Няколко от най-големите производители на автомобили в Европа представят евтини електрически превозни средства (EV) на автомобилното изложение в Париж тази седмица, опитвайки се да дадат тласък на търсенето и да възвърнат част от пазарния дял, който сега се държи от китайските марки.

Смята се, че форумът, който беше открит в Париж в понеделник и ще продължи до неделя, може да се окаже повратна точка за европейската автомобилна индустрия, пише CNBC.

„Чувстваме, че Европа отвръща на удара“, казва пред медията Джулия Полисканова, старши директор на веригите за доставки на превозни средства и електронна мобилност в Transport & Environment.

„Има толкова много нови модели на изложението и това, което е наистина страхотно е, че много от тях са по-достъпни. Citroen, Peugeot и Renault показват някои по-малки модели на по-ниски цени, където конкуренцията е най-висока“, коментира Полисканова.

„Точно от това се нуждаем за масовия пазар - хората да купуват повече тези превозни средства“, добавя тя.

Европейските автомобилни гиганти се борят с перфектна буря от предизвикателства по пътя към пълна електрификация, включително липса на достъпни модели, по-слабо от очакваното внедряване на инфраструктура за зареждане и назряваща търговска война с Китай.

Натискът върху европейските автомобилни производители може да се увеличи още повече през следващата година, когато целите за намаляване на емисиите влязат в сила, като някои призовават за спешни мерки за облекчаване, за да се избегне перспективата за солидни глоби.

Именно на този фон производителите на автомобили, силно осъзнаващи необходимостта от увеличаване на продажбите на EV, се опитват да използват автомобилното изложение в Париж като платформа за пускане на пазара на редица евтини модели, отбелязва CNBC.

Френският автомобилен производител Renault, например, представи за първи път пред публика EV прототипa Twingo E-Tech. Според съобщенията цените на изцяло електрическата кола ще започват от по-малко от 20 000 евро, когато достигне пазара през 2026 г.

Renault представи и своя малък електрически SUV R4 и вече получава поръчки за своя електрически модел R5.

Марката Dacia на групата представи модела Spring, обявявайки го като един от най-достъпните електромобили на пазара - също идващ на по-малко от 20 000 евро.

Междувременно автомобилният гигант Stellantis пусна новите компактни Citroen C4 и C4 X, описвайки моделите като „перфектни примери“ за отговора на автомобилния производител на предизвикателствата на енергийния преход.

„Достъпна мобилност“

„Разказът е, че нагласите към електромобилите се охлаждат и няма потребителско търсене, но това наистина не е вярно“, казва още Полисканова от Transport & Environment.

„Тази година в Европа нямахме достъпни модели, а хората не купуват скъпите първокласни автомобили. Въпреки това, веднага щом се появят превозни средства в подходящия ценови диапазон през следващата година, хората ще се тълпят да ги купуват“, смята експертът.

Полисканова каза още, че пускането на няколко евтини електромобила означава, че продажбите на EV могат да достигнат до 24% пазарен дял през следващата година спрямо 14% тази година.

Произведените в Китай електромобили обикновено струват по-малко от половината от цените, наблюдавани в Европа и САЩ миналата година, според компанията за данни JATO, което подчертава предизвикателството пред западните автомобилни производители.

Средната цена на дребно на електрически автомобил в Китай е около 31 000 евро през първата половина на 2023 г., казват от JATO. За сравнение, средната цена на дребно на акумулаторна електрическа кола през същия период е над 66 000 евро в Европа и 68 000 евро в САЩ.

„Хората търсят достъпна мобилност“, казва главният изпълнителен директор на Dacia Денис Льо Вот пред CNBC.

„Ние изцяло подновяваме Spring с напълно нова форма спрямо изданието от 2024 г., нов двигател, 64 конски сили, нова кормилна система, нова електронна архитектура – за по-малко от 20 000 евро. Не са много напълно електрическите превозни средства в Европа струващи по-малко от тази цена“, добавя той. По думите му над 150 000 модела Spring са продадени в Европа.

Пере Бругал, президент и управляващ директор на GM Europe, посочва, че предизвикателствата пред европейската автомобилна индустрия трябва да се разглеждат като преходна фаза, а не като доказателство за криза.

90-тото Парижко автомобилно изложение 2024 в Paris Expo Porte de Versailles е отворено за публика до 20 октомври.