Глобалните продажби на напълно електрически и хибридни автомобили с възможност за включване към електрическата мрежа (PHEV) са се увеличили с 13% през юни спрямо същия месец на 2023 г. благодарение на ръста в Китай, докато в Европа са намалели, съобщава компанията за пазарни проучвания Rho Motion.

На Китай се падат над 60% от общия брой, тъй като нарастващата наличност на електрически превозни средства и силните продажби на BYD допринасят за увеличаване на вътрешния пазарен дял на този тип превозни средства през първата половина на годината, коментира пред Reuters Чарлз Лестър, ръководител на отдела за данни в Rho Motion.

Продажбите на PHEV в световен мащаб достигат 1,4 млн. през юли, от които 0,86 млн. са реализирани в Китай, където се отчита ръст от 25% на годишна база.

В Европа обаче месечните продажби са намалели със 7% до 0,30 млн., като загубите се дължат на Финландия, Ирландия и Нидерландия, докато в Италия е регистрирано 34% увеличение след въвеждането на правителствени стимули.

В САЩ и Канада продажбите на PHEV са се увеличили с 6% до 0,14 млн. през същия месец.

Продажбите на BYD рязко нарастват в Бразилия, допринасяйки за повече от утрояване на цифрите от юни 2023 г.

"Цялостната картина е, че през 2024 г. няма да има амбициозния растеж за индустрията, на който някои може би се надяваха, и ние намалихме прогнозите си с 5% до 16,6 млн. продадени електрически автомобила през тази година", посочва Лестър. "Регионалните различия са доста забележителни".

Търсенето на електромобили се понижи през последните месеци, след като в продължение на няколко години се увеличаваше драстично, тъй като потребителите изчакват на пазара да се появят по-достъпни модели и избират хибридни алтернативи.

Миналата седмица ЕС наложи мита в размер до 37,6% върху вноса на електромобили, произведени в Китай, засилвайки напрежението с Пекин в най-големия търговски казус на Брюксел досега. Но това далеч не е единственото предизвикателство пред пазара на електромобили.

Основни предизвикателства

Спънките пред индустрията на електрическите превозни средства са много и от различно естество.

Разходите за закупуване са водещо предизвикателство, тъй като електромобилите са по-скъпи за производство от автомобилите, задвижвани с твърдо гориво, главно заради високата цена на технологията на батериите. Това ги прави по-недостъпни за много потребители, особено на нововъзникващите и развиващите се пазари.

Безпокойства продължават да съществуват и по отношение на пробега. Потребителите се колебаят дали да заложат на електрическото задвижване заради ограниченията на километрите, които те могат да изминават с едно зареждане, както и заради времето, нужно за самото зареждане.

Проблеми има и с инфраструктурата за зареждане. Липсата на широкоразпространени обществени станции, особено в извънградските райони, допринася значително за притесненията, свързани с пробега, и прави притежаването на електромобил по-малко практично за много потребители.

В същото време бързият темп на развитие на технологиите за електрически автомобили означава, че моделите могат бързо да остареят, което намалява стойността при препродажба и затруднява оценката на пазара от страна на търговците на употребявани автомобили и кредиторите.

Не на последно място, електрическите превозни средства често нямат отличителните дизайнерски белези, които насърчават лоялността към марката при традиционните модели с бензинови двигатели, а това затруднява производителите да изградят силна клиентска база.