статутът на възнаграждението му обаче все още не е ясен, тъй като вотът на акционерите не променя решението на съда. Подкрепата им обаче би могла да засили обжалването или да послужи като основание за подобна сума. Така или иначе, сега изглежда по-вероятно Мъск да получи парите си.

Другият отговор се крие в движението на акциите на Tesla в последните два дни. В четвъртък те нараснаха с близо 3%, след като Мъск публикува графика в X, показваща, че гласуването на акционерите за неговото заплащане ще бъде прието. В петък обаче загубиха също толкова. Тези две реакции на инвеститорите имат своите обяснения, свързани с различните перспективи за компанията.

От една страна мнозина са притеснявали от риска, свързан с управлението на компанията. Те смятат, че този риск би бил значително смекчен, ако на Мъск се предостави по-голям контрол върху Tesla. Заплахата главният изпълнителен директор да изгуби интерес, имайки предвид ангажираността му с още няколко големи компании, беше основен аргумент, който бордът на директорите използва, за да убеди акционерите да гласуват за възнаграждението му.

Одобрението на рекордното заплащане е необходимо, за да продължи Мъск да посвещава своето време, енергия, амбиция и визия за постигане на добри резултати в Tesla, докато се готви да инвестира милиарди долари в изкуствен интелект и самоуправляващи се автомобили, беше посланието на членовете на борда. Така те се възползваха от притеснението на много инвеститори от фокуса на Мъск върху другите му начинания, докато бизнесът на Tesla е засегнат от забавяне на продажбите и охлаждане на търсенето на електрически превозни средства.

Независимо от това дали тези заплахи са били достоверни или не, те подчертават един от недостатъците на борда - липсата на наследници. Именно да се намали зависимостта на Tesla от Мъск е част работата на съвета, коментира The Wall Street Journal. Това обаче не върви добре.

По време на събитие за инвеститорите през март 2023 г. Мъск сподели сцената с 16 висши служители. Това беше прието като отговор на критиките, че той се е разсеял с покупката на X (преди Twitter). Много от ръководителите, които говориха на това събитие, впоследствие напуснаха, включително двама, които дълго време изглеждаха като най-възможните заместници на Мъск - бившият главен финансов директор Зак Киркхорн и предишният старши вицепрезидент Дрю Балино. Междувременно разсеяността на Мъск извън Tesla се засили, когато той вкара в действие и стартъпа си за изкуствен интелект xAI.

На този фон гледната точка за това колко важен е Илон Мъск за Tesla се разделя от различните перспективи за компанията.

Много професионални инвеститори гледат на Tesla като на глобален лидер на труден, но все още бързо развиващ се пазар на електромобили, и смятат, че компанията може би ще се справи по-добре, ако има нов главен изпълнителен директор.

На годишното общо събрание на акционерите Мъск даде ясно да се разбере, че е загубил интерес към намаляване на разходите, което той нарече "рязане на стотинки". Извличането на повече от по-малко средства е същността на автомобилостроенето поне от времето на революцията на Toyota в областта на икономичното производство. Сега изглежда, че Tesla отстъпва предимството си по отношение на разходите като пионер в електромобилите на китайски компании.

Така стигаме до другата перспектива: да се гледа на Tesla като на стартираща компания, която все още е способна да постигне експоненциален растеж чрез нови технологии, а на Мъск - като на човека, водещ тази мисия. Така виждат компанията много отделни акционери, а главният изпълнителен директор разточително подкрепи надеждите им в речта си на годишното общо събрание на акционерите. Според него, когато Tesla реши проблема с самоуправляващите се превозни средства, тя може да струва $5 трилиона, а когато овладее и хуманоидните роботи - $25 трилиона. Настоящата пазарна стойност на компанията е $582 млрд., което е два пъти повече от тази на Toyota.

Тъй като стартъпите в крайна сметка се занимават с финансиране, тази стойност може да се превърне в самоизпълняващо се пророчество, стига технологията в крайна сметка да проработи. Този сценарий се получи за електромобилите на Tesla. Посланието на Мъск е, че същото ще се случи и с роботакситата, които той обаче обещава от 2016 г., докато Pony.ai, Didi и Waymo вече ги лансират.