Държавната петролна група на Саудитска Арабия Saudi Aramco залага на това, че двигателят с вътрешно горене ще бъде фактор още дълго време.

Групата, която през 2023 г. реализира приходи в размер на 500 млрд. долара главно от добив и продажба на суров петрол, миналия месец придоби 10-процентов дял на стойност 740 млн. евро в Horse Powertrain, компания, занимаваща се с изграждането на двигатели на горивна основа.

Залозите на компанията и другите акционери в Horse - китайският автомобилен производител Geely и френският му колега Renault - са, че когато индустрията спре да проектира и разработва собствени двигатели с вътрешно горене, ще започне да ги купува от трети страни.

"За света ще бъде невероятно скъпо да се откаже напълно от двигателите с вътрешно горене", казва пред Financial Times Ясер Муфти, изпълнителен вицепрезидент на Saudi Aramco, отговарящ за сделката. "Ако погледнем към достъпността и много други фактори, мисля, че те ще съществуват още много, много дълго време."

Попитан дали смята, че двигателите с вътрешно горене ще останат завинаги, Муфти отговаря положително. Saudi Aramco вече заяви, че дори през 2050 г. повече от половината от всички автомобили все още ще се движат с някакъв вид гориво.

През 2021 г. краят на ДВГ изглеждаше сигурен, след като автомобилните производители като Ford, General Motors и Mercedes-Benz, както и няколко правителства, включително Обединеното кралство, се ангажираха да прекратят продажбите на нови бензинови и дизелови двигатели между 2035 и 2040 г.

Но със забавянето на ръста на продажбите на електромобили и засилването на търговския протекционизъм бъдещето на ДВГ не изглежда чак толкова мрачно.

"Смятаме, че до 2035 г., 2040 г. и дори след 2040 г. все още ще има значителен брой автомобили с двигател на горивна основа", посочва пред FT Матиас Джанини, главен изпълнителен директор на Horse Powertrain. "До 60% от населението все още ще имат някакъв двигател, независимо дали е чист ДВГ, хибрид или плъг-ин."

Horse вече си е осигурил "няколко сделки" и води преговори с няколко автомобилни производители за доставка на двигатели.

"Имаме различни нови двигатели, които ще излязат на пазара, за да отговорим на законодателството", казва той и добавя, че докато много автомобилни компании са решили да спрат да инвестират или да разработват двигатели в отговор на новите стандарти на ЕС, "ние продължаваме".

Съвместното предприятие е създадено преди година, след като Geely и Renault обособиха своите подразделения за двигатели и трансмисии и се обединиха в проекта на Horse. Новата компания на стойност 7,4 млрд. евро, и с 19 000 служители, която разполага със 17 завода по целия свят, е в състояние да произвежда 3,2 млн. единици годишно, с план за 5 млн. единици, което я поставя приблизително в същата лига като Stellantis - собственик на Chrysler, Fiat и Citroën.

"Никой не прави това, което ние предлагаме", казва Джанини. "Ако сте автомобилна компания и се фокусирате на 100 процента върху електромобили и изведнъж осъзнаете, че в един регион клиентите ви искат хибриден автомобил, можете да си партнирате с Horse Powertrain.

"Така пак ще имате своя марков автомобил. Всички печелят. Не е нужно да правите големи инвестиции, не е нужно да пренареждате инженерния си състав."

Според Джанини Horse е в състояние да произвежда 80% от моделите на двигатели, които понастоящем се предлагат на пазара.

Филип Хухоа, автомобилен анализатор в Jefferies, казва пред FT, че е логично Geely и Renault да се опитат да постигнат мащаб чрез комбиниране на производството си. Той също така коментира, че стратегическа локация за двигателите на Horse ще бъде Европа. "В света днес само Европа иска да убие ДВГ. Нито китайците, нито американците работят в тази посока."

На фона на процъфтяващите продажби на хибриди Toyota наскоро разработи ново поколение по-малки двигатели с по-висока горивна ефективност, които потенциално могат да бъдат продавани и на други производители.

Stellantis също така е инвестирала много в дългосрочното бъдеще на автомобилите с двигатели, които работят със синтетични електронни горива.

Междувременно Saudi Aramco наскоро увеличи усилията си за изграждане на глобална мрежа от бензиностанции. Миналата година тя съобщи, че разполага със 17 200 бензиностанции, от които почти всички са в САЩ, Китай и Япония.

През тази година тя навлезе в развиващи се пазари като Чили и Пакистан, където се очаква бензиновите и дизеловите автомобили да имат по-дълъг живот.

Муфти коментира, че Saudi Aramco ще се съсредоточи върху закупуването на "добре управлявани" мрежи от бензиностанции, където има "силно търсене" на горива и "пазари, които предлагат възможности за растеж".

Саудитската петролна компания е инвестирала и в изследователски лаборатории в Париж, Детройт и Шанхай, където се опитва да разработи нисковъглеродни и синтетични горива.

"Нашите проучвания с автомобилни производители и състезания по моторни спортове затвърдиха мнението ни, че синтетичното гориво може да бъде решение за вграждане в съществуващите превозни средства, за да се намалят въглеродните емисии в транспортния сектор", казва Ахмад ал-Хоуейтър, ръководител на отдела за технологии и иновации на Saudi Aramco.

Муфти обяснява, че двигателите с вътрешно горене все още могат да претърпят "значителни подобрения", които да ги направят конкурентни на електромобилите не само по отношение на разходите, но и по отношение на устойчивостта, особено като се вземат предвид емисиите и въздействието върху околната среда.

Успехът на начинанието ще зависи от това дали другите производители са готови да се доверят на компания, създадена от техни конкуренти.

"Не всички разбират в този момент как изглежда бизнес моделът", казва Джанини, добавяйки, че Horse трябва да съобщи, че е "независима група, която подкрепя всички, а не само компаниите майки".

Муфти обаче е убеден, че прагматизмът ще надделее: "В края на краищата всички са тук, за да печелят пари."