Решението на Ford Motor от тази седмица да се откаже от силно рекламиран бъдещ електромобил е знак, че отдръпването на индустрията от електричеството се задълбочава.

Автомобилният производител заяви в сряда, че отменя плановете си за електрически, спортен и семеен модел, който главният изпълнителен директор Джим Фарли веднъж обяви за „персонализиран влак-стрела“. Този ход допълни новините от други компании за забавени или прекратени инвестиции в модели на електрически превозни средства, заводи и проекти за батерии.

През последните месеци General Motors, Volkswagen, Mercedes и други марки също ограничиха амбициите си в областта на електромобилите. Взети заедно, отменените планове са признание, че големите инвестиции, набелязани в началото на десетилетието, са изпреварили желанието на потребителите да забравят за ДВГ.

Въпреки че проучванията показват, че половината от потребителите в САЩ са готови да си купят електрически автомобил, сравнително високите цени и опасенията за инфраструктура за зареждане възпират мнозина от тях, пише The Wall Street Journal. Продажбите на електромобили в страната и други региони все още нарастват, но темпът на увеличението рязко се забавя, въпреки че на пазара се появиха много нови модели.

Отлагането на някои инвестиции в електромобили ще спести парични средства и ще даде време на компаниите да намалят разходите си за батерии и други капиталоемки необходимости, твърдят анализатори.

Цената на батериите е толкова висока, че повечето големи производители на автомобили губят пари от електрическите си предложения. На този фон отделът на Ford за електрически превозни средства е на път да се сбогува с около 5 млрд. През тримесечието, завършило на 30 юни, той е загубил средно около $44 000 на продаден електромобил, посочва WSJ.

Вместо да предлага по-големия електрически SUV, Ford заяви, че в бъдеще ще разчита на хибридни и петролни версии, както и ще се фокусира върху по-малките електрически модели. Производителят също така за втори път отложи откриването на новия завод за електрически камиони, който се изгражда в Тенеси - най-голямата инвестиция в 120-годишната му история, чието откриване сега е предвидено за 2027 г., две години по-късно от планираното.

Въпреки несигурната картина и големите загуби, ръководителите на автомобилни компании твърдят, че не се оттеглят от пазара на електромобили. Две сили ги подтикват да продължат: затягането на правителствените правила за емисиите и бързото глобално разрастване на китайските марки и Tesla.

В САЩ например новите федерални правила за емисиите, приети през пролетта на тази година, на практика ще изискват голяма доза електрически автомобили до края на десетилетието. Много компании също така заявиха, че за да се съобразят с тях, ще трябва да въведат повече хибридни модели.

„Ако не отговаряте на изискванията за емисии, не можете да продавате автомобили“, заяви в сряда главният финансов директор на Ford Джон Лоулър.

Междувременно китайският BYD и други производители използват евтината верига за доставки в страната - особено по-достъпните батерии - за да предлагат електрически модели, които редовно подбиват цените на конкурентите си. Съобщението на Ford от сряда, в което се описват преразгледаните планове за електрическите превозни средства и усилията за намаляване на разходите, споменава и натиска върху пазарния дял от китайските конкуренти.

Западните компании трябва да намерят начини да се конкурират с китайските си съперници, като същевременно калибрират въвеждането на електрическите си модели, за да отговорят на по-слабото търсене.

Залагане на по-малки размери

За да помогне за преодоляване на големите загуби от електрическите автомобили, Ford залага на по-малки модели, за да избегне разходите за огромна батерия, необходима за задвижването на SUV, като този, който компанията току-що отмени.

Фокусът върху по-малките електромобили е стратегическа промяна отпреди няколко години, когато Ford превърна електрическия пикап F-150 Lightning в основна част от стратегията си. Големите пикапи отдавна са двигател на печалбата за Ford, GM и Stellantis, които отдават приоритет на такъв тип модели, докато се насочват към електромобилите.

Захранваният с батерии пикап на Ford предизвика шум и списъци с чакащи клиенти, но пострада от ценовия натиск, тъй като потребителското търсене на EV намаля, а загубите на компанията се влошиха.

Екип на Ford работи по нова, по-малка механична схема на акумулаторните клетки, двигателите и други компоненти, която според компанията ще послужи за основа на няколко нови EV. В сряда компанията потвърди, че среден пикап ще бъде сред първите автомобили, които ще използват тази нова система.