Първото нещо, което прави Тадж Юхтер, след като започва работа в General Motors за Corvette през 1985 г., е да проучи дали има достатъчно потребители, които могат да си позволят нов високопроизводителен модел на прочутия спортен автомобил, известен като ZR1.

Близо 40 години по-късно не само че има достатъчно хора, които могат да си позволят такъв автомобил, но и новият Chevrolet Corvette ZR1 на GM, планиран за 2025 г., е своеобразен триумф за Юхтер, който се пенсионира след около 47 години работа в детройтския автомобилен производител.

Често наричаният "Кръстник на съвременния Corvette” се пенсионира приблизително седмица след като помогна за представянето на новия Corvette ZR1 2025 - най-мощната и най-бърза версия на автомобила, произвеждана някога.

"Едно нещо, което обединява всички велики модели на Corvette през последните години и десетилетия, сте вие. Вашите знания, вашите умения, вашата упорита работа, вашата страст", категоричен е президентът на GM Марк Ройс, обръщайки се към Юхтер при представянето на новия автомобил. "Благодаря ви, че направихте Corvette славния американски спортен автомобил, който е. Благодаря ви, че направихте нашата компания по-добра."

Миналия месец Ройс обяви, че всички модели Corvette през 2025 г. и след това ще имат силуетен профил на главата на Юхтер, гравиран на различни места, в това число и на прозорците.

CNBC интервюира 67-годишния главен инженер малко преди пенсионирането му, като засяга както кариерата му, така и развитието на Corvette, включително плановете за изцяло електрическа версия, SUV модел и потенциала за отделяне на марката.

Електрически Corvette

GM е заявявал нееднократно, че изцяло електрическият Corvette ще се появи, но никога не е посочвал времева рамка за това. Миналата година автомобилният производител представи хибридна версия на автомобила, наречена E-Ray.

Юхтер също не разкрива подробности за предстоящия електрически Corvette, но смята, че E-Ray доказва, че GM може успешно да електрифицира култовия модел.

"Електрификацията може да има чудесен принос за автомобилите. Аз приемам ефективността. Ние сме страстни привърженици на ефективността във всичко, което правим", казва той. "Ефективността прави добър и спортен автомобил. Така че смятам, че електрификацията е просто още една технология и ние трябва да разберем как да играем с нея по начин, който да резонира с нашите клиенти”.

По думите му E-Ray е първата стъпка, а компанията мислим в дългосрочен план, обхващащ десетилетия.

“Да, General Motors се ангажира със 100% електрификация и нашата работа като инженери е да разберем какъв е начинът да стигнем дотам. Но ние сме и бизнесмени. Трябва да вземем нашите клиенти с нас", добавя Юхтер, акцентирайки, че е имало известен "естествен отпор" в това отношение от страна на феновете на спортните автомобили.

"Надяваме се, че E-Ray ще ги подгрее, за да разберат, че електрификацията не е толкова лоша", споделя още той.

Отделяне на Corvette и SUV

Анализатори от Уолстрийт твърдят, че GM може да използва по-добре марката Corvette, като разшири моделната гама и до известна степен продажбите. В края на 2019 г. анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас посочва, че подмарката Corvette може да струва между 7 и 12 млрд. долара, което повдига въпроси около това дали не би било по-добре тя да се отдели от компанията майка GM.

Но Юхтер не смята, че това непременно е правилният път.

"Не знам дали трябва да се отделяме. Corvette е в основата на Chevrolet. Това е чисто бизнес игра. Ако имаш този капитал на марката, можеш просто да го задържиш вкъщи или да избереш да се опиташ да го монетизираш и да го извадиш навън. В миналото General Motors не е правила това. Ние запазваме нашите важни франчайзи, а това е наистина такъв”.

Що се отнася до използването на марката за бъдещи продукти като SUV, което се обмисля от няколко години, това е малко по-различно, акцентира инженерът:

"Как ще я използвате. Това е въпрос за бъдещето. Виждате моделите, които пускаме на пазара. Използваме максимално тази архитектура и не съм крил, че работя по електромобили и се опитвам да пренеса част от духа на производителността в областта на електрическото задвижване. Как това ще бъде приложено в бъдеще и как ще бъде брандирано, това е история за друг ден".

Концепцията Corvette да произвежда високопроходими автомобили - SUV или кросоувър, би била кощунствена преди години, но няколко компании, между които Porsche, Lamborghini и дори Ferrari, направиха това, тъй като предпочитанията на потребителите се променят с времето.

Любимият модел

Юхтер е част от четири поколения на Corvette - от четвъртото поколение ZR1 до новото осмо поколение на спортния автомобил. Но първият Corvette, който е закупил за себе си, е Corvette Z06 от шесто поколение през 2006 г.

"Трудно е да се избере любим автомобил. Това е все едно кое е любимото ти дете. Всъщност е по-трудно от това кое е любимото ти дете. Както и да е, няма да се впускам в родителски въпроси, но във всеки един от тези автомобили влагаме сърцето и душата си и всички те имат своята особеност”, категоричен е той. "Не знам. Не мога да избера една. Ако съм принуден все пак да избера, казвам, че парите говорят. Купих този Z06. Вложих собствените си пари за него, така че той беше много специален за мен".

По думите му той не е планирал да купува Corvette, но е видял "напълно оформен модел" да слиза от поточната линия в завода на компанията в Боулинг Грийн, Кентъки, и е решил, че трябва да го има.

В крайна сметка Юхтер вече е продал този си автомобил, а миналата година си купува Corvette Stingray кабриолет от осмо поколение за "пенсионен автомобил".

"Никога не съм бил любител на кабриолетите, но това е моят туристически автомобил. Като такъв, той ми трябва за пресечена местност. Няма да го карам на писта. Той ще бъде моят ежедневен шофьор", мотивира решението си Юхтер.