Държавите членки на ЕС са готови да подкрепят въвеждането на мита върху китайските електромобили.

Това заяви европейският комисар по търговията Валдис Домбровскис пред Financial Times.

"Ясно е, че държавите членки осъзнават необходимостта да защитят автомобилната индустрия на ЕС, защото този риск от вреди е налице.

"Пазарният дял на китайските електрически автомобили с батерии нараства много бързо. Така че това със сигурност е въпрос, който трябва да бъде разгледан", обяснява той.

В началото на юли Европейският съюз реши да наложи временни мита върху китайките електромобили в диапазона от 17,4 % до 37,6 %, а Китай реагира гневно на съобщението, припомня FT.

Тогава министърът на търговията Уанг Уентао предложи разговори с Европейската комисия, която е изпълнителният орган на решенията на Блока. Според официални представители на двете страни обаче няколко кръга от преговорите са били технически, като са обсъждани по-скоро методология, отколкото начини за разрешаване на спора.

Държавите членки вероятно ще гласуват в края на октомври по предложението, което трябва да влезе в сила през ноември.

Германия публично разкритикува митата, но миналия месец се въздържа в консултативно допитване, в което само четири държави членки гласуваха против. Девет се въздържаха, което се счита за подкрепа за Комисията, а 11 бяха "за".

За блокиране на тарифите са необходими гласовете на 15 държави, представляващи 65% от населението на Блока.

Водещи германски производители на автомобили със значително присъствие в Китай наскоро предупредиха да не се налагат мита поради опасение от ответни мерки от страна на Пекин.

Домбровскис заяви, че е отворен за "взаимно приемливо решение", но то трябва да включва промяна на индустриалната политика на Китай, която предоставя субсидии на предприятията и дава предимство на местните стоки пред вносните.

"Пазарът на ЕС остава по-отворен за китайските стоки и компании, отколкото китайският пазар за ЕС", подчерта Домбровскис. "Ето защо ние поставяме голям акцент върху дискусиите с нашите китайски партньори за преодоляване на тези различни бариери пред достъпа до пазара, за да осигурим по-реципрочна търговия."

Той допълни, че тези "непазарни политики и практики" са допринесли за търговски излишък от 293 млрд. евро в търговията със стоки с ЕС през 2023 г.

"Китай е вторият по големина търговски партньор на ЕС. Ясно е, че се интересуваме от търговията и инвестициите в Китай. В същото време трябва да се отбележи, че търговските ни отношения са много небалансирани".

Делът на китайските марки на европейския пазар на електромобили, включително в Обединеното кралство и Норвегия, се е увеличил до 11% през юни 2024 г., в сравнение с 9% през предходната година, според данни на доставчикът на данни Dataforce.

Комисарят по търговията се противопостави на онези, които твърдят, че ЕС трябва да се въздържа от мита, тъй като се нуждае от евтини електрически превозни средства, за да постигне целите си в областта на климата.

"Този аргумент може да се използва за всички субсидии, които нарушават търговията. Но въпросът е, че имаме голяма автомобилна индустрия в ЕС и тя е изложена на риск, ако допуснем подобен вид нарушаване на равнопоставеността."

Домбровскис заяви още, че тарифите ще варират в зависимост от марката, но ще бъдат средно 20,8% в допълнение към съществуващите 10%, няма да затворят пазара за китайския внос, а само ще изравнят условията на конкуренция.

Той категорично отрече те да са "забранителни".

На този фон, редица европейски производители на автомобили, които зависят в голяма степен от китайския пазар, разкритикуваха митата. От своя страна, китайските компании заявиха планове за откриване на заводи в ЕС, за да избегнат митата.

Домбровскис предупреди, че тези стъпки ще бъдат ефективни само, ако отговарят на изискванията за правила за произход, които определят минимално ниво на стойност, създавана в ЕС.

Ако е необходимо, могат да се използват правила за заобикаляне на реглаента срещу компании, които се опитват да избегнат плащането на митата, като извършват основни операции по сглобяване в ЕС или в други държави.

"Колко от добавената стойност ще бъде създадена в ЕС, колко от ноу-хауто ще бъде в ЕС? Само завод за сглобяване ли е или завод за производство на автомобили? Това е доста съществена разлика", подчерта Домбровскис.