Исландия и Португалия са сред най-евтините места в Европа за зареждане на електромобил, докато Норвегия и Словения са най-скъпите.

Това сочат данните на Европейската обсерватория за алтернативни горива (EAFO), цитирани от Euronews.

Франция и Германия, две от най-големите икономики в ЕС, са в групата на още редица държави, включително Хърватия, Италия, Дания и Швеция, чиито обществени тарифи за зареждане на електромобили са около средните за континента.

За да се стандартизира изследването, изчисленията се основават на сесия за бързо зареждане с постоянен ток на Tesla Model 3 – вторият най-популярен електромобил в Европа след Tesla Model Y.

Изследователите на EAFO отчитат 25-минутен сет за зареждане, за да се генерира заряд на батерията от 10% до 80% от обществените зарядни точки, като данните за цените са получени директно от операторите на зарядни станции (CPO).

Исландия е най-евтината страна за зареждане

Исландия е класирана като най-евтиното място в Европа за зареждане на Tesla Model Y - 2,89 евро на 100 км, малко преди Португалия, където водачите трябва да отделят 3,18 евро, за да изминат същото разстояние.

На трето място е Финландия, където шофьорите плащат 4,63 евро за бързо зареждане.

Въпреки че е малък пазар, Исландия се превърна в силен новатор за електромобили, особено в столицата Рейкявик. Изобилието от възобновяеми източници е помогнало за намаляване на цената за зареждане.

Норвегия е най-скъпото място в Европа, където таксата за изминаване на 100 км е около шест пъти по-висока от тази в Исландия и възлиза на 18,93 евро – разлика от 16,04 евро. Словения е втората най-скъпа страна със 17,02 евро.

Цените в Южна Европа варират, като най-евтината такса е в Испания – 7,11 евро, следвана от Португалия.

България (7,34 евро), Италия (9,12 евро), Гърция (9,83 евро), Малта (9,83 евро) и Кипър (9,83 евро) попадат в рамките на 2-3 евро от средната стойност за региона.

Германия и Франция са сред централноевропейските държави, чиито тарифи за таксуване са около 7-10 евро. Естония и Германия са най-скъпите държави в групата с такси от 9,99 и 8,93 евро на 100 км, следвани плътно от Дания с 8,81 евро.

Шофьорите във Франция плащат 7,26 евро, което е малко по-евтино от съседите отвъд Ламанша, Великобритания, където водачите плащат 7,79 евро. В Австрия таксата е 7,88 евро.

Според икономисти, различията в разходите за зареждане в Европа могат да се обяснят с няколко фактора, включително източника на електроенергия, данъците и правителствените политики, като страните с изобилие от възобновяеми източници обикновено имат по-ниски разходи, тъй като са по-малко зависими от вноса на изкопаеми горива.

Обратно, в страните с високи данъци, такси за мрежата или зависимост от скъп внос, като Дания и Германия, цените са по-високи.

Повече обществени зарядни станции

Нидерландия е начело в Европа с над 154 000 станции за зареждане, което отразява силната ангажираност на страната с приемането на електрически превозни средства и желанието да инвестира в жизненоважна инфраструктура за тях.

Германия и Франция разполагат с обширни обществени мрежи за зареждане на EV, като и двете страни могат да се похвалят с над 125 000 обществени зарядни станции.

Германия е на второ място след Нидерландия със 130 828, а Франция се нарежда на трето място със 127 530, според данните на EAFO.

Като най-голям автомобилен пазар в Европа, Германия бързо увеличава темпа на внедряване на електромобили, като през 2023 г. те представляват над 25% от продажбите на нови автомобили.

Данните на EAFO за 2024 г. показват, че тенденцията се обръща, тъй като продажбите за първата половина на тази година от 184 000 акумулаторни EV, представляват спад от 16,4% в сравнение със същия период на миналата година.