През последните няколко седмици корабите, преминаващи през Червено море, бяха подложени на нападения от страна на базираните в Йемен хути, което накара компаниите в сектора да променят маршрутите си и доведе до скок в цените на товарните превози.

По-дългите обиколни маршрути около нос „Добра надежда“ в Южна Африка доведоха до повишаване на цените на океанските превози с до 10 000 долара за 12 метров контейнер, тъй като контейнеровозите пренасочиха стоки на стойност над 200 млрд. долара от водния път през Червено море, за да избегнат ударите.

Сега някои пазарни наблюдатели очакват, че смущенията могат да доведат до обрат в състоянието на отрасъла, който миналата година беше затънал в рецесия.

Кои са хутите и какво следва в Червено море?Групировката се закани да продължи атаките си срещу кораби след ударите на САЩ и Обединеното кралство


"Що се отнася до по-високите тарифи през 2024 г., това може да добави много милиарди към крайния резултат на компаниите от сектора, дори ако тази ситуация продължи само още две или три седмици", казва Алън Баер, главен изпълнителен директор на логистичната компания OL USA, в имейл до CNBC.

„Ако това продължи от три до шест месеца, печалбите отново бавно ще се доближат до нивата от 2022 г., тъй като оперативните разходи би трябвало да са по-ниски от тези, които превозвачите са имали по време на хаоса през 2021 и 2022 г.", казва Баер.

Спад в корабоплаването през 2023 г.

Световната корабоплавателна индустрия е в криза, повлечена от високите запаси и отдръпването на потребителските разходи, изразяваща се в няколко фалита през миналата година. Преди нападенията в Червено море цените на контейнерите за глобално корабоплаване бяха спаднали повече от два пъти спрямо 2022 г., което е рязък обрат в сравнение с бума след пандемията.

През 2023 г. тарифите Азия-Европа са били средно около 1550 долара за 12-метров контейнер (FEU) но сега са се увеличили повече от два пъти до над 3500 долара, се казва в неотдавнашна изследователска бележка на Jefferies. FEU е стандартна единица за измерване на капацитета на 40-футовите контейнери (12 метра), който е най-големият стандартен размер.

Хаосът в Червено море пренасочва купувачите на петрол към САЩИма много голяма вероятност американският износ да счупи абсолютния рекорд през следващите седмици


"През ноември тарифите бяха просто на дъното", казва Пол Брашиър, вицепрезидент на отдел "Превоз и интермодален транспорт" в ITS Logistics, пред CNBC, като отбелязва, че това важи не само за морския транспорт, но и за превозите с камиони.

Според данни от доклада за индустрията John McCown Container Report през 2021 и 2022 г. компаниите за контейнерни превози са реализирали печалби в размер на 364 млрд. долара общо, които са главозамайващи в сравнение с кумулативната загуба от 8,5 млрд. долара, която индустрията отбелязва от 2016 до 2019 г. Но нетната ѝ печалба се срива с 95,6% на годишна база до 2,6 млрд. долара през третото тримесечие на 2023 г.

Макар че неотдавнашните скокове в цените на товарните превози може и да не помогнат на спедиторите да изживеят отново славните си дни след пандемията, те могат значително да повишат рентабилността си.

Брокерската компания Jefferies например е повишила значително прогнозите си за печалбите за 2024 г. на някои гиганти в корабоплаването заради "по-високото използване, по-големия капацитет и по-стегнатия баланс между предлагането и търсенето в резултат на пренасочването на корабите от Червено море".

Убийството на лидер на „Хамас“ в Ливан заплашва да подпали регионаИзраелската армия обяви, че е


Брокерската компания повишава прогнозата за EBITDA на Maersk за 2024 г. с 57% до 9,3 млрд. долара, на Hapag Lloyd - с над 80% до 4,3 млрд. долара, а на ZIM - с 50% до 0,9 млрд. долара.

"Прогнозираме, че рецесията в товарните превози ще приключи тази година, най-вероятно в края на третото тримесечие", казва Брашиър от ITS Logistics.

По-високи ставки за по-дълго време?

Тъй като напрежението в Червено море продължава да нараства, след като САЩ и Великобритания нанесоха удари по обекти на хутите, а бунтовническата групировка се закани да отговори, ставките може да не се понижат скоро.

Брашиър отбелязва, че както договорените ставки за морските превозвачи, така и ставките на спот пазара могат да продължат да се повишават. Тарифите, които в момента са в процес на договаряне, обикновено се въвеждат около януари-март и се фиксират до края на календарната година.

Предстоящата китайска Лунна нова година също може да доведе до тяхното повишаване преди затварянето на пристанищата за празника, казва Брашир.

Дронове срещу военни кораби: Зад завесите на военния театър в Червено мореМасирани атаки на йеменските хути ще поставят под напрежение възможностите на САЩ – военни и финансови


Преди празника традиционно се наблюдава увеличение на износа от Азия, тъй като компаниите се опитват да транспортират повече товари, преди предприятията да спрат работа за поне две седмици.

Други наблюдатели на индустрията обаче смятат, че все още е твърде рано да се правят окончателни прогнози.

Водещият анализатор на LSEG Амрит Сингх посочва пред CNBC, че макар по-високите ставки да се очаква да помогнат на компаниите да спечелят, има значение и колко дълго ще продължи прекъсването.

"Участието на различни многонационални военноморски сили, включително на ВМС на САЩ, може да възпре по-нататъшни атаки срещу кораби, което да доведе до корекция на ставките за превоз на товари", казва той.

Хутите спират глобалните вериги за доставки, САЩ взимат нещата в свои ръцеМорски превозвачи, стоящи зад 60% от световната търговия, спират услугите си през Червено море


През декември САЩ стартираха многонационална морска операция, наречена "Пазител на благоденствието", в опит да защитят търговията по ключовия воден път.

Освен това съществува и проблемът със свръхпредлагането на контейнери. Контейнерните линии започнаха да купуват кораби след рекордните печалби след пандемията, много от които пристигнаха през 2023 г. и доведоха до свръхкапацитет на пазара.