Късно в понеделник Fisker подаде документи за фалит по американската глава 11, с което сложи край на месеците на спекулации относно бъдещето на компанията. Сега производителят на електромобили се стреми да продаде активите си и да преструктурира дълга си, след като през март спря производството на единствения си модел.

За всеки, който е запознат с изцяло електрическия Ocean SUV, новината за фалита на Fisker може би е била предвидима. Според тест на WIRED, моделът е бил недовършен, с множество дефекти, лошо управление и странни екстри, като режим California, при който електромобилът сваля всички прозорци с изключение на предното стъкло. Списанието описва как активирането на тази опция е наложило тоталното прекратяване на пробната обиколка с превозното средство.

След проблеми с производството и паричните потоци, Fisker призна по време на тримесечните си отчети през февруари, че може би няма да събере достатъчно пари, за да оцелее още една година, и реши да спре дейността на заводите, първоначално за шест седмици. Започнаха да се появяват съобщения, че се обмисля евентуално обявяване в несъстоятелност. Fisker съобщи, че през миналата година е реализирал продажби за 273 млн., но е задлъжнял с повече от $1 млрд. Тя също така предупреди, че има "значителни съмнения" относно способността си да остане в бизнеса. Компанията така и не възобнови производството си.

В резултат на това Fisker, основана от автомобилния дизайнер Хенрик Фискер, търсеше своята спасителна лодка. Това доведе до преговори с "голям производител" за инвестиции, съвместно разработване на една или повече платформи за електрически автомобили и за финансиране на производство в Северна Америка.

Tези преговори, които според сведенията на WIRED са били с Nissan, не приключват положително, за което сигнализира по това време самият Fisker, казвайки, че “не са сключени подходящи окончателни споразумения". Съобщава се, че провалът на тези преговори е довел до загуба на финансиране в размер на $350 млн.

В подадената в Делауеър молба за обявяване в несъстоятелност Fisker оценява активите си на 500 млн. до 1 млрд. долара и задълженията си на 100 млн. до 500 млн. долара, а сред 20-те си най-големи кредитори посочва Adobe, Google и SAP.

Бързият упадък на Fisker е далеч от успеха през 2020 г., когато компанията излезе на борсата с оценка от 2,9 млрд. долара.

Оттогава насам продажбите на електрически превозни средства в САЩ се забавиха в по-широк план, но Fisker беше особено засегнат. Компанията загуби контрол на качеството, а впоследствие се появиха проблеми с конструкцията и софтуера на нейния SUV. От момента на пускането на модела на пазара той е постоянно преследван от проблеми с качеството, като собствениците му се позовават на внезапни загуби на мощност, неизправни ключове и сензори и дори твърдения за спонтанно отваряне на предния капак.

По подобен начин, според архив от вътрешни документи, цитирани от TechCrunch, Гета Гупта Фискер - главният финансов и оперативен директор на компанията и съпруга на съоснователя Хенрик Фискер - също е претърпяла спонтанно прекъсване на захранването, докато е шофирала Ocean.

Всъщност историята на Fisker е изпълнена с проблеми и извън единствения си модел. Преди повече от десетилетие нейният едноименен собственик, който преди това е работил за BMW, Ford и Aston Martin, стартира друг проект, също носещ неговото име. Разработеният модел Karma, спортен GT с удължен пробег, беше съпътстван от проблеми, включително катастрофален тест на Consumer Reports и няколко случаи на подплавания. През 2013 г. Fisker Automotive подаде молба за обявяване в несъстоятелност.

След като първоначално избра да работи по модел за директни продажби на потребителите, през януари Fisker се върна към работа с търговски представители, тъй като успя да продаде по-малко от половината от произведените за годината автомобили. След това през март компанията намали драстично цените на моделите си в отчаян опит да прехвърли наличностите.

Молбата за обявяване в несъстоятелност идва само една година след като Fisker пусна на пазара изцяло електрическия си автомобил Ocean.