Китай доминира на пазара на електрически превозни средства. Сега той преследва Tesla и в надпреварата за създаване на хуманоидни роботи, които се очаква да заместят работниците в заводите за автомобили.

На Световната конференция за роботи тази седмица в Пекин над две дузини китайски компании показаха моделите си на хуманоиди, предназначени за работа в заводи и складове. Стартъпите демонстрираха и произведените в Китай прецизни части, необходими за тяхното изграждане, предава Reuters.

Страната навлиза в тази развиваща се индустрия по формулата, която стои зад първоначалния ѝ стремеж към производство на електромобили преди повече от десетилетие: правителствена подкрепа, безмилостна ценова конкуренция и дълбока верига за доставки.

Усилията в роботиката са подкрепени от политиката на президента Си Дзинпин за развитие на „нови производителни сили“ в технологиите.

През януари Пекин стартира държавно подкрепен фонд за роботика на стойност 1,4 млрд. долара, а през юли Шанхай обяви плановете си инвестиция от 1,4 млрд. долара за хуманоидната индустрия. Представените тази седмица роботи са дело на някои от същите местни доставчици, които се развихриха на вълната на електромобилите, включително производители на батерии и сензори.

Goldman Sachs прогнозира, че годишният глобален пазар на хуманоидни роботи ще достигне 38 млрд. долара до 2035 г., с близо 1,4 млн. доставки за потребителски и промишлени приложения. Според оценките на компанията разходите за материали за създаването им са спаднали до около 150 000 долара за всеки от тях през 2023 г., като се изключат инвестициите в научноизследователска и развойна дейност.

„Има голяма възможност за намаляване на разходите“, казва пред Reuters Ху Дъбо, главен изпълнителен директор на Shanghai Kepler Exploration Robotics, компания, която той съосновава миналата година, вдъхновена от хуманоидния робот Optimus на Tesla. „Китай е специализиран в бързата итерация и производство.“

Компанията на Ху работи по петата си версия на робот-работник, който ще бъде изпробван в заводите. Той очаква продажната му цена да бъде под 30 000 долара.

Когато Tesla отвори фабриката си в Шанхай през 2019 г., китайски служители заявиха, че очакват пионерът в областта на електромобилите да има полезен ефект върху китайската индустрия - идването на голям конкурент, който ще накара китайските съперници да се развиват по-бързо.

Роботът Optimus на Tesla е имал подобно влияние.

Американският автомобилен производител за първи път представи Optimus през 2021 г., който главният изпълнителен директор Илон Мъск тогава заяви, че потенциално ще бъде „по-значим от бизнеса с автомобили с течение на времето“.

Компанията на Мъск използва изкуствен интелект за Optimus по модела на софтуера си „Пълно самоуправление“ за електромобили. Китайски конкуренти и анализатори твърдят, че Tesla има преднина в областта на изкуствения интелект, но Китай има възможност да намали цената на продукцията.

На този фон Tesla показа Optimus, наподобяващ манекен, стоящ в кутия от плексиглас до Cybertruck на изложение, съпътстващо конференцията в Пекин тази седмица. Optimus беше изпреварен от много китайски хуманоиди, които махаха, вървяха или дори се ръкуваха, но въпреки това беше един от най-популярните експонати и претъпкан с хора, които правеха снимки, предава Reuters.

„Следващата година във фабриката ще има повече от 1000 мои сънародници“, пише в рекламен надпис до модела. В изявлението си компанията потвърди, че очаква да премине отвъд прототипите и да започне да произвежда ограничени бройки Optimus през следващата година.

Хонконгската компания UBTECH Robotics също тества своите роботи в автомобилни заводи. Тя започна с Geely и в четвъртък обяви сделка за тестването им в завод на Audi в Китай.

„До следващата година целта ни е да преминем към масово производство“, казва Сотириос Стасинопулос, ръководител на проекта на UBTECH. Това би означавало до 1000 робота да работят в заводите.

„Това е първият крайъгълен камък към широкомащабно внедряване“, отбелязва той.

UBTECH използва чипове на Nvidia в своите роботи, но повече от 90% от компонентите са от Китай.

Сегашното поколение производствени роботи се ръководи предимно от компании извън Китай, включително японската Fanuc, швейцарската инженерна група ABB и германската Kuka, собственост на китайския производител на домакински уреди Midea.

По данни на Международната федерация по роботика Китай е начело в света по брой на фабрично инсталирани производствени роботи, който е повече от три пъти по-голям от този в Северна Америка.

Син Гуобин, заместник-министър на промишлеността и информационните технологии на Китай, заяви при откриването на събитието в Пекин, че неговото министерство изпълнява указанията на Си и е превърнало Китай във „важна сила в световната роботизирана индустрия“.