От кампуса на Saudi Aramco на брега на Арабския залив се вижда огромният мащаб на най-големия производител на петрол в света.

В една от сградите извит монитор с дължина 140 фута обгръща цялата стая, като проследява суровия петрол, преминаващ през 25 000 мили тръбопроводи.

Малко по-нататък, в "центъра за съвременни изследвания в областта на проучването и петролното инженерство" или EXPECArc, учените настройват сеизмични дронове, които могат да анализират подземните скални образувания и да предават данните на инженерите за секунди, спестявайки на Aramco разходите и риска от изпращане на екипи в пустинята за сондиране за нефт.

Други тестват бързо втвърдяващ се цимент, инжектиран с въглерод и експериментират със съединения, създадени да изсмукват въглерода директно от въздуха – опитвайки да създадат технология, която да намали замърсяващите ефекти от изгарянето на този петрол.

В едно от редките посещения на медии, пред Fortune Aramco повдига завесата над десетки изследователски проекти, които се осъществяват в централата в Дахран, в източната част на Саудитска Арабия. Според компанията, един ден те биха могли да са изключително доходоносни за износ и да окажат значително влияние върху петролната и газовата индустрия.

Намерението на Aramco да разкрие работата си пред подбрани журналисти не е случайно.

Тъй като природозащитниците настояват петролните гиганти да се откажат от изкопаемите горива, компанията иска да се представи като приятел, а не като враг на климата – дълбоко загрижена за глобалното затопляне, но с да продължи производството на петрол за поколенията.

Изграждането на зелен имидж все повече се разглежда от производителите на петрол като съществен фактор за потушаване на активността на акционерите и успокояване на регулаторните органи.

Изпълнителните директори на Aramco обаче подчертават, че ангажиментите им по отношение на климата са в техен собствен интерес.

"Това е нашата околна среда, нашата страна", казва Ашраф Ал-Газзауи, изпълнителен вицепрезидент по стратегията и корпоративното развитие. "Това не е наложено от някой."

"Не виждаме никакво противоречие"

Посланието е просто: Aramco може да се справи с изменението на климата, дори когато изпомпва около 9 милиона барела петрол дневно. (ExxonMobil, втората по големина петролна компания, изпомпва по-малко от една трета от това количество).

"Не виждаме никакво противоречие", казва Газзауи. "Борбата с емисиите от тези конвенционални енергийни източници е много жизнеспособна възможност."

За саудитското кралско семейство конвенционалната енергия също е от съществено значение. Приходите от огромните петролни запаси съставляват 50% от саудитската икономика. Печалбите от този петрол – чийто добив струва на Aramco по-малко от 4 долара за барел, са от решаващо значение за подпомагане на други начинания на правителството за икономическо развитие.

Компанията отчете свободен паричен поток в размер на почти 23 млрд. долара за първото тримесечие на тази година, а за миналата приходите ѝ бяха 440,8 долара.

Целта е бизнесът с петрол да продължи и в бъдеще, независимо от екологичния преход. Aramco твърди, че нейните технологични постижения ще намалят въглеродните емисии от всеки барел нефт, който произвежда, с 15% до 2035 г., което според изчисленията се равнява на 51,1 милиона тона въглероден диоксид годишно.

Компанията се стреми да сведе емисиите си до нула до 2050 г. (т.нар. нетна нулева цел). Тази цел не включва съвместните предприятия, както и емисиите от обхват 3, или емисиите на крайните потребители.

Но Aramco прогнозира, че дори и през 2050 г. милиони хора ще продължат да карат автомобили, изгарящи горива, да летят със самолети, използващи реактивни горива, и да изпращат товари с кораби, използващи морски горива.

"Нуждаем се от всички източници на енергия, за да посрещнем нарастването на търсенето, което е огромно в развиващия се свят", казва Ахмад Ал-Хоуейтър, изпълнителен вицепрезидент по технологиите и иновациите.

"Основният стълб на нашата стратегия и технология е ефективността и оптимизацията на съществуващото производство."

Акцентът върху ефективността, а не върху ограничаването на производството, е поставен във всеки ъгъл на централата в Дахран или "лагера", както персоналът нарича своя крайградски комплекс в американски стил. (Предлагат се Starbucks и Tex-Mex храна, както и бейзбол в Малката лига).

