Ситуацията в Червено море започва да затруднява и търговците на петрол
За да избегне Червено море, супертанкерът Grand Bonanza тръгва в началото на месеца на около 40-дневно пътуване, превозвайки 1,8 милиона барела суров петрол от Абу Даби за TotalEnergies - от Обединените арабски емирства през цяла Африка до Франция.
Пътуването отнема поне две седмици повече от обичайния маршрут през Суецкия канал и струва с около 5,7 млн. долара по-скъпо, или с близо 80%, според оценки на LSEG и Kpler.
Този случай с Grand Bonanza и френския петролен гигант илюстрира как атаките на базираните в Йемен хутски сили срещу корабоплаването в Червено море, насочени предимно контейнерните превози, вече нарушават и световната търговия с петрол.
Нападението от миналата седмица срещу танкер за гориво, нает от Trafigura, подчертава този риск, който води до там, че производителите и търговците на енергоизточници налагат по-високи цени заради по-дългите плавания около нос Добра надежда и използват по-големи танкери за суров петрол, за да управляват разходите и рисковете, а купувачите изискват отстъпки, за да компенсират по-високите такси за превоз.
Първи американски жертви в Близкия изток вдигнаха цените на петрола Трима американски служители са убити, а най-малко 34 ранени след атака срещу база между Сирия и Йордания
Освен това корабособствениците преразглеждат маршрутите и пунктовете за зареждане с гориво и ускоряват скоростта на плаване, при което се изгаря повече гориво и се увеличават емисиите.
"Освен ако смущенията в Червено море не отшумят бързо, би трябвало да видим значително увеличение на цената на доставяния суров петрол", смята Стефано Грасо, портфолио мениджър в 8VantEdge.
Европейските рафинерии вече са засегнати от удълженото време за доставка, което повишава разходите за техния суров петрол, но маржовете им са подкрепени от спада на вноса на конкурентни продукти от Близкия изток и Индия, казват търговците. По-дългото време за пътуване е ограничило предлагането на танкери, което се отразява на доставките на нафта от Европа към Азия и на дизелово гориво от Изтока към Европа.
"Неотдавнашното покачване на тарифите за превози повишава цените на рафинираните продукти в регионите на нетен внос, включително на дизела в Европа, нафтата и мазута в Азия и бензина в САЩ", изчисляват от Goldman Sachs, а Мукеш Сахдев, ръководител на отдела за търговия с петрол в консултантската компания Rystad Energy, добавя:
МАЕ повиши прогнозата си за търсенето на петрол през 2024 за трети пътПоследната възходяща ревизия на агенцията е със 180 000 барела дневно повече от предишната прогноза
“Рафинериите в САЩ са облагодетелствани, тъй като могат да изпращат горивни продукти в Европа, за да заместят доставките от Близкия изток - точно както направиха с природния газ, замествайки руските доставки след инвазията на Москва в Украйна. Неотдавнашните атаки в Червено море представляват както заплаха за вноса на рафинирани продукти в ЕС, така и възможност за американската рафинираща система отново да запълни недостига".
За европейските рафинерии, които купуват иракския петрол от находището Басра, нарастващите разходи за внос намаляват търсенето през първото тримесечие, твърдят търговци пред Reuters. Разходите за наемане на кораби през Суецкия канал с капацитет 1 млн. барела за изпращане на иракски петрол до средиземноморските рафинерии са нараснали с 2,50-3,50 долара на барел за превоз, а застраховката се е увеличила приблизително три пъти - до 10-15 цента на барел.
Обемът на иракския суров петрол, насочен към Европа, е намалял и поради факта, че при сегашния изоставащ пазар, при който краткосрочните цени на петрола са по-високи от тези през следващите месеци, товарите губят стойността си през допълнителните 20 дни, през които корабът е на вода.
В другата посока продавачите на казахстанския суров петрол CPC Blend за Азия предлагат товари на много големи кораби през Африка вместо на по-малки, пътуващи през Суецкия канал, заради икономии от мащаба.