През изминалата седмица най-големите автомобилни компании в света преминаха през тримесечна проверка пред инвеститорите. Резултатите не са добри. Всъщност финансовите отчети показват, че някои от тях почти са изпаднали в криза.

Източникът на болката им - електромобилите.

Продажбите на изцяло електрически модели намаляват равномерно на Запад, включително в General Motors, Renault и гиганта Tesla. Но далеч не е предсмъртен гърмеж, а по-скоро краткотрайно спиране на сърцето, преди влизането в сила на новите европейски стандарти за емисии през следващата година, пише Politico.

Като част от Зелената сделка ЕС прие закон, който забранява продажбата на нови автомобили с двигател с вътрешно горене от 2035 г. нататък. Въпреки че този закон сега е атакуван от десни политици, които искат да го отменят, той съдържа необходимите етапи, които да улеснят производителите на автомобили.

Следващият етап е през 2025 г., когато компаниите трябва да намалят емисиите си с 15% в сравнение с базовата линия, установена през 2021 г. Ако не успеят да постигнат този показател до края на годината, производителите ще бъдат глобени с 95 евро за всеки грам CO2/км над целта за всеки продаден в блока автомобил, който не отговаря на изискванията.

Няколко компании планират да представят нови модели, които да съвпаднат с по-строгата цел за емисиите, казва пред Politico Педро Пачеко, вицепрезидент на отдела за автомобилни изследвания в консултантската компания Gartner.

Например BMW ще пусне на пазара своя изцяло електрически SUV Neue Klasse - електрифициран X3 - през следващата година, а компанията е построила изцяло нов завод в Унгария за този модел.

"Това ще доведе до обръщане на съдбата", посочва Пачеко.

Или поне обрат за европейските марки, които се възползват от възможността да пренастроят изцяло електрическите си стратегии.

Спад в търсенето

Продажбите на електромобили, които досега носеха сектора, са предимно от ранни осиновители, като Tesla.

Пазарът беше подкрепен и от пандемията, когато заповедите за блокиране на движението задушиха възможността на потребителите да харчат за дълги пътувания. Именно тогава, някои хора се насочиха към електромобили.

Автомобилните марки трябва да убедят средния потребител да си купи електромобил, но секторът все още не е достигнал критичната точка, когато електрическият модел достига ценовия си паритет с ДВГ.

"За да стане електромобилността широко разпространена, са необходими атрактивни автомобили, особено в началния сегмент", заяви главният изпълнителен директор на Volkswagen Томас Шефер през май, обявявайки електрическата стратегия на германската компания.

Автомобилният пазар не е имунизиран срещу по-широки икономически проблеми като инфлацията и бавния растеж на БВП, които влияят върху поведението на клиентите.

Специфични за сектора проблеми като безпокойство за пробега и липса на инфраструктура за зареждане също измъчват потребителите, които ги посочват като основни притеснения при преминаването към електрически превозни средства в глобално проучване на AlixPartners.

Делът на европейските потребители в проучването, които заявяват, че планират следващият им автомобил да бъде изцяло електрически, остава непроменен през последните три години - 43%. Същевременно този на китайските респонденти, отговорили положително на същия въпрос, се е увеличил от 85% на 97% за същия период благодарение на стабилната мрежа за зареждане в страната.

Но дори ако инфраструктурните точки се подредят, електромобилите на всички пазари вероятно ще имат същия цикличен характер като продажбите на други автомобили.

"Представата, че ще имаме линеен път към някакво крайно състояние за електромобилите - просто са погрешни. В продължение на няколко години ще има теглещи пазари, ще се достигне до пик и след това ще се стигне до спад", казва пред Politico Арун Кумар, глобален лидер в автомобилния сектор в AlixPartners

С други думи, винаги е щяло да бъде така.

Целите за емисиите през следващите години могат да помогнат да се вдъхне нов живот на европейския пазар на електромобили, но формата на възстановяването вероятно ще бъде определена от Китай.

В момента европейските производители се борят да се конкурират, защото все още нямат по-достъпни модели или такива, които да отговарят на изискванията за превъзходна технология и чудесно софтуерно изживяване - две области, в които китайските марки са отличници.

Според Пачеко потребителите разполагат с множество изцяло електрически опции в сегмента на луксозните автомобили, като BMW Серия 7 или Tesla Model S, където пазарният дял на електромобилите е близо 45%.

Но изцяло електрически модели с високотехнологични предложения липсват при средния клас, където при цените до 25 000 или 30 000 евро доминира ДВГ. А точно такава алтернатива предлагат китайците.

Обезпокоени от заплахата, която представляват по-евтините китайски модели с високотехнологично оборудване, регулаторните органи в САЩ и Европа издигнаха нови търговски бариери, за да спрат експанзията им на западните пазари.

През юни Европейската комисия обяви резултатите от антисубсидийното си разследване на произведените в Китай електромобили, като наложи по-високи от очакваните мита от 37,6% на марките, което означава, че някои от тях вече са изправени пред общи такси от почти 50%.

Но силната конкуренция и слабата вътрешна икономика означават, че китайските производители не спират експанзията си, а насочват усилията към собствения си двор.

Ако създадат достатъчно стабилни позиции на пазари като Югоизточна Азия, Индия и Австралия, няма да им се налага да навлизат на европейския или американския пазар, за да подбият значително продажбите на западните производители.

Това също така означава, че китайските марки определят новите стандарти за това какво очакват и искат потребителите от моделите.

"Фактът, че те въвеждат иновации много по-бързо и че пазарът се развива, им дава възможност да въвеждат нови неща в играта", отбелязва Кумар от AlixPartners. "Така че те един вид определят какъв ще бъде бъдещият потребител в Китай, както и този в САЩ или Европа."

Някои - като главния изпълнителен директор на Renault Лука де Мео - казват, че бъдещето е електрическо, но компаниите се нуждаят от повече време, за да се адаптират. Други се придържат към средния път, разпределяйки ресурсите между традиционните си модели, хибридите и електромобилите.

"Нашите клиенти и в бъдеще ще могат да избират от широка гама мощни и ефективни модели с двигатели с вътрешно горене, хибриди, както и електромобили", заяви финансовият директор на Porsche Луц Мешке на последния брифинг за приходите на компанията.

Залогът е крайното оцеляване на бизнеса - факт, който наскоро бе признат от главния изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес.

"Ще бъдем предизвикани, и бих казал брутално предизвикани, от китайската офанзива на европейския пазар", заяви той по време на представянето на заводската си линия в Сърбия.

"Готови сме за борба."