Кризата в Червено море застрашава химическата промишленост в Германия
Германският химически сектор, най-големият в Европа, започва да усеща все повече негативните последици от забавените доставки през Червено море.
Това е поредният отрасъл, който предупреждава за прекъсвания в доставките, принуждаващи компании да ограничат производството си.
В момента е необходимо повече време, за да пристигне важният азиатски внос в Европа - от автомобилни части и инженерно оборудване до химикали и играчки, тъй като след атаките на йеменските хути контейнерните превозвачи пренасочиха корабите си около Африка и далеч от Червено море и Суецкия канал, отбелязва в анализ по темата Reuters.
Въпреки че германската индустрия свикна с проблемите с доставките след пандемията и войната в Украйна, въздействието на намаления трафик започва да се проявява все по-сериозно, като най-засегнат досега е заводът на Tesla в Берлин.
Германският химически сектор, който е третата по големина индустрия след автомобилната и машиностроителната, с годишни продажби от около 260 млрд. евро, разчита на Азия за около една трета от вноса от страни извън Европа.
"В момента моят отдел по снабдяването работи три пъти по-усилено, за да получи нещо", обяснява пред Reuters Мартина Нигсвонгер, главен изпълнителен директор и собственик на Gechem GmbH & Co KG, която смесва и бутилира химикали за големи промишлени клиенти.
В резултат на закъсненията Gechem, която реализира годишни продажби в двуцифрени милиони евро, е намалила производството на таблетки за съдомиялни машини и тоалетни, тъй като не може да получи достатъчно тринатриев цитрат, както и сулфатна и лимонена киселина.
Поради това компанията преразглежда своята система за работа на три смени, каза Нигсвонгер, като добавя, че последствията от свиването на транспорта могат да останат проблем поне през първата половина на 2024 г.
По-големият производител на специализирани химикали Evonik също заяви, че е засегнат от "кратки промени в маршрутите и закъснения", като добави, че някои кораби са променили маршрута си три пъти за няколко дни.
Дружеството заяви, че се опитва да смекчи последиците, като поръчва по-рано и преминава към въздушен превоз, който се счита за временна мярка, тъй като някои химикали не могат да се превозват със самолет.
Германският индустриален орган VCI отдавна изтъква зависимостта от азиатския внос, заявявайки, че макар прекъсванията на производството да трябва да се ограничават до отделни случаи, забавянето на вноса през Червено море е допълнително бреме за вече отслабената индустрия.
"Последиците са особено осезаеми за средните по големина предприятия за фини и специални химикали", коментира главният икономист на VCI Хенрик Майнке, като добави, че тези предприятия получават значителна част от суровините си от Азия.
В допълнение към забавения внос групите производители на химикали посочват по-високите разходи за гориво, тъй като танкерите, превозващи важни суровини, пристигат за около 14 дни по-дълго, като добавят, че тези разходи могат да бъдат само частично прехвърлени на клиентите.
Други са засегнати в по-малка степен.
Компанията Covestro, която произвежда химикали от пяна, използвани в матраци, автомобилни седалки и изолация на сгради, очаква по-високи цени за превоз, но добави, че те са незначителни в рамките на общите ѝ разходи.
Производителят на парфюми Symrise заяви, че не очаква забавяне на доставките, тъй като разполага с достатъчно запаси и призова клиентите да се придържат към обичайните си модели на поръчки, за да предотвратят неоправдано натрупване.
Компанията Wacker Chemie, която доставя полисилиций за около половината от чиповете в света, също посочи по-високите цени, но добави, че досега бизнесът ѝ не е засегнат значително.
Майнке от VCI смята, че вероятността за широкообхватни прекъсвания на производството е малка, дори ако ситуацията в Червено море остане напрегната, като при слабото търсене, бюрокрацията и високите разходи за енергия и суровини секторът вече има достатъчно грижи.
Транспортната криза в Червено море идва в момент, когато германската икономика вече е подложена на натиск поради рецесията, както и поради високите разходи за труд и енергия.
Според S&P Global европейският химически сектор, заедно с автомобилния и търговията на дребно, се смята за най-уязвим, допълва Reuters.