Не е за изхвърляне: Българската хранителна банка с кампания срещу разхищението на храна
Информационна кампания има за цел да привлече общественото внимание към проблема с изхвърлянето на храни.

„Всеки българин губи средно по 93 килограма храна годишно на стойност около 600 лв.“, заяви изпълнителният директор на Българската хранителна банка Цанка Миланова по време на събитието „Не е за изхвърляне“. „Ето това са 93 килограма“, добави тя и посочи маса, отрупана с всевъзможни хранителни продукти.

За сравнение, всеки европеец разхищава около 130 кг храна годишно, сочат последните данни на Евростат, публикувани в четвъртък на Световния ден на прехраната. Именно той е поводът за съвместната инициатива на Българската хранителна банка и търговската верига „Фантастико“, която се провежда за втора поредна година.
През 2022 г. в България са изхвърлени близо 615 хиляди тона храна, показват последните подадени данни към Евростат. Делът на хранителните отпадъци, генериран от домакинствата у нас, е 43%, следван от производство и преработка на храни с 24%, ресторанти и услуги за хранене с 16% и търговията на дребно и дистрибуция с 6%.
„Разхищението на храна не е проблем само на хранителната индустрия. Проблемът съществува със същата острота и сред домакинствата и е пряко свързан с начина, по който всеки от нас възприема храната и осъзнава последиците от изхвърлянето ѝ“, подчерта Миланова. „На всеки се е случвало да купи повече, отколкото му е нужно, или да изхвърли храна, която не е успял да съхрани правилно. Но когато го правим, губим не само храната – губим вода, енергия, труд и природни ресурси.“
По думите ѝ проблемът има и морално измерение – докато хиляди българи изхвърлят годна храна, над 1,5 милиона души в страната живеят под прага на бедност. „Ако само част от изгубената храна бъде спасена и пренасочена навреме, тя би била достатъчна всеки човек в недохранване да получава по две допълнителни порции дневно.“
Според данните на Българската хранителна банка за 2024 г. организацията е спасила над 430 тона храна, на стойност 2 298 702 лв. Тези продукти са достигнали до повече от 80 хиляди нуждаещи се. Само през първите девет месеца на тази година количеството вече е 365 тона, а броят на подпомогнатите хора надхвърля 70 хиляди.
„Храната е ценност. Всеки излишък е шанс за добро“, посочва Миланова. „Тази година насочваме вниманието си към домакинствата, защото промяната започва именно от тях.“
Изпълнителният директор на „Фантастико“ Светослав Гаврилов припомни, че веригата си партнира с Българската хранителна банка вече десет години. „С Българската хранителна банка имаме общи ценности и това е в основата на устойчивото ни партньорство. Нашата цел е да напомним на всеки човек да се замисли за своята отговорност за намаляване на разхищението на ресурси и да покажем, че с малки действия от много хора е възможно да се постигне огромен ефект“, отбеляза Гаврилов.
Миналата година в рамките на инициативата „Килограм доброта“ клиентите на „Фантастико“ са дарили над 12 тона храна, като компанията удвои това количество – така до хора в нужда достигнаха повече от 25 тона продукти. Тазгодишното издание на кампанията ще се проведе на 29 и 30 ноември в избрани магазини на веригата.
В края на събитието Миланова представи „седем златни правила“ за намаляване на хранителните отпадъци у дома. Сред препоръките са да пазаруваме с план и предварителен списък, за да избегнем излишни покупки, както и да не влизаме в магазина гладни – често тогава количката се пълни с ненужни продукти. С усмивка изпълнителният директор на БХБ посъветва да не се подлъгваме по промоции и големи опаковки, ако знаем, че няма да ги използваме навреме.
„Знаете ли колко вода е нужна, за да имаме един килограм ябълки на масата си? Седемстотин литра“, даде пример Миланова. „Когато купим повече само защото е на промоция, често осигуряваме на храната най-прекия път към кошчето за отпадъци.“
Друг важен акцент беше начинът, по който съхраняваме храната. Правилното подреждане на хладилника и редовното преглеждане на шкафовете може да спести много хранителни отпадъци. Остатъците от ястия не бива да се изхвърлят веднага. „Проявете креативност“, допълва Миланова.