От българи, в България: Как ALIENO създава хиперелектромобил с 5221 конски сили
След като дори Lamborghini не успява да отговори на изискванията му, през 2015 предприемачът Ахмед Мерчев решава да вземе нещата в свои ръце
Представете си електрически автомобил с 5221 конски сили, който може да развие 450 км/ч. Сега си представете този електромобил да се произвежда от българи, в България. А сега – неговият роден дом да е малко селце в Родопите.
Това не е фантазия. Това е ALIENO – визията за света на хиперавтомобилите с електрическо задвижване на технологичния предприемач Ахмед Мерчев, която придобива физически очертания с всеки изминал ден и е напът съвсем скоро да се превърне в реалност.
Компанията
Технологичният предприемач Ахмед Мерчев излиза на бизнес сцената у нас през 2002 г., като основните му занимания са насочени към сферата на роботиката и електрониката. През годините неговите компании разработват различни технологии като електромотори, контролери, софтуер за специализирани роботи, а през 2015 г. бизнесът му вече е набрал достатъчно голяма скорост, за да реши да сбъдне една своя стара мечта – да си купи Lamborghini.
Но предвид това, че е фен на електрическото задвижване, се оказва, че няма подходящ модел, който да отговаря на неговите изисквания. След като в началото обмисля да стане горд собственик на Lamborghini с двигател с вътрешно горене и да го преработи в електромобил, той в крайна сметка се спира на друг вариант.
„По това време електромобилите не бяха развити на това ниво, на което ги познаваме днес. Започнах да проучвам пазара по няколко критерия – да има дизайн на Lamborghini, да е с електрическо задвижване, да има активна аеродинамика и да има изкуствен интелект. Оказа се, че няма такава кола на пазара и така се роди идеята за ALIENO”, разказва ми Ахмед Мерчев.
Първоначално предприемачът обмисля да направи само една кола за себе си, но в крайна сметка идеята се развива до изграждането на цялостен бранд за разработка и производство на електрически хиперколи – от българи, в България.
От самото начало това, към което се стреми ALIENO като бранд, е създаването на електрическа кола с възможно най-върховите параметри, както и да се превърне в глобален лидер в този високотехнологичен сегмент. В преследване на тази цел компанията разработва две моделни линии хиперелектромобили – ARCANUM и UNUM, които разполагат с от 12 до 24 електромотора, конструкция от карбон-кевлар, специална батерия, позволяваща постигането на максимална мощност. Върховата модификация на ALIENO ще бъде с 5221 конски сили, батерия до 180 киловатчаса, въртящ момент до 8880 нютонметра и проектна скорост над 450 км/ч.
„За да се постигне това са нужни специални електромотори, специална батерия, специална аеродинамика, специално шаси, специални компоненти и по силовата, и по задвижващата част, и по управлението“, акцентира Ахмед Мерчев.
А всичко това е свързано с преодоляването на множество предизвикателства.
Технологиите
Основното предизвикателство пред ALIENO е да събере всички нужни технологии в ограничения обем, който има един автомобил, както и да направи така, че този автомобил да следва командите на водача – да се движи правилно, да спира правилно, да завива, да не прегрява и да има достатъчен пробег. Първите разработени версии са доста тежки, а желаният максимум е между 1600 и 2400 кг.
Затова Ахмед Мерчев и неговият екип се фокусират върху шест ключови технологии, първата от които е свързана с електромоторите.
„Трябваше да създадем електромотори, които могат да осигурят голяма мощност в малък обем и малко тегло. Нашите електромотори са с диаметър около 30 сантиметра и ширина 10 сантиметра. Това са променливотокови електромотори със силни магнити в тях, тежат 10-12 кг и вадят мощност от порядъка на 200 к/с. За сравнение, един двигател с вътрешно горене с тези параметри тежи между 80 и 120 кг, а един конвенциален радиален електромотор – около 50 кг“, обяснява ми технологичният предприемач.
Тези електромотори трябва да се управляват от някаква система, което е и вторият аспект, върху който се фокусира ALIENO.
„Третата задача беше всичко това да го сложим в здрав корпус, който да издържа на странично ускорение, на натоварвания и да бъде лек, за да можем да се вместим в стандартното тегло. За да го постигнем, направихме специален монокок от карбон-кевлар. Разликата между това шасито да бъде от карбон-кевлар и от стомана е от порядъка 1 към 3 спрямо теглото. От това спечелихме 250-300 кг олекотяване. По друг начин казано, за да направим динамична хиперкола, се наложи да разработим собствено шаси“, добавя Ахмед Мерчев.
Четвъртата технология е активната аеродинамика. В самото шаси разработчиците интегрират подвижни повърхности, които насочват въздуха, когато колата трябва да е притисната към земята. В същото време, когато влиза в завои, активната аеродинамика дава стабилност, като променя геометрията на окачването.
„Тези клапи коригират траекторията на автомобила според различни фактори като скоростта, ъгъла на завоя, температурата на гумите и т.н. За тази цел имаме и отделно управление на векторния момент за всяка колело в завой - вътрешната гума забавя своята скорост, а външната избързва, за да не се получи подхлъзване“, продължава основателят на ALIENO.
