Нападенията с дронове в Русия, размириците в Близкия изток и силното потребителско търсене доведоха до най-високото ниво на цените на петрола от месеци насам, създавайки предпоставки за летен скок на цените на горивата.

Поскъпването на суровия петрол се ускори тази седмица, след като израелски удар по иранска дипломатическа сграда в Сирия разпали опасенията за по-широка регионална война. В основата на цените стои относителният недостиг на суров петрол на световните пазари, до който доведоха съкращенията на производството от страна на ОПЕК и нейните съюзници. Фючърсите на суровия петрол тип "Брент" се повишиха с 18% през 2024 г. и надхвърлиха 90 долара за барел за първи път от октомври насам.

"Пазарът като цяло тепърва се събужда, за да разбере колко ограничени ще бъдат доставките", казва Пол Хорснел, ръководител на отдела за изследване на суровините в Standard Chartered, пред WSJ.

Хорснел е един от малкото оптимистично настроени петролни анализатори, прогнозирайки, че цената на сорта “Брент” ще се повиши до 94 долара за барел през това тримесечие. Фактът, че цените започнаха да се покачват, когато мнозина на Уолстрийт очакваха, че ще запазят нивата си, предполага, че те могат да продължат да растат - особено ако инвеститорите се впуснат в търговията.

До лятото рафинериите в САЩ ще преработват около 700 000 барела суров петрол дневно повече, отколкото през миналия месец, казва на свой ред Джанив Шах, анализатор в консултантската компания Rystad Energy, което ще помогне да се задоволи сезонното търсене на бензин в страната, но може да доведе до още по-високи цени на суровия петрол в глобален мащаб.

Анализаторите на Bank of America смятат, че цените на сорта “Брент” могат да достигнат връх от 95 долара за барел това лято, като посочват сравнително ниските запаси от бензин в САЩ, Европа и Азия. А по-високите цени на суровия петрол усложняват положението на Федералния резерв. Инфлацията на потребителските цени в САЩ се задържа на ниво от около 3%, което е над целта на Фед, а по-скъпите горива могат да се отразят на цените на други стоки и услуги.

По-високите цени на суровия петрол и на други суровини, включително на медта, до известна степен отразяват изненадващата сила на световната икономика. Нарастващият апетит за енергия също така изпреварва усилията за преминаване към възобновяеми източници, като именно изкопаемите горива запълват празнината.

Мартин Ратс, ръководител на отдела за стокови стратегии в Morgan Stanley, обобщава причините за ръста на цените на петрола така:

“Възстановяването на полетите повиши търсенето на самолетно гориво. Корабите горят повече, за да плават около южния край на Африка, вместо да рискуват да станат жертва на ракетите на хутите в Червено море. Студеното време ограничи добива на петрол в някои части на САЩ през януари, а Бразилия и Канада не изпомпват толкова много суров петрол, колкото се очакваше през последните месеци”.

"Може ли петролът тип “Брент” да достигне 95 или 100 долара? Мисля, че да", казва и Тревър Уудс, главен инвестиционен директор в Northern Trace Capital. Базираният в Охайо хедж фонд залага на по-високи цени на петрола, като купува фючърси и кол опции върху суров петрол.

Организацията на страните износителки на петрол и нейните съюзници, ръководени от Русия - общо наричани ОПЕК+ - намаляват производството от есента на 2022 г. насам, но все още не е ясно дали картелът ще увеличи добива по-късно през годината, ако цените продължат да се покачват.

Едно от слабите места на пазара е търсенето на дизелово гориво, посочва главният изпълнителен директор на RCMA Capital Дъг Кинг. Силният долар е друга причина, поради която той смята, че цените на суровия петрол ще продължат да се покачват.

Въпреки това Международната агенция по енергетика прогнозира, че през тази година светът ще гълта рекордните 103 млн. барела петрол дневно - в сравнение с по-малко от 102 млн. барела през миналата година и под 100 млн. барела през 2022 г.

Украинските удари по руските нефтопреработвателни съоръжения са друга причина анализаторите да повишат прогнозите за цените. Данните за корабоплаването показват, че огромният износ на дизелово гориво от Русия е намалял след атаките, което е наложило рафинериите в други страни да купуват повече суров петрол, за да запълнят недостига. Част от него също трябва да дойде от самата Русия. Според анализатори обаче логистичните трудности, както и ангажиментите на Русия в рамките на ОПЕК+, могат да означават, че по-големият износ на суров петрол няма да компенсира напълно спада в доставките на рафинирани горива.

“По-строгото прилагане на санкциите от страна на САЩ също изглежда ограничава руския износ”, казва Дейвид Уеч, главен икономист във фирмата за данни за суровините Vortexa. “Голямо количество руско гориво плава в морето, което предполага, че местните износители може би се затрудняват да намерят купувачи”.