Но за много учени в областта на климата е невъзможно да се съчетаят двете неща - да бъдеш петролен гигант и защитник на природата.

Базираната в Лондон финансова неправителствена организация Carbon Tracker Initiative, която следи за екологичните резултати на компаниите, през септември миналата година класира целите на Aramco в областта на климата като най-слабите сред 25 публично търгувани петролни и газови компании и единствената, която ограничава целите си в областта на климата до изцяло притежаваните и управлявани съоръжения.

Неправителствената организация твърди, че индустрията "продължава да излага инвеститорите на риск, като не успява да планира намаляване на производството".

Дебатът за улавянето на въглерод

Ръководителят на отдел "Технологии и иновации" Хауайтер казва, че компанията е утроила персонала си за научноизследователска и развойна дейност от 2010 г., а през 2023 г. е регистрирала 1033 патента в САЩ.

За да подкрепи тези усилия, Aramco набира служители направо от саудитските гимназии, след което спонсорира специализираното им обучение, често в САЩ.

Компанията харчи около 800 млн. долара годишно за научноизследователска и развойна дейност, като 60% от тях са насочени към "устойчивост", казва Хауейтър.

Тази инвестиция е отразена в огромния обем дейности в централата, особено в усилията за улавяне и повторно използване на въглерод.

Улавянето е технология, която производителите на петрол са възприели. Много учени и служители в областта на климата обаче се отнасят скептично към нея, обвинявайки индустрията, че насърчава технологията, за да предотврати въвеждането на ограничения на емисиите.

Генералният секретар на ООН Антониу Гутериш нарече плановете на индустрията, които поставят акцент върху улавянето на въглерода, а не върху чистата енергия, "предложения за превръщане в по-ефективни разрушители на планетата".

От Aramco отхвърлят това.

В газовия завод на компанията в Хавия, на два часа южно от Дахран, тя улавя въглерода, отделян при добива на нефт и газ и го транспортира на 50 мили, където го инжектира в нефтен кладенец, за да увеличи добива на суров петрол, както и за да съхрани въглерода. Това е скромен пилотен проект за повторно използване на въглерода, вместо да се изхвърлят частици в атмосферата.

Хауайтер казва, че Aramco се стреми да намали наполовина разходите за улавяне на въглерода, за да го направи търговски жизнеспособен. От 2028 г. тя ще улавя и съхранява около 9 млн. тона въглерод годишно в Джубейл, северно от централата на Aramco.

Водородът е скъп

Голяма част от другите авангардни технологии обаче все още са твърде скъпи за пускане на пазара. Това включва разработването на водород като източник на гориво, което инженерите на EXPECArc изследват от години.

През 2020 г. Aramco извърши първата в света доставка до Япония на син амоняк, втечнен водород, създаден от въглеводороди. Но той остава труден за транспортиране и значително по-скъп от петрола или газа.

Aramco прогнозира, че синият и зеленият водород (този, който се произвежда от възобновяеми източници) ще се превърнат в индустрия на стойност 700 млн. долара до 2050 г. – малка промяна за компания с такъв размер.

Тя разработва начини за използване на синия водород на местно ниво. Една от идеите е да се използва син водород за захранване на фабрика, която Aramco управлява заедно с Baosteel от Саудитска Арабия. Планът е по-чистата енергия да се използва за стоманени листове, а след това нисковъглеродният продукт да се продава на много по-високи цени от обикновената стомана, която замърсява повече.

Реализирането на научноизследователска и развойна дейност може да отнеме години на Aramco, а светът не разполага с това време. "За мен големият лакмус е колко бързо те действително ще успеят да декарбонизират своя нефт и газ", казва Джеймс Инграм, старши редактор на Middle East Economic Survey, "или това са само приказки."

Газзауи, стратегическият ръководител на Aramco, отхвърля всякаква идея, че компанията трябва да намали добива на изкопаеми горива. "Никога не сме избирали между две възможности. Aramco е чудесен пример, че емисиите могат да бъдат управлявани", категоричен е той.