Всичко това обаче трябва да може да се управлява едновременно. За да прескочи и това препятствие, компанията добавя към своите хиперелектромобили изкуствен интелект, а шестата основна технология е свързана с батерията.
„По авангардните батерии имат ток на разреждане до 10 C и на заряд до 3 C, докато масовите – на разреждане 3 C и на заряд 1 C. Ние сме достигнали ток на разряд до 100 C и на заряд до 10 C. По този начин можем със 180 киловатчаса батерия да захраним около 3 800 киловата, което е еквивалент на над 5000 конски сили. Докато при една конвенционална батерия максималната мощност може да бъде от 3 до 10 пъти над номиналната, при нас този порядък е до 100 пъти без да прегрява“, завършва списъка на основните технологични пробиви на ALIENO Ахмед Мерчев.
Но къде в България може да се произвежда подобен електрически звяр? Отговорът на този въпрос е също толкова нестандартен, колкото решението да направиш бранд за хиперколи, защото на пазара няма модел, който да отговаря на изискванията ти.
Фабриката
От 2002 до 2015 г. технологичният предприемач и целият му бизнес е ситуиран в София. Но в един момент той решава да се върне в родния си край - село Слащен в Югозападните Родопи – и да го превърне в дом и на първата фабрика за хиперелектромобили на ALIENO. Тъй като Родопите не се славят с големи равни участъци, това не е лесна задача, но Ахмед Мерчев успява да я реши, като купува бившата гранична застава в съседното село Туховища, която се простира на площ 15 декара. Именно там започва изграждането на фабриката за производство на хиперелектромобилите на ALIENO и технологичен научноизследователски и развоен център.
„На първо място беше идеята да развивам родния си край, тъй като исках да се върна там. А и чисто финансово не можех да си позволя да купя толкова земя в София, тъй като компанията се развива изцяло със собствени инвестиции. До момента не сме ползвали една стотинка от държавни или европейски средства. Парите са мои, като основател, и на мои приятели, които повярваха в проекта. Компанията обединява няколко технологични предприемачи с успешни бизнеси в ИТ индустрията, роботиката и електрониката“, обяснява ми Ахмед Мерчев и разкрива една основна част от мотивацията на групата съмишленици: „Искаме да създадем нещо в България и да дадем пример, че тук може да се гради – в случая автомобилен бранд, при това за електрически хиперколи. С производство в България, с основно български екип“.
В началото на тази година стартира първото ниво на фабриката и вече произвежда първите прототипи. В нея вече функционират мобилни халета и развоен център с обща площ 3 500 кв. м. А тъй като там се произвеждат голяма част от компонентите за хиперколите на ALIENO, тя вече разполага и с всевъзможно оборудване - роботи, машини за рязане, шлайфане, заваряване, пробиване, разкрояване и т.н.
„Вече имаме стотици доставени производствени машини, сред които два огромни автоклава – най-големите на Балканския полуостров, около 40 тона. Те ще ни позволят да произвеждаме шаситата от карбон-кевлар, тъй като началните прототипи са с изцяло метална конструкция. Те са по-тежки, но ни позволяват да продължим да развиваме технологиите си“, обяснява ми основателят на ALIENO. „В момента произвеждаме три прототипа паралелно, за да оптимизираме разходите и процеса, с идеята първият от тях да бъде завършен и демонстриран в края на септември. Това са т.нар. „работни мулета“ - шасита, които ще надграждаме постепенно, за да оптимизираме базовите технологии“.
Следващите задачи пред технологичния предприемач са свързани с доизграждането на фабриката в Туховища, но тя е само първата стъпка в мащабния му план. След като заработи на пълни обороти, той планира да мултиплицира проекта в други точки на страната, изграждайки още производства и развойни центрове в община Сатовча, София и Пловдив.
Бъдещето
Екипът на ALIENO не се стреми да бъде производител на масови модели, който доставя стотици хиляди електромобила годишно. Напротив, целта е да се създават малки серии с върхови параметри, които са много скъпи и като производство, и като крайна цена. В началото компанията иска да произвежда до 10 коли на година, а впоследствие да разшири капацитета си до 100, като най-достъпните версии ще са от порядъка на 400 хил. лева, а най-скъпите ще достигат умопомрачителните 4 млн. евро.
Ако всичко това ви се струва амбициозно, то е хубаво да знаете, че превръщането на Туховища в сърце на индустрията на хиперелектромобилите далеч не е края на пътя за Ахмед Мерчев. Следващата му цел е фабриката в полите на Родопите да започне да произвежда хуманоидни роботи и компоненти за космическата индустрия, „а защо не в даден момент и космически апарати“.
„Ако целта беше Ахмед да си има електрическа хиперкола, още през 2015 г. можех да си купя Lamborghini и да го преработя. Тогава всичко щеше да приключи за много малко пари в рамките на година. Но моята идея е да изградим производство и да създадем екип. Искаме да привличаме консултанти от чужбина, от най-големите брандове, да плащаме за тази услуга, те да обучават българи и всичко това като знание и умения да остане в България и да се развива на местно ниво“, обобщава с усмивка основателят на ALIENO.